Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kallekula68

Propelleraxel Volvo Penta MB10

Rekommendera Poster

Hej!

Är nybliven ägare till en liten plastsnipa med en Penta MB10A Till motor och Backslag har jag Service manual men inte till propelleraxeln. Vad krävs för underhåll på en sådan, se bild?B8759382-EA42-498F-B3E6-720F710EAB5B.jpeg.c93a4d086106d6e8c6432e9a9abad9ab.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev teolise:

Se till att olja finns i mässingklumpen

Olja? Det sitter ju en smörjnippel på tätningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ytterst försiktig med fettspruta där, sätter man för högt tryck på fettet pressar man ut tätningarna och havet får full tillgång till insidan av båten!

 

Där har med all säkerhet suttit en fettkopp tidigare, en sådan man skruvar ner en liten bit för att smörja bussningen i klumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har olja i min, men ingen nippel, sitter en slang i min som man fyller i olja

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, blev dock inte så mycket klokare... Ska man ta bort fettnippeln och sätta en oljeslang istället? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tryck i lite fett försiktigt 3-4 gånger per säsong. Byt gärna till en fettkopp som det förmodligen har varit från början. Googla på Staufferkopp.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns tätningar konstruerade för att smörjas med olja, dock inte denna.

Många har ersatt staufferkoppen med en smörjnippel utan att veta något om konsekvenserna det kan få, andra har monterat en slangnippel och en slang sedan tycker man att man moderniserat tätningen, en redan sliten tätning konsumerar stora mängder olja, därav har man börjat fylla i den tjockaste oljan man kan få tag på.

52 minuter sedan skrev Kallekula68:

Tack för svar, blev dock inte så mycket klokare... Ska man ta bort fettnippeln och sätta en oljeslang istället? 

Nej, inget blir bättre för det, gör som Rascal föreslår ovan.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...