Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nolster

Utombordare parsun startar inte

Rekommendera Poster

Hej har en parsun 5hk som krånglar ordentligt.

när jag startar den så puttrar den igång litenhet ryker mycket varpå den lägger av. Tändstiftet blir blött (se bild) och jag får torka av det innan jag gör nästa försök. Detta efter en upprät vinterförvaring. För ngt år sedan kom det in en del olja i cylindern kan det vara detta som spökar fortfarande? 
Med vänlig hälsning, Nolster

1797F267-A132-457D-B08B-95BA0862A159.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lite som att flottören i förgasaren har hängt sig i öppet läge så motorn flödar. Har du tur kan det räcka med att knacka försiktigt på förgasaren med skaftet på en skruvmejsel. om det inte hjälper får du skruva loss flottörhuset och kolla om nålen stänger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Ska kolla på det något man ska tänka på när man plockar ner flottörhuset? Och vad menas egentligen med att motorn flödar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inne i flottörhuset sitter flottören som via en nålventil reglerar bensinnivån i flottörhuset. Om någonting i mekanismen kärvar eller om det finns skräp i ventilen så räcker inte flytkraften i flottören till för att stänga nålventilen. Följden blir att bensin rinner över och in i förgasarhalsen. Motorn drar då i sig den överflödiga bensinen och går för fett vilket gör att tändstiftet blir blött. Lite samma effekt som att köra med choken på. 

Flottören och nålventilen sitter samman med en bit böjd tunn plåt. Vanligvis sitter den fast med en tapp eller sprint som man drar ut. Undvik att böja plåten som nålventilen sitter i, det är med den som man justerar i vilket läge som nålventilen skall öppna. Oftast fäcker det med lite rengöring för att allt skall börja fungera. I värsta fall har det gått hål på flottören, då läcker bensin in i den och då blir det fel nivå i flottörhuset. Man testar genom att lyssna om det skvalpar vätska i flottören eller så sänker man den helt i varm vätska och tittar efter små bubblor.

När du gör det här är det viktigt att hålla rent runtomkring, du vill inte ha in damm och fnas i förgasaren. Hygien är en hederssak 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Nolster:

Tack för tipset. Ska kolla på det något man ska tänka på när man plockar ner flottörhuset? Och vad menas egentligen med att motorn flödar?

Att motorn, eller egentligen förgasaren flödar betyder att Det rinner igenom alldeles för mycket bensin. I förgasarens flottörkammare, det är den delen där bränsleslangen har sin anslutning, finns det då en flottör, ett ”flöte” som flyter i bensinen, när nivån höjs tillräckligt skall denna flottör påverka en liten ventil som tillfälligt stänger av bensinflödet. Ventilen kallas för ”nålventil” det är inte sällsynt att dom krånglar. Om nu motorn får för mycket bensin stannar den av två anledningar, förhållandet mellan förgasad bensin och syre blir fel, ja all bensin blir inte ens förgasad. Motorn blir då ”sur” och tändstiften blöta, bensin brinner ju inte(!) det är ju bensingasen som gör det.

 

Med litet händighet kan man först tömma förgasarens flottörhuset, det brukar finnas en liten dräneringsplugg. Sedan kan man skruva loss förgasaren och skruva loss locket till flottörhuset. Därefter kan man blåsa i bränsleslangens anslutning och med valfri finger trycka till nålventilen, då skall det bli stopp. Ibland behöver dom där nålventilerna motioneras litet, om det stått gammal blyfri bensin i flottörhuset under vintern har du säkert en del avlagringar där som kan ställa till problem.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Faderullan skriver hänger flotören i en tunn plåt på Parsun, var försiktig och titta noga hur den är fäst, så att inställningen inte ändras när detta tas isär.

Lite klen konstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...