Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
W25

Nödbloss- farliga?

Rekommendera Poster

Hur stor är risken att ett nödbloss eller en nödraket går av utan att ha avfyrats tror ni? Mina ligger för att vara lätt tillgängliga i en grab bag i sittbrunnsstuvluckan, där även dieseltank och gasdrivet horn finns. Skulle kanske inte vara toppen om det började brinna där. Och hornets gasbehållare skulle explodera  Hur har ni tänkt kring nödbloss, säkerhet och risken att de går av? Plåtlåda? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har uppfattat att den största risken är

  • att gamla nödraketer inte fungerar eller flyger lite kors och tvärs och
  • att gamla nödbloss skvätter och sprätter så att det börjar brinna i båten när man använder dem.

Fukt är den värsta fienden så nu förvarar vi våra i en tät burk med silikagel (kristallkattsand) i.

Silikagel finns i sådana där små påsar som man ibland hittar tillsammans med kameragrejor och elektronik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nödbloss och nödraketer kan lämnas åt folk som seglar på öppet hav (och med det menar jag utan land i sikte), eller kustnära under vinterhalvåret. Eftersom man inte får öva med dem är de för de allra flesta helt oprövade och en onödig riskfaktor, anser jag. En kvarleva från förr, när radiotekniken saknades. God tjänst i flera sekler, men föråldrat i dag.

Bra mobil som tål vatten eller i vattentätt fodral, och VHF med GPS/DSC. Det är vettigt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående skribent i vattentät låda.

 

Men sak jag vill påpeka bara, jag jobbar till sjöss som matros. Jag har själv stått på bryggan och tittat på nödbloss använda i skarpt läge för att rädda liv. Det är mycket effektivt för småbåtar att göra sig sedd av oss som står på de större fartygen. Behövs hjälp så kommer den ifall vi ser er.

Så känner du att dina nödbloss och fallskärmsraketer inte är pålitliga, så gör dig en tjänst och skaffa nya. Jag kan inte nog poängtera hur extremt effektivt det är ifall du behöver hjälp utanför kustbandets områden. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja de är oerhört effektiva. 
Har bränt av bloss och raketer som varit 20 år över bäst före datum. Har aldrig klickat. Men självklart ska man ha fräscha grejor. 
En plastburk med skruvlock är kanonbra. Själv har jag mina i en hopvirad plastpåse...🙄 

 

Vissa verkar tro att nödraketer och bloss är att jämställa med luftvärnsrobotar. Det talas om sprängverkan osv. 
Som ts nämner är ju tuben till tutan många gånger farligare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev coppertail:

Ja de är oerhört effektiva. 
Har bränt av bloss och raketer som varit 20 år över bäst före datum. Har aldrig klickat. Men självklart ska man ha fräscha grejor. 
En plastburk med skruvlock är kanonbra. Själv har jag mina i en hopvirad plastpåse...🙄 

 

Vissa verkar tro att nödraketer och bloss är att jämställa med luftvärnsrobotar. Det talas om sprängverkan osv. 
Som ts nämner är ju tuben till tutan många gånger farligare. 

För några år sedan ringde jag tillverkare av nödraketer och frågade hur känsliga de är för bäst före datum. Fick då svaret att de är inte känsliga bara de förvaras tort. Han pratade också om raketer från 70-talet tror jag det var som fortfarande fungerar. Men såklart. Är man osäker så absolut byt. Tycker det känns bra att ha. Nödbloss för att påkalla uppmärksamhet och raketer för lite längre avstånd. Jag har en sådan skruvbar förpackning med två raketer och två bloss. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det värsta är väl att nödrakter skjuts upp på sjöfyllan för att kunna se lite bättre in i dimman!:rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det förra sommaren någon lyckades skapa en kritisk brand på Björkö med en felriktad raket?

Sådana grejer skall inte användas alldeles kustnära!

Varje nyår ser jag iallafall ett eller ibland två sådana där fallskärmsljus över stan, och senast jag var på återvinningsstationen visste man inte var kasserade nödraketer skulle deponeras, men killen ställde dem iallafall i en speciell plåthink, vid farligt gods.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nödraketer består av en tändsats som antänds av slagstiftet i utlösaren. Tändsatser som är väldigt gamla kan bli kemiskt instabila så känsligheten ökar. Detta är nog den farligaste komponenten i nödraketen. Hur åldringskänslig tändsatsen är är nog väldigt svårt att uppskatta. Det beror t.ex på förvaringstemperatur.

 

Tändsatsen tänder en raketmotor som driver upp lyssatsen på höjden. Raketmotorn är krutbaserad och kan skadas av fukt. Fuktig krut brinner inte så rätt riskfritt.

 

När raketen kommit upp i höjden så tänds en lyssats av slutbränningen från raketen. Lyssatsen är väldigt svårtänd så om raketen inte tänds så är lyssatsen rätt riskfri.

 

Det viktiga vid avfyring är att vända rätt sida uppåt (avfyringsanordningen sitter i bottenänden...) och vända bort ansiktet när raketen avfyras. Raketen ska helst hållas med utsträckta armar så den kommer bort från kroppen. Se till att sikta så att raketen inte träffar vant o liknande på båten för då kan raketen ändra riktning och då kan det bli farligt... Det finns endast en lätt rekyl när raketen avfyras (kraften från raketmotorn) så det är inte att likställa med rekylen från ett kul/hagel-vapen.

 

Om raketen inte avfyras så lägg inte tillbaka den i båten utan kasta den i havet, då är den definitivt riskfri. Börja framförallt inte vända o vrida o kika på raketen. Ibland kan tändstiftet haka upp sig och plötsligt släppa (t.ex om det kommit fukt i paketet så stiftet eller anslagsfjädern rostat) och då gäller det att inte stå med skallen över raketen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...