Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Fairline37phantom

Eberspächer

Rekommendera Poster

Jag har en eberspächer d5l, den har gått problemfritt förra året. Men nu helt plötsligt så vill den inte gå som förr. Jag vrider igång den och pumpen tickar, fläkten går. Sen hör man hur den går ner i varv och stänger av sig. Jag lossa slangen för att se om den fick diesel, och det får den. Jag bytte glödstift, jag har även nya batterier i båten. Jag lyfte lite på slangen från tanken, då tände den till på riktigt och blev varm. Avgaserna luktade som bränd fotogen, men den gav värme, en liten stund för att sedan stänga av sig igen.  Vad kan felet vara? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gav den riktiga pulser med diesel när du släppte slangen vid värmaren?  Annars skit i backventilen/kulan  i pumpen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Fairline37phantom:

Jag har en eberspächer d5l, den har gått problemfritt förra året. Men nu helt plötsligt så vill den inte gå som förr. Jag vrider igång den och pumpen tickar, fläkten går. Sen hör man hur den går ner i varv och stänger av sig. Jag lossa slangen för att se om den fick diesel, och det får den. Jag bytte glödstift, jag har även nya batterier i båten. Jag lyfte lite på slangen från tanken, då tände den till på riktigt och blev varm. Avgaserna luktade som bränd fotogen, men den gav värme, en liten stund för att sedan stänga av sig igen.  Vad kan felet vara? 

Lyfte på slangen.. hurdå?

Verkar ju ha ett samband.

Om du menar att du lyfte på bränsleslangen från ex botten på tanken eller liknande, kan det ju vara så att slangänden ligger i nån gegga som gör att det inte suger soppa.

Känns iaf på nåt sätt som bränslerelaterat. Kolla så pumpen pumpar fram bränsle. Starta å lossa vid värmaren, så ser fu om det skvätter fram soppa där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Eile:

Gav den riktiga pulser med diesel när du släppte slangen vid värmaren?  Annars skit i backventilen/kulan  i pumpen. 

Aaa de va ju ett enklare sätt att säga det. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slangen från tanken till pumpen är lite börjd, som ett liggandes u. Vid det liggandes u:et så drog jag ut slangen så den blev mera rak in till pumpen. Svårt att förklara. Men kan det vara så att slangen är för böjd till pump. Men ska det helt plötsligt påverka pumpen, när den har fungerat året innan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Fairline37phantom:

Slangen från tanken till pumpen är lite börjd, som ett liggandes u. Vid det liggandes u:et så drog jag ut slangen så den blev mera rak in till pumpen. Svårt att förklara. Men kan det vara så att slangen är för böjd till pump. Men ska det helt plötsligt påverka pumpen, när den har fungerat året innan. 

Om slangen e böjd som ett liggande u bör inte påverka.

Att du rörde slangen verkade göra någon skillnad dock.

Har du kollat att det pumpar fram bränsle ur den ände som sitter fast i värmaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Caribic410:

Om slangen e böjd som ett liggande u bör inte påverka.

Att du rörde slangen verkade göra någon skillnad dock.

Har du kollat att det pumpar fram bränsle ur den ände som sitter fast i värmaren?

Jag tog bort den slangen och bränsle kom fram, men inte så mycket. När jag räta ut slangen som är som ett u så kom det mer bränsle..  Kan det vara fel på pumpen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Fairline37phantom:

Jag tog bort den slangen och bränsle kom fram, men inte så mycket. När jag räta ut slangen som är som ett u så kom det mer bränsle..  Kan det vara fel på pumpen? 

Nu minns jag inte hur mycket det ska komma ut men det rör sig om några ml/min. Typ en matsked.

"Pumpen" är en liten rörstump  någon mm i diameter med en o-ring som tätar mot yttervägg och stålkula på 3-4mm som är fjäderbelastad i ena änden, som funkar som backventil. Magnetism på och av får rörsnutten att röra sig mot sina ytterlägen som gör att backventilen släpper bränsle igenom endast i en riktning.

Det skulle kunna vara smuts som gör att backventilen inte tätar i påskjutande läge eller så kan den pyttelilla oringen vara skadad.

Har du något filter före pumpen?

Hur mycket kommer det på en minut?

Skulle tippa på att den ska ge max 3-4ml (3-4 cm3) men det bör typ skvätta.

Är det slangen som går ner i bränslet eller har du ett dykrör?

Har du några kopplingar på vägen. Minimal läckage gör att det inte funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps liggande/horisontellt u eller motsvarande raksträcka horisontellt ska inte påverka.

Kan vara bra att ha lite lutning uppåt från pump (även pump), så du inte får luftbubblor kvar i slang eller pump. Det kan göra att pumpen bara trycker ihop å släpper på luftbubblorna utan att pumpa fram vätska.

Så det måste vare luftbubbelfritt. Ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det hjälper, men fyller på med lite mer info. Tänk på att pumpen måste vara riktad uppåt, det är inte så att du fått den att ändra läge när du drar i slangarna?

 

bild.png.140eb765f0626383c35cdbd918490c80.png

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag höll ett glas som bränslet kunde komma hamna i det blev ca 1 cm i glaset. Pumpen sitter rakt upp, jag såg att bränslet åker bakåt i slangen när den stängt av sig. Så när jag startar den så ser jag hur pumpen suger bränslet från slangen. Alltså bränslet ligger inte ända fram till pumpen, utan 5-8cm ifrån pump. Men den startar utan att bli varm, nästa start försök så blir den varm men efter 5 min så stänger den av sig. Det klickar till i den, som att man skulle stänga av den med vredet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som om något (typ sensor-relä) talar om för den att stänga av.

1cm i glaset.. bra info om man vet diameter på glaset och vilken tid det tog att pumpa den centimetern.

Annars säger det bara i stort sätt att pumpen pumpar någon mängd under någon tid.

Hur ser du nivån före pumpen?

Om du ser det sjunka så måste det vara luft som kommer in. Förhoppningsvis är det slangklämma innan pumpen du behöver dra åt. Annars är det luft hela vägen.. men det verkar orimligt om du fått fram bränsle ända till brännaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Caribic410:

Låter som om något (typ sensor-relä) talar om för den att stänga av.

1cm i glaset.. bra info om man vet diameter på glaset och vilken tid det tog att pumpa den centimetern.

Annars säger det bara i stort sätt att pumpen pumpar någon mängd under någon tid.

Hur ser du nivån före pumpen?

Om du ser det sjunka så måste det vara luft som kommer in. Förhoppningsvis är det slangklämma innan pumpen du behöver dra åt. Annars är det luft hela vägen.. men det verkar orimligt om du fått fram bränsle ända till brännaren.

Ja före pumpen, när pumpen startar ser man bränslet genom slangen hur den pumpar fram det.  När den stänger av sig så ser man hur bränslet åker baklänges. Ska prova skruva åt slangen vid pumpen. Glaset var en vit plastmugg skulle tänka mig att de var 5ml i den. Trodde att jag inte hade tillräckligt med ström till den men det får den. Som sagt kan vara relä eller styrboxen kanske. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad jag vet ska inte bränslet åka baklänges, det ska vara frampumpat och redo och stå still när pumpen är avstängd.

 

Om värmaren är lik min 1970tals värmare så stänger värmaren av om den inte tänder ordentligt inom en rimlig tid..

Det är en temperatursensor + en timer inblandad för starten.. När man startar värmaren börjar glödtråden glöda och en timer gå, pumpen ska då skvätta bränsle in till fläkten i förbränningskammaren, bränslet ska ta eld av glödtråden, när det brinner ordentligt kommer temperatursensorn att ge utslag vilket signalerar att glödträden kan släckas, därefter räcker det att köra fläkten och pumpa in diesel i kammaren för att hålla igång förbränningen, värmarnen kör..

 

Om dieseln inte kommer fram ordentligt så kommer inte tillräckligt hög temperatur att uppnås, temperatursensorn ger inte utslag och värmaren ger då upp / slår av efter en minut eller nåt sånt så den inte står och bränner en massa glödtråd / batteri helt i onödan..

 

Ett annat scenario är om värmaren har tänt tidigare men dieseln slutar komma, då kommer förbränningen att slockna, temperatursensorn kommer ge signal om låg temp och värmaren kommer antagligen försöka starta om en gång av sig självt, om det inte är någon diesel där så blir den inte varm och når tidsgränsen för hur länge glödtråden får gå innan den ger upp helt och stänger ner / löser ut automatsäkringen (precis samma som när den misslyckas tända i första scenariot, på min 1970tals variant måste jag då trycka in säkringsknappen igen för att den ska starta om)

 

Kolla pumpen, jag tror du har skit i den som gör att backventilen som nämnts tidigare här inte funkar som den ska. Speciellt nu efter vintern, du har säkert fått lite tillväxt i tanken som nu fastnat i värmarens pump (om du inte har ett bränslefilter innan pumpen)

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Webastovärmare.

I startvredet sitter en "lampa" som blinkar en kod som annger en felkod.

Finns inte motsvarande på Ebersprächern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev cetex:

Vad jag vet ska inte bränslet åka baklänges, det ska vara frampumpat och redo och stå still när pumpen är avstängd.

 

Om värmaren är lik min 1970tals värmare så stänger värmaren av om den inte tänder ordentligt inom en rimlig tid..

Det är en temperatursensor + en timer inblandad för starten.. När man startar värmaren börjar glödtråden glöda och en timer gå, pumpen ska då skvätta bränsle in till fläkten i förbränningskammaren, bränslet ska ta eld av glödtråden, när det brinner ordentligt kommer temperatursensorn att ge utslag vilket signalerar att glödträden kan släckas, därefter räcker det att köra fläkten och pumpa in diesel i kammaren för att hålla igång förbränningen, värmarnen kör..

 

Om dieseln inte kommer fram ordentligt så kommer inte tillräckligt hög temperatur att uppnås, temperatursensorn ger inte utslag och värmaren ger då upp / slår av efter en minut eller nåt sånt så den inte står och bränner en massa glödtråd / batteri helt i onödan..

 

Ett annat scenario är om värmaren har tänt tidigare men dieseln slutar komma, då kommer förbränningen att slockna, temperatursensorn kommer ge signal om låg temp och värmaren kommer antagligen försöka starta om en gång av sig självt, om det inte är någon diesel där så blir den inte varm och når tidsgränsen för hur länge glödtråden får gå innan den ger upp helt och stänger ner / löser ut automatsäkringen (precis samma som när den misslyckas tända i första scenariot, på min 1970tals variant måste jag då trycka in säkringsknappen igen för att den ska starta om)

 

Kolla pumpen, jag tror du har skit i den som gör att backventilen som nämnts tidigare här inte funkar som den ska. Speciellt nu efter vintern, du har säkert fått lite tillväxt i tanken som nu fastnat i värmarens pump (om du inte har ett bränslefilter innan pumpen)

Jag ska kolla ang filtret. Jag kan tänka mig att den inte får tillräckligt med diesel, med tanke på att bränslet åker baklänges. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Fairline37phantom:

Jag ska kolla ang filtret. Jag kan tänka mig att den inte får tillräckligt med diesel, med tanke på att bränslet åker baklänges. 

Men om bränstel åker baklänges endast mellan tank och pump, vilket faktum att du ser som jag förstår en nivå som sjunker, måste det komma in luft i slangen innan pump på nåt vis. Annars måste hela slangen hela vägen från värmaren bli tom innan du ser nivån sjunka före pumpen. Om det är det sistnämnda så är det skit i backventilen eller så är den pyttelilla oringen borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man tror sig kollat igenom allt. Det visade sig att den sög luft. En liten spricka i filtret. Tog bort filtret och nu går den som den ska. Suger förmodligen luft genom den lilla sprickan.  Äntligen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Fairline37phantom:

När man tror sig kollat igenom allt. Det visade sig att den sög luft. En liten spricka i filtret. Tog bort filtret och nu går den som den ska. Suger förmodligen luft genom den lilla sprickan.  Äntligen 

Precis. Annars hade du inte kunnat se nån nivå mellan filter å tank.

Grattis. 👍👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...