Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Thoen

Plasta plywood

Rekommendera Poster

Hej!

Jag håller på att snygga till inredningen till en plastsnipa. Den nuvarande inredningen är nån slags träimitation. Börjat med ett nytt bord i 12mm merantiplywood med eklister, utseendet blev helt okey och dessutom mycket billigare än teak eller mahognyplyfa. Merantiskivorna mycket lätta och  bara fem lager inte riktigt den kvalite som jag förväntat mig.

 

Nästa projekt blev mellanläggskivor i ruffen för att får till en riktig dubbelsäng. Mallat och sågat upp, det blev helt perfekt om det inte var för det faktum att plywooden inte alls hade samma styvhet som vanlig byggplyfa. Skivorna kommer inte att hålla om nån skulle ställa sig på eller sätta ett knä på skivan.

 

Vad göra nu? Jag kan fixa till stöd under skivorna eller förstärka dem med lister. Låter inte så elegant. Då slog det mig att jag tror jag läst här att man kan plasta plywood med glasfiber matta och det kommer att se ut som en vanlig fernissad träyta.

 

Nu till min fråga om jag plastar plywooden kommer jag att få tillräcklig styvhet i skivorna samtidigt som jag får en tillräcklig snygg yta, vill gärna att det ska se ut som en vanlig fernissad yta. Om det skulle fungera vilken typ av glasfiber använder man för ett sånt projekt. Jag har West epoxy hemma från ett tidigare liv som träbåtsägare med då använde jag bara epoxin för att limma.

 

Hälsningar Thomas E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, glasfiberväven lämnar ju en struktur efter sig, beroende på typ an väv blir det rutigt eller rombformad mönster, pepitamönster om man lägger den diagonalt.

Men skivan blir ju styvare, men fortfarande flexibel beroende på hur många lager du lägger.
Men att få det att se ut som en lackad träyta går ju inte med den tekniken, om du nu inte lägger en fanér överst.

 

Mellanläggsskiva gjorde jag till nuvarande båt också, men kanske inte så elegant. Jag hade 15 mm tjocka bitar över av en köksbäkskiva av stavlimmad ek, den ligger tungt och bra och tål att stå på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det går alldeles utmärkt svarar jag då. Jag plastade ett roder av björkplywood till mitt senaste projekt med extremt tunn duk, nästan som sidentyg. Denna laminerade jag med epoxi och resultatet kan ses här. Duken syns inte överhuvudtaget och ytan är spegelblank. Dock har därefter målat den då jag vill ha den färgad röd.

B607C3F5-6CB9-47CA-80AF-969A39533FC0.jpeg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstyvning fixar man enkelt genom att plasta in/fast ett vp rör... Typ 30 mm helst större. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vp rör verkar intressant, man kanske kan klyva dem och ändå få tillräcklig förstyvning.

 

Frågan är vad händer om man bara plastar undersidan? Jag har för mig att jag läst någonstans att plywooden kan slå sig om man bara plastar ena sidan. Om man behöver plasta båda sidorna på plywooden vad ska man välja för väv för att få den genomskinliga yta jag gärna vill ha. Jag har aldrig jobbat med glasfiber och plast tidigare så jag behöver alla tips som går att få.

 

//Thomas E

Redigerad av Thoen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...