Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
kahuna

felsökningstips Tohatsu 4hk 2-takt

Rekommendera Poster

Hej, har en tohatsu 4hk 2-takt till gummijollen som har börjat strejka. För det mesta startar den inte alls, kanske puttrar till ett par gånger för att sedan vara helt död. Ibland startar den och går då precis som vanligt, ibland kan den dock börja bluddra och tappa ork. Jag tycker det känns som att den får alldeles för mycket bränsle och därför dränker tändstiftet. Jag har bytt tändstift och dubbelkollat att det är rätt sort, stiftet ger även gnista, om den är för svag eller inte vet jag dock inte. Jag har även bytt tändspole och tändkabel vilket inte heller har hjälpt.  Jag är ingen van mekare av tvåtaktsmotorer, vad bör jag kolla nu?

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju vanligt på dessa mindre tvåtaktare att gasreglaget är ihopkopplat med inställningen av förtändningen, kolla att det länkaget fungerar som det skall. Startar du med choken utdragen? Prova utan att choka, eller choka bara till hälften.

Om den är sur så stryp bränsleflödet, skruva ut tändstiftet och dra runt motors till det inte längre kommer ut någon bränslepump i hålet. Försök sedan starta med halv- eller ingen choke.

Att motorn får för mycket bränsle beror på att den får för litet luft. Chokspjället stryper lufttillförseln.

Nä, tvåtaktare kan vara besvärliga, lynniga och väldigt individuella.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok Tack för tips. Kan det vara något med förgasaren annars som är värt att kolla? Dock är det ju konstigt att den går bra ibland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kahuna:

Ok Tack för tips. Kan det vara något med förgasaren annars som är värt att kolla? Dock är det ju konstigt att den går bra ibland

Klart det kan det ju också vara. Det finns ju munstycken som det kan fastna skräp i, det kan bli avlagringar i flottörhuset och det stått bensin där över vintern. Det brukar finnas en dräneringsskruv man skall öppna innan vintervilan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Torra packboxar som tjuvar luft vid vevaxeln?

 

Är utombordaren gammal?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är minst 25 år gammal och jag köpte den begagnad för 8 år sedan. Har inte gjort något förutom att byta tändstift under den tiden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit med om torra packboxar på en drös med yamaha 2 takts snurror från 90 tal.

 

De går hjälpligt på tomgång och jättedåligt då man ska gasa. I de fallen har motorn tjuvat luft vid packboxarna och fått för lite soppa.

 

Om detta är samma problem som du har vågar jag ej säga.

 

Bara en tanke...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jade liknande problem med min. Den kändes oxå som den dränktes i bensin. Plockade isär förgasarn och blåsye rent med tryckluft och nu gåt den som en klocka igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-22 vid 22:34 skrev StyrmanKarlsson:

Jag jade liknande problem med min. Den kändes oxå som den dränktes i bensin. Plockade isär förgasarn och blåsye rent med tryckluft och nu gåt den som en klocka igen.

Är det pilligt eller något speciellt att tänka på när man gör detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...