Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
rydsbat

Limma polyester, tips

Rekommendera Poster

Hej!

 

Tänkte göra lite nya gardiner till båten i sommar. Har ett polyester tyg jag tänkte använda mig av. Tänkte limma för att slippa sy. Fungerar ett vanligt textillim? Eller kan man använda sig att sikaflex? Kom gärna med förslag och tips.

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sikaflex blir nog väldigt kladdigt, och dyrt.

Prova på en lös bit om kontaktlim fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det du tänker limma?  Sömmarna eller upphängningen? Låter inte som någon förenkling för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev rydsbat:

Upphängningen, ska bara vika tyger och limma 

Tänkte du sy fast gardinen? Vad är det för underlag, måste vara något väv eller skum om ursprungsiden var att sy fast.

Vad exakt har du tänkt limma och emot vad?

Vad ska fogen uträtta för arbete och vad är det tänkt att fördelen med limningen ska vara?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häftapparat är ett klassiskt ungkarlsknep att lägga upp byxor med. Rostar i tvättmaskinen och förmodligen förr eller senare i båten oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tänkte vika en kant och limma. Så polyester mot polyester. I båten finns sedan en liten ”stång”  längs med fönstret som träs igenom gardinen

Redigerad av rydsbat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Textillim biter direkt, det är ju en form av kontaktlim. Lite "krämigt". Skulle rekommendera det. Superlim (Cyanakrylat) tenderar att ge hårda "plättar" och kan även i värsta fall lösa upp materialet lite. Och är ett elände när det droppar på "fel" ställe.....

 

Men varför inte symaskinen ?  Det är varken svårt eller tidsödande.

 

(När det gäller häftor - inte dumt alls. Använt det mycket när jag klätt om prylar. Och det finns även rostfria klammer så man slipper rost - ett tips jag fick av min tapeteserare som alltid använde det vid omklädning i båtar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev IngemarE:

Textillim biter direkt, det är ju en form av kontaktlim. Lite "krämigt". Skulle rekommendera det. Superlim (Cyanakrylat) tenderar att ge hårda "plättar" och kan även i värsta fall lösa upp materialet lite. Och är ett elände när det droppar på "fel" ställe.....

 

Men varför inte symaskinen ?  Det är varken svårt eller tidsödande.

 

(När det gäller häftor - inte dumt alls. Använt det mycket när jag klätt om prylar. Och det finns även rostfria klammer så man slipper rost - ett tips jag fick av min tapeteserare som alltid använde det vid omklädning i båtar)

Vilka/vilket material skulle cyanoakrylat, eller något annat lösningsmedelsfritt ämne, lösa upp menar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Caribic410:

Vilka/vilket material skulle cyanoakrylat, eller något annat lösningsmedelsfritt ämne, lösa upp menar du?

Minns kanske fel, men har för mig att jag limmat vissa plaster som s.a.s. "smält" av limmet. Men då jag inte minns vad det var så backar jag på den punkten  🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Minns kanske fel, men har för mig att jag limmat vissa plaster som s.a.s. "smält" av limmet. Men då jag inte minns vad det var så backar jag på den punkten  🤔

Ok smälta. Skulle ju ev kunna ske då ca lim kan utveckla väldigt stark värme vid härdning mot en del material. Testa limma toapapper med tunnflytande och aktivator.. 

Sen skulle jag, som ofta förespråkar lim när det är lämpligt, förmodligen inte limma just i dethär fallet. Men nu var ju frågan inte om man ska limma utan vilken typ av lim man kan välja. Sen går detdär väl att limma med vilken limtyp som helst egentligen. Frågan är ju hur länge man vill vänta på det färdiga resultatet. Trögflytande msp tex,. Då är det ju färdigt vid sammanfogningsögonblicket. Sen tar det ju sin tid innan det härdar igenom. Lite vatten på så går det snabbare.

Sannolikheten att få ett snyggare resultat än ex sy inte troligt.

Spara tid jämfört mot konvensionell metod, inte troligt.

Bättre resultat med lim, inte troligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla super tips! Har införskaffat en gammal symaskin så blir att sy. Blir nog snyggast oxå :)

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...