Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Emilioten

Bygga stöttor till båtkärra

Rekommendera Poster

Hej jag har en snipa på en stabil kärra men med riktigt dåliga sidostöttor .  använder kran för att sjösätta så ingen sjösättningsbar anordning behövs.    jag behöver tips och idéer på hur jag kan bygga en lösning som både är hållbar men framförallt att jag steglöst kan justera stöden så att båten blir rak både vid färd på väg och vid rustning inför säsong när man är i båten o grejar.   jag hade tidigare en lösning med järn i 4kant profil och skottkärredäck men efter att ha fått punka på alla med jämna mellanrum har ja tröttnat på att köpa nya däck.   bifogar bilder på ekipaget 

20180520_145420.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på om du har tillgång till svets.

 

Fyra saxdomkrafter, homogena sidorullar och lite fyrkantsprofiler och saken är biff.

Finns på Biltema

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

svets finns, men hur tänker du med fästandet av sidorullar på domkraften? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde som Gelis föreslog,svetsade fast gängstång på saxdomkrafterna och hjul i varsin ända.

Det var dock 30år sedan så det finns ingen bild

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Emilioten:

svets finns, men hur tänker du med fästandet av sidorullar på domkraften? 

Behövs väl inga rullar om du lyfter dit båten med kran. Räcker med justerbar höjd för att få båten att stå rakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fötter till byggnadsställning (vända uppåt, naturligtvis), nerstoppade i lämplig fyrkantprofil svetsad i vagnen. Klä plattan med en plywoodbit med hård foam typ liggunderlag och du har stadiga, ställbara och billiga stöttor.

https://stallningsprodukter.se/stallning/byggnadsstallning/modulstallning-artiklar/bottendetaljer/bottenskruv/?option=5856&gclid=EAIaIQobChMI5arrk5PK6QIVxx0YCh3IAA2rEAQYASABEgLm6vD_BwE

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev IngemarE:

Fötter till byggnadsställning (vända uppåt, naturligtvis), nerstoppade i lämplig fyrkantprofil svetsad i vagnen. Klä plattan med en plywoodbit med hård foam typ liggunderlag och du har stadiga, ställbara och billiga stöttor.

https://stallningsprodukter.se/stallning/byggnadsstallning/modulstallning-artiklar/bottendetaljer/bottenskruv/?option=5856&gclid=EAIaIQobChMI5arrk5PK6QIVxx0YCh3IAA2rEAQYASABEgLm6vD_BwE

 

Det där var ju bättre än domkrafter.👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...