Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Scipio

S-drev 110s vit olja tränger ur oljemätstickan

Rekommendera Poster

Hej!

 

Det tränger ut "vit" olja ur oljemätstickan på mitt s-drev 110s. Ser ut som tipex. Se bild. Detta sker även när motorn varit av en längre tid.

Vad kan orsaka detta?

Min amatörmässiga tanke är vatten som tränger in i drevet och pressar ut vattenblandad olja? Om motorn är avstängd så är väl vattentrycket det enda som kan orsaka att något trycker ut vätska=vattenläckage.

 

Kan detta åtgärdas utan att ta upp båten tror ni?

9ED4CD68-5B4C-48CB-AA5B-39433153F623.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Totalt sopslut tätninga på

S-drevet, typ innanför propellern. Eller sönderfruset hus. 

 

Kör inget mer utan renovering och konstaterande av fel. 

Det blir bara dyrare. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Hybro:

Totalt sopslut tätninga på

S-drevet, typ innanför propellern. Eller sönderfruset hus. 

 

Kör inget mer utan renovering och konstaterande av fel. 

Det blir bara dyrare. 

 

Ajdå.

 

Kan detta ha orsakats av förra ägaren då han bytte bälgen själv förra året? Innebär ett bälgbyte att tätningar kan skadas eller monteras felaktigt med detta som resultat? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är vatten som läcker in. Kortsiktigt vill jag påstå att du kan köra ut och in i hamn (max fem tio minuter) utan att förstöra drevet (det skulle jag ha gjort), men det måste åtgärdas inför sommaren.

 

En verkstadshandbok

http://www.dalton.ax/1978-volvo-penta-110s-sailboat-drive-workshop-manual-publ-nr-3439-compressed-3.pdf

 

Packboxar och ev. lager borde räcka att byta.

 

Bäst är nog att försöka hitta ett helt drev att byta med om du inte ska göra jobbet att renovera själv eller har någon verkstad (ej marin) som kan hjälpa dig. Det är lite fel tid att få problem med båten...

 

En variant kan ju vara att renovera ett annat drev så är det bara att lyfta upp båten och byta. Det gör man på en dag.

 

Misstänker att ett färdigrenoverat drev kostar minst 7-9 tusen.

Jag har ett 110 S-drev som jag har tänkt sälja, men jag är inte helt säker på att det är tätt.

Skicka ett PM om du behöver ett till ev. otätt drev att renovera. 

 

Slutligen

Det kan inte vara så enkelt att det läcker genom oljeavtappningsskruven?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev ABC:

Här har du en videobeskrivning av hur man packar om ett S-drev. Som du ser så måste man lyfta båten för att göra det. Det är inte rocket science att göra det men är du ovan ska du nog söka hjälp 😀

Det var ju lättare än jag trodde. Då är det ju "bara" att ta upp båten och byta delarna och sjösätta.

 

Då ska jag nog fixa mitt drev och sälja det med nya tätningar och provtryckt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ofta har det varit O-ring-tätningen mellan olje- och kylvattenkanalerna i mitten av S-drevet (innerst i nåten där också bälgen sitter) som låter vatten sippra in i oljan. Kan vara att bultarna som täter den nya lite tjockare bälgen är inte dragna tillräckligt tajt, och så behöver (den gamla ?) O-ringen i alla fall lite Permatex e.d. som tillsats.

 

110S_alapaa.bmp

Redigerad av jussi_h

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jussi_h:

Ofta har det varit O-ring-tätningen mellan olje- och kylvattenkanalerna i mitten av S-drevet (innerst i nåten där också bälgen sitter) som låter vatten sippra in i oljan. Kan vara att bultarna som täter den nya lite tjockare bälgen är inte dragna tillräckligt tajt, och så behöver (den gamla ?) O-ringen i alla fall lite Permatex e.d. som tillsats.

 

110S_alapaa.bmp 479 kB · 2 downloads

Det här låter som en mycket sannolik felkälla då säljaren (jag köpte båten för bara några veckor sedan då den var nyligen sjösatt) påtalade att han just bytt bälgen. Kan detta även orsaka problem med kylvattnet? Det kommer inget kylvatten (sjövattenkyld) när motorn är nystartad och sedan synes det vara en alltför begränsad mängd kylvatten som kommer genom avgasröret när det väl kommit igång.

 

 

Hoppas nu bara att jag hittar ett varv som kan ta sig an detta innan semestern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betr. kylvatten lönar det sig att kolla i vilket skick  impellern i sjövattenpumpen är samt att anti-hävert/vakuumventilen i kylvattenkretsen mellan pumpen och motorblocket fungerar som den skall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-23 vid 16:19 skrev Scipio:

Ajdå.

 

Kan detta ha orsakats av förra ägaren då han bytte bälgen själv förra året? Innebär ett bälgbyte att tätningar kan skadas eller monteras felaktigt med detta som resultat? 

Definitivt -  Ja!

 

Ett slarvigt bälgbyte kan förorsaka läckage. Vid byte av bälg delas övre/inre delen av drevet från undre/yttre delen. Mellan dessa delar och "innanför bälgen" går det kanaler för både kylvatten och drevolja. Dåligt hopskruvat eller felvända packningar så blir det läckage.

Ett annat felställe kan vara packboxarna vid propelleraxel eller missat att montera o-ringen som tätar vid avtappningspluggen. Men om bälgen är nybytt så är nog första stället att felsöka i den skarven.

 

På 110-drevet finns bl.a. en packning som är nästan likadan på båda sidor men bara nästan... Om den packningen vänds på fel håll så passar inte bulthålen och om man då trycker igenom bultarna så kan det kanske börja läcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inte så mycket delar uppe än men det kommer mer :)

 

Lite packningssatser iaf. och bälgssatsen :)

 

 

Citat
Information från maringuiden

Reklam får du göra på ett annat sätt. Förslagsvis i ett meddelande eller liknande. Reklam för din site eller ditt företag bör skall gå genom andra kanaler.

 

//stavhammar

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...