Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Grodhavsseglarn

Eberspächer Airtronic D4 Stannar

Rekommendera Poster

Hej

Min dieselvärmare stänger av sig så fort den börjat leverera varmluft.

 

Under start då ökar pumptickandet och fläkten, när värmen kommer så avtar tickandet och mycket snart slutar tickandet. Fläkten går en stund till. Värmaren återstartar inte trotts att termostaten står på max. Reglaget har ingen display så jag får ingen felkod. 

 

Jag kan inte hitta några skador på luftslangarna.

Värmaren tar luft där den sitter utan slang.

Jag ser ingen sot där avgaserna går ut. 

 

Vad kan vara fel? 

 

IMG_20200523_180449.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Grodhavsseglarn:

Hej

Min dieselvärmare stänger av sig så fort den börjat leverera varmluft.

 

Under start då ökar pumptickandet och fläkten, när värmen kommer så avtar tickandet och mycket snart slutar tickandet. Fläkten går en stund till. Värmaren återstartar inte trotts att termostaten står på max. Reglaget har ingen display så jag får ingen felkod. 

 

Jag kan inte hitta några skador på luftslangarna.

Värmaren tar luft där den sitter utan slang.

Jag ser ingen sot där avgaserna går ut. 

 

Vad kan vara fel? 

 

IMG_20200523_180449.jpg

Det brukar sitta en brytare som känner av tempen, som det sitter en liten knapp på. Kan den ha löst ut, vara glapp?

Det brukar finnas en grej/sensor som "ser" att det är en låga, kan den vara smutsig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Det brukar finnas en grej/sensor som "ser" att det är en låga, kan den vara smutsig?

 

Om du kör med för rent bränsle som t.ex EcoPar så fick jag veta att det kan ge problem eftersom förbränningen blir för bra och lågan osynlig för sensorn. Lösningen skulle vara att någon gång ibland späda ut EcoPar med lite vanlig diesel.

 

Symptomet är i alla fall att värmaren startar men eftersom ingen låga detekteras stänger den av strax efter start trots att den faktiskt fungerar. Men det kan ju även vara problem med att sensorn är smutsig som Caribic skriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du på att det finns en tempbryatre att återdtälla inuti värmaren? 

Vid temperatur välharen finns ingen knapp

IMG_20200523_195843.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev ABC:

 

Om du kör med för rent bränsle som t.ex EcoPar så fick jag veta att det kan ge problem eftersom förbränningen blir för bra och lågan osynlig för sensorn. Lösningen skulle vara att någon gång ibland späda ut EcoPar med lite vanlig diesel.

 

Symptomet är i alla fall att värmaren startar men eftersom ingen låga detekteras stänger den av strax efter start trots att den faktiskt fungerar. Men det kan ju även vara problem med att sensorn är smutsig som Caribic skriver.

Jag har vanlig marindiesel från sjömack. En liten del är nog kvar sen tankning från landmack i Ryssland. Skulke inte tro att rysk diesel är för ren...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...