Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Jens_Sthlm

Kontrollera turbo VP kad 42

Rekommendera Poster

Har en effektförlust någonstans och jag misstänker att det är min turbo.

 

Sympton: motorn varvar bara upp till 3000 varv, sen händer ingenting trots att jag fäller spaken till max.

 

Jag har luftat motorn för att säkerställa att det inte är någon luftficka.

 

Jag har kontrollerat att gasvajern löper fritt och att det inte är något mekaniskt som hindrar den.

 

Jag har tyvärr varit själv så jag har inte kunnat sitta i motorrummet samtidigt som jag kör för att kolla om turbon jobbar.

 

Kan man snurra runt turbon på något sätt vid stillaliggande för att kolla att den snurrar fritt?

 

Det är inget som har sagt pang och det är inte sotigt i motorrummet, problemet har uppstått efter vinterförvaringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Symptom på dåligt fungerande turbo är förutom effektförlust svarta sotiga avgaser.

Det ser väl ut ungefär som på min KAD43 ett rör som ansluter till turbons insugsida, skruva loss det (på kall och avstängd motor!) och sedan kan du känna med fingrarna om turbinen roterar fritt och det skall inte kännas något som helst glapp vare sig axialt eller radiellt, om det gör det får du lämna in hela turboaggregatet för renovering.

 

Det finns en skruvad plugg med sexkantsfattning på turbon, här kan du ansluta en manometer, turbotryckmätare. Biltema har en sådan, jag har aldrig testat den på någon marindiesel, så jag vet inte om anslutningen passar, men då våra turbor ursprungligen kommer från bilvärlden tycker man ju att den borde passa, det kanske finns någon adapter med i satsen också. Men en lång slang kanske du kanske mäta när du är ensam ombord.
 

Det har hänt mig att turbon fastnat under vintervilan, vet ej varför, men det har gått att snurra igång dem igen, kanske ett tecken på att det börjar bli slitet.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Geoge_ohm säger så är det manometer för att se turbotrycket som gäller. Man kan oxå plocka isär anslutningarna och känna på turbinaxeln, om den glappar eller om man ser att bladen är slitna - då är turbon slut. Det kan ju oxå vara så att den fastnat och att den kommer igång om du snurrar på turbinen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen plugg att mäta trycket på turbon. Innanför pluggarna på turbon är det kylvätska. Laddningstrycket mäts genom att ta bort en plugg på inloppsröret, och ansluta en manometer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det händer att bakre gaveln på laddluftkylaren lossnar av trycket. Om du kör motorn så att kompressorn laddar kan du känna med handen runt gaveln om det blåser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Rollen:

Det finns ingen plugg att mäta trycket på turbon. Innanför pluggarna på turbon är det kylvätska. Laddningstrycket mäts genom att ta bort en plugg på inloppsröret, och ansluta en manometer.

Även den som sitter högts upp mitt på?

På inloppsröret är det väl undertryck?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
25 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Även den som sitter högts upp mitt på?

På inloppsröret är det väl undertryck?

Nope du mäter laddtrycket vid insugsröret från det går en slang till pumpen  som kickar igång bränslepumpen, tror jag har en bild på det i min tråd. Trycket ska ligga på 1,7 kg om jag minns rätt. Då vid rätt inställt pumptryck och frisk turbo. Du sätter på en extra banjo koppling där och mäter med klocka.  På höger sida alldeles framför teknikboxen sitter en grön slang som går till klockan på pumpen, den sitter i en banjonippel skruvad i insugsröret, på med en banjo till skjut på en slang därtill en riktig klocka, sedan ut och kör då ser du laddtrycket direkt.

image.png.4a436a3eaf6e44fab680ef12dcbb7c5a.png

Redigerad av kossor
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev kossor:

Nope du mäter laddtrycket vid insugsröret från det går en slang till pumpen  som kickar igång bränslepumpen, tror jag har en bild på det i min tråd. Trycket ska ligga på 1,7 kg om jag minns rätt. Då vid rätt inställt pumptryck och frisk turbo. Du sätter på en extra banjo koppling där och mäter med klocka.  På höger sida alldeles framför teknikboxen sitter en grön slang som går till klockan på pumpen, den sitter i en banjonippel skruvad i insugsröret, på med en banjo till skjut på en slang därtill en riktig klocka, sedan ut och kör då ser du laddtrycket direkt.

image.png.4a436a3eaf6e44fab680ef12dcbb7c5a.png

Alltid lär man sig något nytt.

Jag baserade mina svar på den mätmetoden en tekniker gjorde på en turbo som satt på en TAMD31:a... Vill minnas att den turbon bara var oljekyld, men även det kanske är fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Alltid lär man sig något nytt.

Jag baserade mina svar på den mätmetoden en tekniker gjorde på en turbo som satt på en TAMD31:a... Vill minnas att den turbon bara var oljekyld, men även det kanske är fel?

Finns kanske fler mätställen vad vet jag, men där har vi mätt trycket och då justerat in pumpen så du får rätt bränsle inmatning och rätt tryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev kossor:

Finns kanske fler mätställen vad vet jag, men där har vi mätt trycket och då justerat in pumpen så du får rätt bränsle inmatning och rätt tryck.

Om man monterar VP:s original turbotrycksmätare monterar man givaren i stället för pluggen som sitter strax akter om den slang som Du nämner.

 

Jag har gjort i ordning en testutrustning bestående av en nippel för den aktuella pluggen samt en tryckslang och en manometer. Den är bra att ha om någon vill kolla turbotrycket. I några av våra båtar har jag dock monterat VP:s turbotryckssats, kanske mest för ren fåfänga...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Om man monterar VP:s original turbotrycksmätare monterar man givaren i stället för pluggen som sitter strax akter om den slang som Du nämner.

 

Jag har gjort i ordning en testutrustning bestående av en nippel för den aktuella pluggen samt en tryckslang och en manometer. Den är bra att ha om någon vill kolla turbotrycket. I några av våra båtar har jag dock monterat VP:s turbotryckssats, kanske mest för ren fåfänga...

Alltid kul att se hur mycket det laddar in real life 👍 Är det stora pluggen du menar vid mittre kåpan.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev kossor:

Alltid kul att se hur mycket det laddar in real life 👍 Är det stora pluggen du menar vid mittre kåpan.

IMG_0944.thumb.JPG.94e23a1477c5cfb2d646c22f06b4d8da.JPG

 

Nä, det är pluggen strax bakom den lilla banjonippeln. Så här ser det ut på våra AD41-P.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

IMG_0944.thumb.JPG.94e23a1477c5cfb2d646c22f06b4d8da.JPG

 

Nä, det är pluggen strax bakom den lilla banjonippeln. Så här ser det ut på våra AD41-P.

Snyggt ! 👍 nu blev man ju lite triggad …….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev kossor:

Snyggt ! 👍 nu blev man ju lite triggad …….

Tyvärr har mätarsatsen utgått ur VP:s sortiment så nu får man köpa prylarna lösa som reservdelar till priser som en del på detta forum skulle kommentera frikostigt. Av någon anledning fick jag info om att den satsen skulle utgå och då passade jag på att köpa några som fanns på hyllan. Priset blev bättre än rimligt...

 

Monteringsinstruktionen heter 7738836-1 men stämmer inte riktigt med verkligheten...

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkoppling: Det var turbon som var slut, stort spel och huset var duktigt sönderrostat vilket gjorde att det var stor glipa mellan vingar och gods.

 

Köpte en renoverad turbo och lämnade in den gamla i inbyte.

 

Själva bytet av turbo var inte tekniskt svårt men blev komplicerat för att det är så galet trångt i mitt maskinrum.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...