Jump to content
Friday 05 June 2020
kahuna

felsökningstips Tohatsu 4hk 2-takt

Recommended Posts

Hej, har en tohatsu 4hk 2-takt till gummijollen som har börjat strejka. För det mesta startar den inte alls, kanske puttrar till ett par gånger för att sedan vara helt död. Ibland startar den och går då precis som vanligt, ibland kan den dock börja bluddra och tappa ork. Jag tycker det känns som att den får alldeles för mycket bränsle och därför dränker tändstiftet. Jag har bytt tändstift och dubbelkollat att det är rätt sort, stiftet ger även gnista, om den är för svag eller inte vet jag dock inte. Jag har även bytt tändspole och tändkabel vilket inte heller har hjälpt.  Jag är ingen van mekare av tvåtaktsmotorer, vad bör jag kolla nu?

 

mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är ju vanligt på dessa mindre tvåtaktare att gasreglaget är ihopkopplat med inställningen av förtändningen, kolla att det länkaget fungerar som det skall. Startar du med choken utdragen? Prova utan att choka, eller choka bara till hälften.

Om den är sur så stryp bränsleflödet, skruva ut tändstiftet och dra runt motors till det inte längre kommer ut någon bränslepump i hålet. Försök sedan starta med halv- eller ingen choke.

Att motorn får för mycket bränsle beror på att den får för litet luft. Chokspjället stryper lufttillförseln.

Nä, tvåtaktare kan vara besvärliga, lynniga och väldigt individuella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok Tack för tips. Kan det vara något med förgasaren annars som är värt att kolla? Dock är det ju konstigt att den går bra ibland

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev kahuna:

Ok Tack för tips. Kan det vara något med förgasaren annars som är värt att kolla? Dock är det ju konstigt att den går bra ibland

Klart det kan det ju också vara. Det finns ju munstycken som det kan fastna skräp i, det kan bli avlagringar i flottörhuset och det stått bensin där över vintern. Det brukar finnas en dräneringsskruv man skall öppna innan vintervilan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Torra packboxar som tjuvar luft vid vevaxeln?

 

Är utombordaren gammal?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motorn är minst 25 år gammal och jag köpte den begagnad för 8 år sedan. Har inte gjort något förutom att byta tändstift under den tiden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har varit med om torra packboxar på en drös med yamaha 2 takts snurror från 90 tal.

 

De går hjälpligt på tomgång och jättedåligt då man ska gasa. I de fallen har motorn tjuvat luft vid packboxarna och fått för lite soppa.

 

Om detta är samma problem som du har vågar jag ej säga.

 

Bara en tanke...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag jade liknande problem med min. Den kändes oxå som den dränktes i bensin. Plockade isär förgasarn och blåsye rent med tryckluft och nu gåt den som en klocka igen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-05-22 vid 22:34 skrev StyrmanKarlsson:

Jag jade liknande problem med min. Den kändes oxå som den dränktes i bensin. Plockade isär förgasarn och blåsye rent med tryckluft och nu gåt den som en klocka igen.

Är det pilligt eller något speciellt att tänka på när man gör detta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy