Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Fredrik844

Enkel fråga om säkringar

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har nyss tagit över min mors Nimbus 310 Coupe från 1998. Det finns vanligs 230V eluttag nere i förpiken och uppe i sittbrunnen. Helt plötsligt slutade uttagen nere i förpiken fungera, medan de där uppe fortfarande funkar (har landström/ligger vid brygga), så jag misstänker en säkring gått (vi laddade en del mobiler/laddbara batterier etc över natt). Såhär ser säkringarna ut: https://www.dropbox.com/s/x1kkqvf74nzb0ek/Foto%202020-05-23%2016%2013%2031.jpg?dl=0

 

Någon som har lust hjälpa med vad det kan vara som gått fel och vad som ska bytas?

 

Stort tack på förhand!

 

/Fredrik (båtnovis)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bytas? Du borde väl se om en säkring löst ut och återställa den?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror denna central avser 12V systemet. Skulle förvåna mig om man har säkringar till landströmmen i samma central. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev guestsson:

Tror denna central avser 12V systemet. Skulle förvåna mig om man har säkringar till landströmmen i samma central. 

Ja, det håller jag definitivt med om......

@Fredrik844; har du inga vanliga automatsäkringar för 230v någonstans i båten? Där borde du se om någon löst ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, så jag borde ha en annan säkringscentral i båten än vad som fanns på bilden ovan? Kan nämligen inte se att något ”lösts ut” på bilden ovan (vet heller inte hur det ser ut när någon av dessa ev lösts ut).

 

Tack för tålamodet! 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som elektriker är jag fullständigt totalt handikappad om jag inte har ett mätinstrument tillgänglig.

Det första jag gör om nån andas elfel, är att hänga spänningsprovarn runt halsen.

Man säger ju;"Att mäta är att veta"

I båten har jag en tångamperemeter som mätinstrument som även kan mäta likström. 

En sån här.

https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/amperemetrar/tangamperemeter-dcm-6003-acdc-2000023355

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Fredrik844:

Aha, så jag borde ha en annan säkringscentral i båten än vad som fanns på bilden ovan? Kan nämligen inte se att något ”lösts ut” på bilden ovan (vet heller inte hur det ser ut när någon av dessa ev lösts ut).

 

Tack för tålamodet! 🙂

Följ kabeln från landsträmsintaget så bör du hitta en liten elcentral som ser ut ungefär som hemma.

 

download.jpeg.jpg.40d344793c9679834e1935090b6a50f5.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du istället skaffar dig 12 volts laddare eller USB-pluggar behöver du inte ansluta landström för att ladda dina mobiler. Men följ @Mackeys råd och leta reda på landströmscentralen, den kan sitta i en garderob eller i något annat utrymme ombord.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Hittade automatsäkringarna på ett väl gömt ställe och det var en sådan som hade löst ut :-)

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gång är ingen gång, men händer det igen bör du börja undersöka varför det händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yes - tack! Tror det var att vi laddade för många enheter samtidigt (läsplattor, power banks etc.).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Fredrik844:

yes - tack! Tror det var att vi laddade för många enheter samtidigt (läsplattor, power banks etc.).

Jag skulle faktiskt inte tro det. Det ni laddar drar sin ström från batterierna som i sin tur får laddning från en batteriladdare, antar jag. Detta påverkar i sig inte landström-centralens säkringar då de belastas av batteriladdaren vilken väl har fungerat?

Kan det vara så att batteriladdaren och kanske sladden till varmvattenberedaren var anslutna samtidigt? I så fall kan det möjligen överbelasta en landströms-säkring. Nu när du vet var den sitter så titta efter hur stor den är. De brukar vara märkta tydligt. Är det tex en 5 A säkring så tål den drygt 1100 W. Det krävs en hel del last på 230-systemet för att det ska uppnås  Troligare är det en säkring på 7 eller 10 A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Fredrik844:

yes - tack! Tror det var att vi laddade för många enheter samtidigt (läsplattor, power banks etc.).

Tror heller inte på detta men av ett annat skall. TS har angivit att de laddar med 230 V laddare. Med en rimlig märkström på den säkring som löst ut t.ex. 6 A kan man ladda 25 - 50 apparater PC  mobiler och liknande beroende på vad annat som är anslutet och aktuell laddeffekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev guestsson:

Tror heller inte på detta men av ett annat skall.

Tycker vi anger samma skäl, men skit samma. Vi är överens om att det inte är laddningen av en massa plattor och telefoner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har åkt ifrån båten nu så kan inte undersöka mer, men noterade att en av de Apple- laddare jag använt för att ladda paddor etc. med har en lite sned (på gränsen till defekt) "USB-membran" i sig, kanske kan ha varit det...

 

En annan (förmodligen ännu dummare) fråga, nu när jag har så många bra elektriker på tråden 🙂 
- Båten har ju ett startbatteri (för motorn) och ett annat batteri (för bruksel etc.). Vilket batteri laddar när man ligger i hamn med landström inkopplat och vad laddar när man kör motorn?

Har ingen instruktionsbok till båten utan har fått lära mig det min mor vet om den (vilket inte är mycket :-). 

 

Tack igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Fredrik844:

men noterade att en av de Apple- laddare jag använt för att ladda paddor etc. med har en lite sned (på gränsen till defekt) "USB-membran" i sig, kanske kan ha varit det...

Nej! Felet finns i din ”landströmsinstallation” eller i de apparater som är kopplade till den. Glöm det som ligger på 12V-systemet. 

 

6 minuter sedan skrev Fredrik844:

Vilket batteri laddar när man ligger i hamn med landström inkopplat och vad laddar när man kör motorn?

Det beror på hur din/dina laddare är kopplade. Vanligtvis (men det finns undantag) är det en laddare som laddar förbrukarbanken (förbrukar-/service-batteriet).
Det finns också laddare som har en utgång till förbrukarbanken och en till startbatteriet eller så har man två laddare, en till vardera.

En god investering är att köpa en multimeter, eller ännu hellre en tång-amperemeter, så du kan mäta vad som händer. Väljer du en tång-amperemeter så kan du mäta hur mycket ström som flyter igenom en ledning. Praktiskt i många fall. Se till så du isf köper en som kan mäta likström. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men jag pratar inte om något 12V-system utan om ett vanligt 230V-uttag i förpiken som bara fungerar när landströmmen är inkopplad, och det har väl med ”landströmsinstallation” att göra?

 

Ok, får se om jag kan luska vidare ang. laddningen - att mäta själv med den typen av instrument är tyvärr inget jag känner mig kapabel att göra än iallafall 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har kopplat landström har du ingenting i något av dina 230-eluttag.

 

OM det nu inte är så att du har en inverter eller växelriktare ombord, olika namn på samma pryl.

Den gör iallafall om 12 volt likspänning till 230 volt växelspänning, men det tycker man att du eller din mor skulle känna till om sådan fanns. Du kan ju testa med någon liten lampa eller varför inte en 230v mobilladdare eller liknande.

 

Men det är bättre att skaffa 12v laddare till telefoner och surfplattor, så kan du ju ladda under gång eller i naturhamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Fredrik844:

- - -

Såhär ser säkringarna ut: https://www.dropbox.com/s/x1kkqvf74nzb0ek/Foto%202020-05-23%2016%2013%2031.jpg?dl=0

 

Någon som har lust hjälpa med vad det kan vara som gått fel och vad som ska bytas?

 

Stort tack på förhand!

 

/Fredrik (båtnovis)

Det där är säkringar för 12V-systemet (inte 240V).

 

I anslutning till där landströmskabeln sitter så brukar det i de flesta båtar sitta en "landströmscentral" med personkyddsautomat (jordfelsbrytare) och säkringar (oftast automatsäkringar som återställs genom att slå till knappen). Leta upp den centralen och kolla där istället. Om den inte sitter vid sladdintaget så följ kabeln....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag skulle faktiskt inte tro det. Det ni laddar drar sin ström från batterierna som i sin tur får laddning från en batteriladdare, antar jag. Detta påverkar i sig inte landström-centralens säkringar då de belastas av batteriladdaren vilken väl har fungerat?

Kan det vara så att batteriladdaren och kanske sladden till varmvattenberedaren var anslutna samtidigt? I så fall kan det möjligen överbelasta en landströms-säkring. Nu när du vet var den sitter så titta efter hur stor den är. De brukar vara märkta tydligt. Är det tex en 5 A säkring så tål den drygt 1100 W. Det krävs en hel del last på 230-systemet för att det ska uppnås  Troligare är det en säkring på 7 eller 10 A.

Jag tror inte heller det.

Sådana där laddare drar ganska litet ström, men det kan ju vara så att någon av dessa laddare är defekt.

 

Det finns ju även två typer av ”säkringar” de där landströmscentralerna, en ren säkring och en jordfelsbrytare, dom brukar se likadana ut vid en snabb titt.

Det kan ju vara så att jordfelsbrytare löst ut, och det gör den om man får något fel i en apparat eller i ett eluttag, så att bara en ytterst liten ström leds över i skyddsjorden, det kan räcka med litet fukt i ett eluttag, detta är för att skydda dig och din besättning från att få elektrisk ström genom kroppen.

 

Så kryp in i det där utrymmet igen och kolla vilken av de där ”säkringarna” det var som löste ut, och kolla dina laddare hemma och se så dom är ok, du nämnde ju att en av dem hade sneda kontaktstift, det kan ju vara ett observandum.

 

Men skaffa dig också någon typ av 12 voltsladdare som jag redan föreslagit så slipper du trassla med landströmskabel så fort en mobiltelefon skall laddas. Du kan ju se det som en sjösäkerhetsgrej också, att alltid kunna ha laddad telefon utifrån om någonting händer ombord, du kanske inte har VHF-radio ombord? Sedan är det ju också bra att ha sina telefoner i vattentäta fodral.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

PANIK/SNABB HJÄLP ÖNSKAS! 🙂

Det löste sig sist med att vända upp en automatsäkring som satt direkt under landströmcentralen, då fungerade eluttagen i båten igen. Vi kopplade ur landströmmen och lämnade båten direkt efter detta. Nu är vi tillbaka i båten igen - eluttagen (230V) fungerar i hela båten, men inget annat på 12V-systemet funkar såsom tex. kyl, lampor, instrument - detta startar dock när motorn startar.


Bifogar bild på säkringarna (som jag tror det är) för 230V systemet. Har för mig att den högra var nerfälld när 230V-uttagen inte fungerade och att jag då fällde upp den, varefter 230-uttagen började fungera igen.
 

Någon som kan hjälpa? (fortfarande amatör, som lär sig så sakteliga 🙂 )

 

/Fredrik

IMG_6332.jpeg

Redigerad av Fredrik844

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...