Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SweThing

Laga skada i gelcoat

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag köpte Yamarin 4730 förra sommaren och när vi tog upp den till hösten så såg vi en mindre skada på undersidan av skrovet. Kölen verkar ha tagit skada av rullhjulen på trailern. Av det jag kan se verkar det bara vara gelcoaten som släppt och glasfibern där under verkar klarat sig rätt bra. Se bifogade bilder av skadan. 

 

Jag försöker lista ut hur man bäst lagar det och blir inte riktigt klok då alla verkar ha olika preferenser kring hur man ska göra. Jag förstår att man bör ta bort lösa bitar, slipa och göra rent. Sen blir det dock svårare.. Ska man använda gelcote, topcote eller gelcoatspackel? Tar tacksamt emot tips och gärna lite råd till hur man bäst åtgärdar den aktuella skadan.

 

Tack på förhand! 

IMG_0702.jpg

IMG_0704.jpg

IMG_0705.jpg

IMG_0709.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrapa och snygga till kanterna tvätta med aceton och lägg i plastic padding gelcoat filler. Krångligare än så behöver det inte vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med tidigare talare. Jag har gjort liknande lagning någon gång och köpte gelcoatspackel och lagat med. Varit noga med att tagit bort löst, skrapat bort det, spacklat några lager och slipat slätt. Sen har jag lagt på fem lager gelcoat-shield för att vara på säkra sidan. Jag har båt i saltvatten så efter det bottenfärg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 timmar sedan skrev SweThing:

Ska man använda gelcote, topcote eller gelcoatspackel?

Topcoat är gelcoat med iblandad paraffin för att ytan ska härda. Gelcoat används för de inre lagren och topcoat för det yttersta. Gelcoatspackel är förmodligen topcoat men gjord att vara lite trögare i konsistensen för att man ska kunna spackla det.

Ett annat tips är att se till att kanten mot gammal gelcoat är rak, dvs har några mm höjd för att för tunna lager spricker väldigt lätt.

Man kan på dina bilder (imponerande att du fått till dem, du måste ha krupit in under kärran vilket förmodligen inte var så mycket plats!) se att området har spruckit och lagats tidigare. Detta är konstigt av flera anledningar. Dels så brukar Yamarins skrov vara tåliga och dels så ska inte en kölrulle kunna ge såna skador. Möjligen har det börjat med någon "land-känning" som blivit lite slarvigt lagad.

Lycka till!

Redigerad av ChristerN
stavar som en kratta :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tagit en vass morakniv och skurit bort så mycket jag kunnat av den "ruttna" glasfibern.

 

Om det bara är lite ruttet så spackla, men om det är mera ruttet än det ser ut at vara på bilden så skulle jag spackla nu och överväga att lägga på ny glasfiber (till nästa säsong).

 

Lägg på bara lite mera spackel än vad som behövs.

Tejpa sedan över skadan med genomskinlig packtejp.

På så vis får du - om du lyckas väl - en lagning som inte kräver något efterarbete.

 

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...