Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Flippper

Flipper 630, förbrukning & separat oljetank

Rekommendera Poster

Hej på er! 
 

jag har kikat på en flipper 630ht som har en Yamaha 150hk v6, 2takts motor på.

 

Jag undrar vad den kan tänkas dra i bränsle samt hur en separat oljetank fungerar till utombordare? 
 

tack på förhand! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger säljaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej och välkommen till MG.

 

Klart du ska ha en Flipper!!!:)

 

För att på ett enkelt och begripligt sätt besvara dina frågor på, så har jag förkortat det hela!!

 

För att bespara båtägarna bekymret med att mäta upp oljeblandningen för hand via bensintanken så uppfann motortillverkarna olika system för att detta ska kunna skötas automatiskt. de mest kända är troligen Autoblend och Accumix systemen, i vilka oljan förvaras i en behållare (i båten oftast, inte i knät på passageraren) med en mätpump som blandar in oljan i bränslet som är på väg till motorn. I slutet av 80 början av 90 talet så har utombordsstillverkarna utvecklat mer sofistikerade sätt att få oljan in i motorn. I de flesta fall förvaras oljan i en behållare som byggts på motorn. Behållaren är försedd med en pump - oftast en mekanisk som drivs via en växel kopplad till vevaxeln som pressar ut olja i bränsleledningen. Tidiga oljeinsprutningssystem som var i bruk till början av 90 talet, gjorde mer än att rädda båtägare från problem med att blanda olja (och salubrin med lacknafta en fin lördag kväll på sjökrogen). De banade också väg för oljesystem med variabelt blandningsförhållande (VRO Variable Ratio Oil system för Johnson och Evinrude, Autolube = Yamaha och andra utombordstillverkare skapade egna namn för sina. I dessa system kan blandningsförhållandet mellan bränsle och olja justeras automatiskt för att passa motorns behov. T.ex. de flesta VRO system använder ett enkelt mekaniskt länkage från gasspjällsventilen för att styra oljeinsprutningspumpen. länkaget varierar den effektiva mängden olja som behövs vid låga varvtal. VRO:rolleyes: och t.ex. Autolube:rolleyes: var ju finfina system när de kom men hållbarheten och barnsjukdomarna var mer än båtägarna mäktade med:blink: så de kopplas ur på slitna tvåtaktare numera (eller köper nya förbättrade pumpar) och häller oljan i bensintanken istället, nackdelen med det förutom en massa avgaser (mer än normalt) är att bensinpumpen får problem, motorn kan kanske inte rätta mun efter matsäck. Iom introduktionen av efi samt det mest rena sättet dfi att äga en tvåtaktare, så har oljepumparna försvunnit från marknaden och är numera bara reservdelar att inhandla till äldre utom/inombordare.

 

När det gäller din motors bränsleåtgång så kan det variera från hur hårt motorn får jobba i motvind båtens planingsstyrka samt hur sliten den är. Vad säger säljaren om gångtimmarna? För en del som köpte nya tvåtaktare på 80 - 00 talet så kunde man beställa ett options som hade med registrerande av just gångtimmar väldigt få beställde dock detta men det kan ju vara så att motorn (den tilltänkta) har haft/har en enda ägare och då kanske säljaren/hen minns gångtimmarna, men hen kan ju ljuga också vilket är ganska vanligt numera då äldre utombordare säljes oftast i befintligt skick och bara fungerande två dagar i taget för att du inte ska upptäcka det förrns du är hemma. bara för att en motor startar är ingen garanti för att motorn är i prima skick, tänk på det!!!!!!:ph34r:

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ägde en Yamarin 6420 med en Yamaha tvåtakt 200 hk årsmodell 2004.

Den drog 2,4 liter i åtta knop och 1,63 i 40 knop.

Ekonomifart 30 knop 1,3 liter allt enligt Garmins flödesmätare, tror mätaren hette 

något på gm 10.

Är väl samma motor som 150 hk. Minn var 2,7 liters sexa.Du får nog samma förbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dryga litern i 25-28 knop är rimligt. Snitt på 1,3-1,5 är sannolikt att vänta.

 

Autolube som sitter på Yamaha är mycket driftsäkert och ovanligt att koppla ur. Utöver första generationen VRO brukar dessa system fungera relativt felfritt. Det är oerhört smidigt att hälla i en dunk olja 1-2 ggr per säsong istället för att kladda med inblandningen själv. Man får då dessutom en motor som får för mycket olja på tomgång och ibland för lite på fullgas. Motorn gör detta jobb bäst på egen hand.

 

Yamahas v6or är riktigt fina motorer och har sannolikt de bästa lågvarvsegenskaperna i klassen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Mange249:

Autolube som sitter på Yamaha är mycket driftsäkert och ovanligt att koppla ur.

 

Och ändå gör en hel del båtägare detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Pilletant447:

Och ändå gör en hel del båtägare detta.

En hel del är nog att ta i. Det förekommer, men är inte så vanligt. Däremot VRO kopplas ur i stor utsträckning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Mange249:

En hel del är nog att ta i. Det förekommer, men är inte så vanligt. Däremot VRO kopplas ur i stor utsträckning...

Hmm ja eller så köper de nya pumpar åtminstone till V8orna. På HPDI och DFI motorer så behöver man väl ingetdera kan jag tänka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...