Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pear4Life

Komma åt baksidan av instrumentpanel på en NIMBUS 27 familia

Rekommendera Poster

Hej på er :)

 

Jag har för avsikt att byta ut cigguttaget (som sitter precis under instrumentpanelen) mot ett dubbelt usb-uttag. 

Funderar på hur man enklast kan komma åt baksidan av instrumentpanelen? Ovanför stickkojen i (nere i salongen, i förpiken) sitter en tavla. Denna tavla sitter precis bakom instrumentpanelen.. Kan det vara så enkelt att man kan komma åt baksidan av instrumentpanelen denna väg?

Jag har känt på tavlan och den sitter tämligen stabilt fast och jag ser inga skruvhuvuden... kan det vara så smart att det finns en "lucka" här bakom? Känns ju som att det hade varit det mest praktiska och logiska för att enkelt komma åt.

 

Har vi någon som har koll på detta här i forumet? Så att jag inte börjar lossa en massa saker i onödan ;)

 

OBS! Bilderna är inte från min båt, men ser likvärdigt ut, dock har min tavelram inga synliga skruvhuvuden. 

 

BILD 1.jpg

BILD 2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Möjligen döljer tavlan ett hål som leder in bakom panelen. 
Men jag skulle nog gjort så här istället, jag skulle lossat ”Volvo-Penta panelen” alltså den med motorns instrument, den sitter med fyra svarta stjärnskruvar. Möjligen får du även ta bort ratten för åtkomst. Panelen har en rund mulitkontakt som du eventuellt kan lossa om du behöver lyfta ur panelen för bättre åtkomst. Sedan med bara litet besvär kan du byta ut uttaget.

 

Men du kan ju också göra som så att du köpte en sådan där ”USB-plugg” som du stoppar i cigarettändaruttaget, då behöver du varesig skruva eller hänga om din konst.🤠

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att skruvarna i din tavelram är pluggade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men du kan ju också göra som så att du köpte en sådan där ”USB-plugg” som du stoppar i cigarettändaruttaget, då behöver du varesig skruva eller hänga om din konst.🤠

Håller helt och hållet med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev McLasse:

Håller helt och hållet med!

Men man skall vara vaksam mot det där USB-pluggarna, enligt rapporter på detta forum finns det sådana som orsakar radiostyrningar, iofs gäller det även fasta USB-uttag, ställ in radion på lång- eller mellanvåg och lyssna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev McLasse:

Kan det vara så att skruvarna i din tavelram är pluggade?

På vanligt Nimbus-manér kan det ju vara så, men rätt korkat. 
Tavlan kan sitta i någon skena också, så om trådskaparen försöker försiktigt att skjuta den uppåt någon cm kanske den lossnar.

 

Men med motorns instrumentpanel lossad kan man ju lysa in och se om man ser baksidan av tavlan.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen :)

Anledningen till  varför jag skall byta är att alla "USB-PLUGGAR" jag testat med åker ut efter ett tag (x antal minuter) och glappar. 
Jag har oxå läst att vissa USB-uttag skall ligga och dra ytterst lite ström även när dom inte används - så jag tänkte koppla en brytare till USB-uttaget med (skall se om det finns någon på instrumentpanelen som kanske inte används och använda den).

Min tavelram är av aluminium så inget är pluggat.. men det kanske e som någon sa att den sitter i någon skena.. detta måste undersökas. 

 

Tänkte att jag skulle slippa att skruva loss ”Volvo-Penta panelen” (och i värsta fall ratten).. men det kanske är den vägen man få gå tillslut ändå 😕

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pear4Life:

Tack för tipsen :)

Anledningen till  varför jag skall byta är att alla "USB-PLUGGAR" jag testat med åker ut efter ett tag (x antal minuter) och glappar. 
Jag har oxå läst att vissa USB-uttag skall ligga och dra ytterst lite ström även när dom inte används - så jag tänkte koppla en brytare till USB-uttaget med (skall se om det finns någon på instrumentpanelen som kanske inte används och använda den).

Min tavelram är av aluminium så inget är pluggat.. men det kanske e som någon sa att den sitter i någon skena.. detta måste undersökas. 

 

Tänkte att jag skulle slippa att skruva loss ”Volvo-Penta panelen” (och i värsta fall ratten).. men det kanske är den vägen man få gå tillslut ändå 😕

 

 

Ja, det kan ju vara bra att ta reda på om du istället skall hänga en Miró eller en Picasso🤪.

Men Nimbus gjorde inga ogenomtänkta lösningar, så det är nog någon dold lösning. Jag vet att det finns aluminumramar som man kan vika upp, men sådan har jag sett på caféer och hållplatser där man snabbt vill kunna byta menyer och tidtabeller....  Det kanske finns något Nimbusforum på Internet man kan rådfråga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-23 vid 11:59 skrev Pear4Life:

Hej på er :)

 

Jag har för avsikt att byta ut cigguttaget (som sitter precis under instrumentpanelen) mot ett dubbelt usb-uttag. 

Funderar på hur man enklast kan komma åt baksidan av instrumentpanelen? Ovanför stickkojen i (nere i salongen, i förpiken) sitter en tavla. Denna tavla sitter precis bakom instrumentpanelen.. Kan det vara så enkelt att man kan komma åt baksidan av instrumentpanelen denna väg?

Jag har känt på tavlan och den sitter tämligen stabilt fast och jag ser inga skruvhuvuden... kan det vara så smart att det finns en "lucka" här bakom? Känns ju som att det hade varit det mest praktiska och logiska för att enkelt komma åt.

 

Har vi någon som har koll på detta här i forumet? Så att jag inte börjar lossa en massa saker i onödan ;)

 

OBS! Bilderna är inte från min båt, men ser likvärdigt ut, dock har min tavelram inga synliga skruvhuvuden. 

 

BILD 1.jpg

BILD 2.jpg

Nu ser jag inte hundra men visst tusan har du fyra pluggade hål på tavelramen? Seer ut att vara av brun plast. 

Sådana har jag lite överallt i min båt 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-23 vid 13:27 skrev Pear4Life:

Tack för tipsen :)

Anledningen till  varför jag skall byta är att alla "USB-PLUGGAR" jag testat med åker ut efter ett tag (x antal minuter) och glappar. 
Jag har oxå läst att vissa USB-uttag skall ligga och dra ytterst lite ström även när dom inte används - så jag tänkte koppla en brytare till USB-uttaget med (skall se om det finns någon på instrumentpanelen som kanske inte används och använda den).

Min tavelram är av aluminium så inget är pluggat.. men det kanske e som någon sa att den sitter i någon skena.. detta måste undersökas. 

 

Tänkte att jag skulle slippa att skruva loss ”Volvo-Penta panelen” (och i värsta fall ratten).. men det kanske är den vägen man få gå tillslut ändå 😕

 

 

Det är bara att lätta på penta instrumenteringen, sitter ju med fyra skruvar, vik ut den och sedan kommer du åt ditt cigguttag från insidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Pirayan:

Nu ser jag inte hundra men visst tusan har du fyra pluggade hål på tavelramen? Seer ut att vara av brun plast. 

Sådana har jag lite överallt i min båt 🙂

Bilden kommer inte från trådskaparens båt, trådskaparen har en aluminiumram.
 

Men det smidigaste är ju som redan sagts x 2, att skruva ur V-P panelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Bilden kommer inte från trådskaparens båt, trådskaparen har en aluminiumram.
 

Men det smidigaste är ju som redan sagts x 2, att skruva ur V-P panelen.

Ajajaj. Läste lite hastigt 🙂

 

Jag tänkte också på att montera bort VPpanelen fram. Enkelt gjort. Men tyckte (med min läsmiss) att det är toppen att montera bort tavlan 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall kolla imorgon när det e dags att ge sig ut igen... skall återkoppla med hur det går :)

Men jag hoppas fortfarande på en väg in bakom tavlan.. hoppas hoppas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som jag hade hoppats på fanns det en lucka bakom tavlan :)

Något knixigt att få ned den dock, även andra gången när jag visste hur den funkade.

Sitter en liten fjädrande spärr på de nedre fästet som funkar sådär..

 

Men nu blev det en baggis att byta ut cigguttaget.

 

20200530_153959.jpg

20200530_155126.jpg

20200530_155405.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 minuter sedan skrev Pear4Life:

Precis som jag hade hoppats på fanns det en lucka bakom tavlan :)

Något knixigt att få ned den dock, även andra gången när jag visste hur den funkade.

Sitter en liten fjädrande spärr på de nedre fästet som funkar sådär..

 

Men nu blev det en baggis att byta ut cigguttaget.

 

20200530_153959.jpg

20200530_155126.jpg

20200530_155405.jpg

Vad bra att du fann den dolda spärren.

Nu tycker jag du kan byta ut bilden i tavlan mot något bättre!

Här är två förslag!

7B0225CE-DFF1-4E18-928E-C140622A26E7.jpeg

E2E2572C-CA15-40AF-8296-88C8DA9BA618.jpeg
🤪

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Pear4Life:

Precis som jag hade hoppats på fanns det en lucka bakom tavlan :)

Något knixigt att få ned den dock, även andra gången när jag visste hur den funkade.

Sitter en liten fjädrande spärr på de nedre fästet som funkar sådär..

 

Men nu blev det en baggis att byta ut cigguttaget.

 

20200530_153959.jpg

20200530_155126.jpg

20200530_155405.jpg

Jag är mest nyfiken varför det behövs en tamp på handtaget/grabbräcket.....😀

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Kane:

Jag är mest nyfiken varför det behövs en tamp på handtaget/grabbräcket.....😀

Fick ju höra att jag e i 40-års åldern häromdagen... så jag fick sätta upp den med en gång för att kunna ta mig upp ur sängen 🤣

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Vad bra att du fann den dolda spärren.

Nu tycker jag du kan byta ut bilden i tavlan mot något bättre!

Här är två förslag!

7B0225CE-DFF1-4E18-928E-C140622A26E7.jpeg

E2E2572C-CA15-40AF-8296-88C8DA9BA618.jpeg
🤪

WASA! Alla dagar i veckan 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...