Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hejsan alla kunniga.

 

Har fått problem med laddningen på min mercury 50hk -88. Den laddar inte alls. 
jag mäter på vad jag antar är regulatorn med dessa anslutningar: (är troligtvis likriktaren upptäckte jag nu)

1 röd

1 gul

1 gul + grå

multimetern kan jag inte utläsa antal volt men ser iaf om det ökar med varvtalet.

mellan röd och gjord har jag samma värde oavsett varvtal. Förmodar att den röda ger laddströmmen till batteriet och därav är det batteriets spänning jag mäter.

mellan gul och gul har ökar värdet ( växelström) om jag höjer varvtalet.


kan man genom dessa värden ställa en diagnos om vad som är fel? Tänker mig att generatorn fungerar iom att spänningen stiger med varvtal

 

tacksam för svar

mvh

Conny

 

 

 

 

Redigerad av c_gunnarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det ser ut som på denna bild har du en enkel likriktare: https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1988/50hp/1050412bc/starter-motor-solenoid-and-rectifier

De två gula är växelström från generatorn. Grå som är sammankopplad till en av de gula är pulssignal till varvräknare. Röd är mycket riktigt plus 12 V till batteri. Minus till batteriet är internt anslutet till likriktarens kåpa som kopplas till jord då likriktaren skruvas fast på motorn.

 

Att spänningen inte alls stiger med ökande varvtal jämfört med då motorn precis startats tyder på att likriktaren är trasig. Man skall inte förvänta sig några jättestora variationer, men någon volt kan vara rimligt.

 

Originaldelen är dyr, och Kjelle verkar tyvärr ha slutat sälja. 

Du skall ha något liknande denna:https://www.elfa.se/sv/likriktarbrygga-400-25-quad-28-nte-nte5324/p/11036413?channel=b2c&price_gs=121.15&wt_mc=se.cse.gshop.sv.-&source=googleps&ext_cid=shgooaqsesv-na&ext_cid=shgooaqsesv-P-Shopping-MainCampaign&&gclid=CjwKCAjwtqj2BRBYEiwAqfzur4kZO8T-27cyMV2DFPjTJowdzvP4yEP7lZiv6WMFTaAv01osvvLExBoCYjsQAvD_BwE

 

Det finns billigare t.e.x. på Conrad.

 

Notera att du får göra en ny ledning och ansluta mellan (-) minus på bryggan och motorjord.

De gula skall kopplas till ~ (AC) som de finns två av.

 

Var noga med att montera likriktaren så att den kan leda bort värme, den blir nämligen ganska varm under full laddning.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag tror det blir rätt, men innan du köper en ny så pass dyr bör du mäta upp den gamla. 

 

Om googlar så hittar du säker beskrivningar av hur man gör detta. 

 

Det korrekta namnet på komponeneten är graetz-brygga, googlar du på detta eller likriktarbrygga, bör du hitta en beskrivning. Om detta inte lyckas så testa graetz bridge eller rectifier bridge test measure.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Notera att samma komponent (Kopia av 8M0058226) finns på Ebay från UK för ca 130 SEK inklusive frakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! 
har sldrig handlat från eBay. Är det lång leveranstid? Man vill ju inte vänta för länge

 

mvh Conny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på var det kommer ifrån, Kina så tar det tid, framförallt i dessa tider. UK brukar gå på 1-2 veckor. Om det nu inte är så att det är en Kines som säljer via UK. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en nu på watski. Monterat och testat. Fungerar!!! Tack alla för värdefull input

 

en fundering bara den laddar 15,8v Max på lite varv. Låter lite mycket tycker jag. På tomgång ligger den på 13 nånting och ger man lite gas så ökar volten långsamt upp till 15,8v. Okalibrerad multimeter från Biltema så viss felmärkning kan ju förekomma. Kan man paja batteriet om man kör så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din motor saknar laddningsreglering, så det är normalt. Du kan till och med få se spänningar uppåt 17 -18 V. Teoretiskt skadas batteriet av överspänning, men i praktiken pågår den under så kort tid att det inte har så stor betydelse för batteriets livslängd. Vid överspänning produceras vätgas, så batteriet bör vara av en typ med öppna celler och stå hyggligt ventilerat. Men det finns/har funnits säkert bortåt en miljon motorer med denna simpla konstruktion på laddningen och jag har hittills inte hört om ett enda fall där detta skulle leda till en explosion. Ett enkelt sätt att begränsa spänningen är att slå på lite belastning t.ex lantärnorna.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...