Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Rockstar

VP AQ205A dör när jag lägger i växel

Rekommendera Poster

Hej.

Nybliven båtägare sen 1 år och har en Teka 228 med VP AQ205A.

När vi åkt någonstans så händer det 50% av gångerna att motorn dör när jag ska lägga till och 

glider fram och lägger i backen.

Senast när vi skulle lägga till i naturhamn, så måttligt spännande 😬.

Någon som har något tips om vad det kan vara?

Mvh

Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att vissa drev bryter sändningen precis i växlingsögonblicket kan kanske vara det som är orsaken.

Vet inte om du har ett sådant drev dock.

Är tomgången lite låg kanske det räcker.

Eller så bryts sändningen lite för länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Finns ingen växelbrytare på 280-290 drev vilket jag förmodar sitter till den motorn.

 

Men som sagt justering av tomgång och lågvarvskruv/ar på förgasaren, ev en rengöring av densamma

Tomgågsvarvtal bör vara ca 750-800rpm obelastad och 650-750 belastad.

Är luftskruvarna för snålt ställda så kommer den att stanna när varvtalet blir lågt.

 

Sitter lite olika förgasare på dessa. Rochester, Holley eller Nikki. Justeringsfötfarande är lite olika.

 

Kolla också att choken är fullt öppen efter några minuter.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte exakt vad drevet heter men det är ett Volvo drev så det stämmer nog. Ska kolla på luft och tomgång! Har även funderat på choken, är den automatisk? Ingenting jag kan justera från förarplatsen i alla fall.

Sorry för basic nivå på frågorna men båt och båtmotorer är nytt för mig :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Choken brukar vara automatisk.

Jag hade liknande problem för många år sedan då jag hade en bensinmotor. Innan avgång fick jag varmköra motorn några minuter innan tomgången blev stabil. Sedan kunde det hända att det blev som för dig att motorn dog på väg in i hamn när man lade i friläget, jag ökade tomgången till knappt 1000rpm, men då kunde det ”klonka” till ordentligt vid växling. Efter rengöring av förgasaren och senare ett brytarlöst tändsystem blev det bättre. Jag har precis för mig att jag bestyckade om förgasaren också med annat huvudmunstycke och annat lågfartsmunstycke. Men det kan även ha berott på att motorn tappade effekt under acceleration... minns inte det så noga det är nog trettio år sedan.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Choken är som resistansen (Ohm) skriver automatisk. Den funkar som så att en bimetallfjäder värms upp av 12 volt och gör då att chokespjället öppnar sig. Det sitter en svart klump med en elanslutning på sidan av förgasaren.

 

Det här systemet är ganska skottsäkert men ibland kan fjädern bli lite utmattat och spjället öppnar inte fullt. Går att justera genom att lossa några varv på tre skruvar på den svarta  klumpen och vrida på den

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Choken är som resistansen (Ohm) skriver automatisk. Den funkar som så att en bimetallfjäder värms upp av 12 volt och gör då att chokespjället öppnar sig. Det sitter en svart klump med en elanslutning på sidan av förgasaren.

 

Det här systemet är ganska skottsäkert men ibland kan fjädern bli lite utmattat och spjället öppnar inte fullt. Går att justera genom att lossa några varv på tre skruvar på den svarta  klumpen och vrida på den

Ja så gör man på Solexförgasarna iallafall, men detta skilja sig år på övriga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...