Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Thule

Yamarin cross 62 lutar babord vid planing

Rekommendera Poster

Hej precis gått från cross 54 till cross 62 och är inte helt nöjd. Vid planing lutar båten babord, fick tips av handlarn att justera trimfenan åt vänster under skeddan men ingen större skillnad tyvärr. Tycker inte att en båt av den här storleken ska behöva trimplan. Någon annan som har erfarenhet av den här båten? Vidare har jag problem med gasen då den vid vissa varv smyger sig själv ner så man tappar gasen. Mycket irriterande! 
 

tacksam för tips. Funderar på om detta är ett garantiärende?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lutar den likadant i alla vindriktningar, sjögångar och laster?

Det finns en justeringsskruv på gasreglaget för att ställa trögheten. Eller menar du att varvtalet går ner med samma läge på reglaget?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ja den lutar oavsett vind och vågor. Funderar på om motorn är felaktigt monterad. 
 

var hittar justeringsskruven? Det lär vara det - toppenbra tips! Kollar imorgon. 
 

tack 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar sitta bakom ett litet täcklock. Kolla motorns manual.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får skaffa lite mer pondus så att du väger upp båten!

Sitter inte motorn centrerad kan det förklara att den lutar vid plan. 

Annars får du försöka flytta runt lite vikt. Flytta ankare eller liknande.

Har ingen erfarenhet än den båten men den är ju inte så stor och ting så kan nog luta lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nedre skruvarna för motorn är ju normalt monterade på båtfabriken så det skall väl mycket till om de inte är centrerade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha jo jag jobbar på pondusen men i det fallet är det många kg bort! Har redan batteri, ankare osv på styrbord. Är man två pers ombord ska man inte behöva be passageraren att sätta sig på styrbord sida kan jag tycka. Har haft båtar tidigare i den här strlk klassen men aldrig några helt nya - får väl räkna med strul tills den är intrimmad.. vid första utkörning från bryggan tyckte jag motorn kändes lös när jag la i backen och gav en puff. Tänker jag kollar det vid 20 h servicen. Ska även höra av mig till handlaren på måndag nu när jag testat deras förslag att justera trimfenan vilket inte gjorde ett skit med lutningen tyvärr.. 

 

tack för alla råd jag får! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Utter med lite liknande problem,men har märkt att om man finlirar med trimvinkel så går det att få till det skapligt.

Hur sitter din motor,sitter den lågt blir detta värre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, har båten på trailer så det är en fördel. Har varit ute och mätt lite och kommit fram till att det motorn sitter snett. Kan detta påverka lutningen? Kanske ska vara en skillnad, ingen aning. Men på bilderna ser man att det diffar några mm

C3F0821C-B315-42B3-A221-2DB3112864F4.jpeg

70A21EB8-355F-4974-8468-9BCA114D0183.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan säkert spela in. men sen vill ju planande båtar med v-botten gärna luta åt babord. Jag har också det problemet men har trimplan så jag kompenserar med det. Noterat att över 30 knop kan jag fälla in trimplanen helt. Då går hon rakt. Så jag misstänker att vridmomentet från propellern vrider båten innan vattentrycket övervinner vridmomentet. 

Kompisen provade en annan propeller på deras båt, ökade stigningen två tum, efter det lutade deras båt mera åt babord, antagligen gick det åt mera vridmoment att bibehålla farten och det lutade båten. 

Men att ha motorn rätt monterad är nog a och o. Så be dem kontrollera motormonteringen om du ändå har den på vagn. På förra båten monterade jag trimplan för jag inte vill luta. Fördelen är ju att man kan kompensera för sidvind med, lutar ju än mer gärna när vinden kommer från babord. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Thule:

Hej igen, har båten på trailer så det är en fördel. Har varit ute och mätt lite och kommit fram till att det motorn sitter snett. Kan detta påverka lutningen? Kanske ska vara en skillnad, ingen aning. Men på bilderna ser man att det diffar några mm

C3F0821C-B315-42B3-A221-2DB3112864F4.jpeg

70A21EB8-355F-4974-8468-9BCA114D0183.jpeg

Ser man ju på bilderna att det inte skiljer 25 mm.....

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha det stämmer kane, var trött imorse! Ska stå 13 mm resp 10 mm! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat måtten på motorinfästningen. Det är c/c 250.8 mm mellan hålen, så om det diffar 2.5 mm i höjd motsvarar det <0.6 grader lutning på motorn. Borde kanske inte märkas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och lutningen blir åt styrbord...  😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då lär det vara något annat som spökar. 62 släpptes 2019 vilket är min årsmodell så det kanske är ett skitexemplar i skrovet. Men tror mer på propeller teori och att den är höger gängad. Hade varit sjukt intressant om det fanns några andra som har en 62 med liknande problem.. 

 

stort tack för att ni tar er tid! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...