Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

0,2-lagen - Vad tycker vi på MG om den? (en liten undersökning)

Vad tycker du om den sk. 0,2-lagen?  

60 medlemmar har röstat

  1. 1. Sympatiserar du helt eller delvis med den nuvarande utformningen av lagen?

    • Ja
      20
    • Någorlunda
      21
    • Nej
      19
  2. 2. Vad tycker du är viktigast att ändra på?

    • Ingenting, lagen är tillräckligt bra som den är.
      8
    • Möjligheten att göra utandningsprov utan misstanke om brott bör avskaffas.
      6
    • Gränsen 0,2 promille bör höjas till minst 0,4 promille (eller ännu högre).
      20
    • Gränsen 10 meter bör höjas.
      3
    • Gränsen 10 meter bör sänkas (eller tas bort helt).
      15
    • Gränsen 15 knop bör höjas.
      0
    • Gränsen 15 knop bör sänkas (eller tas bort helt).
      8
  3. 3. Har din åsikt om lagen förändrats sedan den infördes?

    • Ja! Först tyckte jag den nya lagen var (ganska) bra, men det tycker jag inte längre.
      3
    • Ja! Först tyckte jag den nya lagen var (ganska) dålig, men det tycker jag inte längre.
      5
    • Nej! Jag tycker ungefär lika om lagen nu som när den infördes.
      52


Rekommendera Poster

6 minuter sedan skrev Peter_K:

Då får du nog läsa alla 900+ inläggen igen. Flera, bl a jag, har påtalat märkligheter. Det är längder, hastigheter samt promillegränser som är fel - tror ingen är helt nöjd med lagen. Däremot ser de som inte är emot lagen som sådan att den haft effekt, och många av de som vill ändra något är förbannade på Ljungbergarn för hur han argumenterar, för han har pajat debattklimatet kring lagen med sina fejk-fakta, nidfilmer, politiker-spammande, forum-spammande och annat skoj. 

Ja men vi har här en diskussion om ett problem som upplevs av många och i de 900 inläggen är det bara återkommande tjafs. Frågan vi då måste ställa oss som har synpunkter på denna lag är hur kommer vi vidare för att skapa en förändring, av något som upplevs fel. Det är väl det som de 900 inläggen ska ge en visning om att arbeta vidare med detta. Men jag anser att sandlåde debatter snarare sänker än höjer. Vi kommer ju ingen vart i utvecklingen om vi inte är enade och driver frågan framåt, ljungbergaren har ju arbetat för att iaf få till en förändring och det är ju kanske mer än vad andra gjort eller hur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minutes ago, kossor said:

Intressant läsning bara 15 % är nöjda med lagen som den är utformad, de flesta vill höja promillehalten och flertalet vill att lagen ska omfatta fler båttyper. Mest intressant sista frågan, 82,5 % tycker ungefär lika. Och detta lika betyder ju inte att man gillar lagen utan jag utläser där att man vill få en förändring. Och när jag följt sbu tråden så säger ju debattörerna där att alla är nöjda med lagen och att cetex och ljungbergaren är dum. Med andra ord så är det många som vill se en mildare sjöfyllerilag.

Att säga att "de flesta" vill höja promillehalten är inte riktigt rätt, det är bara knappt en av tre (30%) som vill göra det.

 

De flesta vill se samma eller en skärpt lagstiftning. 15% vill ha kvar lagen som den är, 27.5% vill ta med kortare båtar, 17.5% vill ta med långsammare, vilket ger totalt 60%.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev kossor:

Det är väl en självklarhet att samtliga båttyper ska omfattas av en lag, varför ha en selektering. Ska vi ha en sjöfyllerilag så ska de som framför en båt omfattas, lagen är ju till för att hindra olyckor och rädda liv. Då kan man inte selektera och godkänna att en del åker runt berusade i sina båtar, lagen uppfyller ju inte sitt syfte då, detta har ju debatterats hårt i den andra tråden att lagen ska rädda liv och förhindra olyckor, något du b.la diskuterat högljutt. Jobba vidare nu med denna lag så den fyller sin uppgift, dvs samtliga flytetyg från eka till motorbåt att omfattas av detta. Den dagen det sker kommer jag tycka lagen är bra, som den nu är utformad missar den sitt syfte, och då ska lagen heller inte beivras.


Så lite är sämre än inget, anser du? Om man inte kan göra lite nytta, så ska man ge upp?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Abbe2:

Att säga att "de flesta" vill höja promillehalten är inte riktigt rätt, det är bara knappt en av tre (30%) som vill göra det.

 

De flesta vill se samma eller en skärpt lagstiftning. 15% vill ha kvar lagen som den är, 27.5% vill ta med kortare båtar, 17.5% vill ta med långsammare, vilket ger totalt 60%.

Fortfarande bara 15 % som är nöjda med lagen.

82,5 % tycker lika idag som tidigare vad står det för, är det en samling av människor som inte var nöjda med lagen då den infördes?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just now, kossor said:

Fortfarande bara 15 % som är nöjda med lagen.

82,5 % tycker lika idag som tidigare vad står det för, är det en samling av människor som inte var nöjda med lagen då den infördes?

 

Nja, 35% svarar "ja" på att de sympatiserar helt eller delvis med den nuvarande utformningen av lagen. Det skulle jag kalla "nöjd". 70% svarar "ja" eller "någorlunda". Att få det till att en majoritet är missnöjda med lagen är en intressant tolkning av resultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:


Så lite är sämre än inget, anser du? Om man inte kan göra lite nytta, så ska man ge upp?
 

Tycker du vi ska få köra småbilar onyktra? Och stora bilar nyktra? En lag är en lag och den ska omfatta en enhet för att den ska inge förtroende så fungerar det överallt. Finns ingen orsak till att du i en snipa kan sitta å puttra runt onykter medan du i en gummijolle på 2,5 meter och en femhästare åker på rattfylla. Hallå hur tänker du? Du måste ju se hur orimlig lagen är, och hur fel den slår. Låt lagen omfatta samtliga båtar. Ekor utan motor kan undantas. Få sedan till lagen så det även gäller flytväst. Vi får ju inte köra bil utan bilbälte pga att vi ska rädda liv. Låt flytvästen liknas vid bilbälte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev kossor:

Intressant läsning bara 15 % är nöjda med lagen som den är utformad

Klart intressant att så många vill skruva lite på lagen.

Om 70 % sympatiserar någorlunda med lagen så innebär det ungefär att cirka 60 % (av detta lilla urval på MG) trots allt vi ha en viss förändring.

 

Fortsätt att tycka!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minutes ago, Mackey said:

Klart intressant att så många vill skruva lite på lagen.

Om 70 % sympatiserar någorlunda med lagen så innebär det ungefär att cirka 60 % (av detta lilla urval på MG) trots allt vi ha en viss förändring.

 

Fortsätt att tycka!

 

Också intressant att de flesta som vill skruva på lagen vill göra den strängare genom att inkludera fler fartyg. 18 st. vill detta, medan 12 vill höja promillegränsen, tre vill exkludera större fartyg och en vill ta bort sållningsprovet. Totalt 18 för en strängare lagstiftning, och 16 för en mer tillåtande.

 

Jag är lite nyfiken på resonemanget bakom att höja gränsen över 10m. Gäller det då att även större segelbåtar skulle undantas från den skärpta gränsen?

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 minuter sedan skrev Abbe2:

Jag är lite nyfiken på resonemanget bakom att höja gränsen över 10m. Gäller det då att även större segelbåtar skulle undantas från den skärpta gränsen?

Det är ju inte en fritidsbåtslag utan den gäller för alla fartyg.

 

Jag tänker mig att man tycker det är okej att framföra en oljetanker på väg mot Preemraff i Lysekil skapligt full. Vad kan gå fel?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minutes ago, Mackey said:

Det är ju inte en fritidsbåtslag utan den gäller för alla fartyg.

 

Jag tänker mig att man tycker det är okej att framföra en oljetanker på väg mot Preemraff i Lysekil skapligt full. Vad kan gå fel?

Håller med om att de flesta som debatterar missar den dimensionen. Så jag antog att de tyckte att lagen skulle lättas för de båtar de själva använder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Abbe2:

Så jag antog att de tyckte att lagen skulle lättas för de båtar de själva använder. 

Jo, det går ju att höja gränsen till längden på Ola Ljunbergs båt tex, fast den har han ju sålt förresten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev kossor:

Tycker du vi ska få köra småbilar onyktra? Och stora bilar nyktra? En lag är en lag och den ska omfatta en enhet för att den ska inge förtroende så fungerar det överallt. Finns ingen orsak till att du i en snipa kan sitta å puttra runt onykter medan du i en gummijolle på 2,5 meter och en femhästare åker på rattfylla. Hallå hur tänker du? Du måste ju se hur orimlig lagen är, och hur fel den slår. Låt lagen omfatta samtliga båtar. Ekor utan motor kan undantas. Få sedan till lagen så det även gäller flytväst. Vi får ju inte köra bil utan bilbälte pga att vi ska rädda liv. Låt flytvästen liknas vid bilbälte.


Men larva dig inte nu. I ditt inlägg, det jag citerade, skriver du ju att lagen i dess nuvarande form inte ska beivras. Jag utgår från att du med den formuleringen menar att som lagen ser ut nu, så ska den inte gälla alls. Och då menar du ju just det jag ifrågasatte i mitt svar.

I ditt svar ovan försöker du ju vända det till att JAG förespråkat att lagen ska förbli vad den är. Helt tokigt!

Jag har redan uttryckt vad jag anser tidigare i tråden.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan skrev raol:


Men larva dig inte nu. I ditt inlägg, det jag citerade, skriver du ju att lagen i dess nuvarande form inte ska beivras. Jag utgår från att du med den formuleringen menar att som lagen ser ut nu, så ska den inte gälla alls. Och då menar du ju just det jag ifrågasatte i mitt svar.

I ditt svar ovan försöker du ju vända det till att JAG förespråkat att lagen ska förbli vad den är. Helt tokigt!

Jag har redan uttryckt vad jag anser tidigare i tråden.
 

Ok då förstår jag dig till fullo raol, ibland missuppfattas det förmedlade till mottagaren och vice versa. Var absolut inte min mening att peka finger el dyl och inte menat personligen till dig utan tänkte refererade till den debatt som sker i sbu tråden ber om ursäkt för att jag ej var tydligare i skriften, kan bli så ibland..  Nej jag tycker lagen är fel utformad, och jag tror inte den fyller sitt syfte, många birar nog ändå eller drar lite cava under transport. Och med det menar jag inte alla nu ! Men ska en lag fungera och visa vägen samt inge respekt och förtroende till samhället går det inte att ha en selekterande lagstiftning. 

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev kossor:

Tycker du vi ska få köra småbilar onyktra? Och stora bilar nyktra? En lag är en lag och den ska omfatta en enhet för att den ska inge förtroende så fungerar det överallt. Finns ingen orsak till att du i en snipa kan sitta å puttra runt onykter medan du i en gummijolle på 2,5 meter och en femhästare åker på rattfylla. Hallå hur tänker du? Du måste ju se hur orimlig lagen är, och hur fel den slår. Låt lagen omfatta samtliga båtar. Ekor utan motor kan undantas. Få sedan till lagen så det även gäller flytväst. Vi får ju inte köra bil utan bilbälte pga att vi ska rädda liv. Låt flytvästen liknas vid bilbälte.

Jag tycker nog att man ska prata om fordon (på land) och farkoster (på vatten).

Fordon (på land/väg/gångbana);

Bil

Buss

Cykel

Elsparkcykel

Hästfordon

Lastbil

Lekfordon (finns många)

Mobilkran

Moped

Motorcykel

Motorredskap

Skateboard

Snöskoter

Sparkcykel

Terrängfordon

Traktor

Trampbil

Trehjuling 

 

Det är ju inte riktigt samma regler för alla fordon (på land) så varför ska det vara samma regler för alla fartyg (på vatten)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Mackey:

Jag tycker nog att man ska prata om fordon (på land) och farkoster (på vatten).

Fordon (på land/väg/gångbana);

Bil

Buss

Cykel

Elsparkcykel

Hästfordon

Lastbil

Lekfordon (finns många)

Mobilkran

Moped

Motorcykel

Motorredskap

Skateboard

Snöskoter

Sparkcykel

Terrängfordon

Traktor

Trampbil

Trehjuling 

 

Det är ju inte riktigt samma regler för alla fordon (på land) så varför ska det vara samma regler för alla fartyg (på vatten)?

Ja du Mackey det har ju jämförts ganska bra med fordonstrafik kontra sjötrafik i sbu tråden, eller har jag missat något där?

 

Vänd på frågan varför ska vi selektera båtar, hänvisar till mitt påstående du refererat till. Sen tror jag inte att diskussioner på Mg tillför något, har skummat igenom sbu tråden och tycker nivån är låg. Och vi kommer inte komma vidare med att föra diskussioner i all evighet vem som har rätt vem som har fel vem som sa så. Din undersökning visar att i detta lilla forum finns ett betydande övertag på att lagen bör göras om, och det tycker så även jag. Men i diskussionen framstår en svårighet hur lagen ska vara utformad, och läser man sbu tråden så jämförs ju 0,2 promille med biltrafik, och min fråga blir då varför? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev kossor:

Ja du Mackey det har ju jämförts ganska bra med fordonstrafik kontra sjötrafik i sbu tråden, eller har jag missat något där?

Håller med.

Det är trots allt ganska jämförbart på många vis.

Blandning av stora och små farkoster.

Blandning av snabba och långsamma.

Blandning av yrkestrafik och privattrafik.

 

Det finns en del svårigheter, tex... 

...tror jag det blir svårt (och onödigt) att få på flytvästar på besättningar på många av de fartyg som är i yrkesmässig trafik.

 

Även om vi inte kan bli överens vill jag framföra hur jag tänker (lite snabbt just nu).

  • Höj gränsen till 0,5 promille.
  • Låt alla fartyg omfattas.
  • Gör undantag för "lekfartyg" (typ sådant man leker med nära stranden eller släpar efter båt).
  • Obligatoriskt att det ska finnas flytvästar ombord (nära till hands) till alla personer ombord.
  • Kanske obligatoriskt med flytväst i vissa situationer eller på vissa fartyg, har inte tänkt så noga på det.
  • Ej obligatoriskt att alltid bära flytväst ombord.
  • Ej obligatoriskt att bära flytväst på "lekfartyg".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men flytvästar har ju inget med denna frågan att göra...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 minuter sedan skrev raol:

Men flytvästar har ju inget med denna frågan att göra...

Nej, men kossor har tagit upp flytvästen och det är inte fel att få med den  för fritidsbåtar i någon lag tycker jag.

Finland har det så, men där får man ju vara full och köra båt så då kanske behovet är större. 🙂

Redigerad av Mackey
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Mackey:

Håller med.

Det är trots allt ganska jämförbart på många vis.

Blandning av stora och små farkoster.

Blandning av snabba och långsamma.

Blandning av yrkestrafik och privattrafik.

 

Det finns en del svårigheter, tex... 

...tror jag det blir svårt (och onödigt) att få på flytvästar på besättningar på många av de fartyg som är i yrkesmässig trafik.

 

Även om vi inte kan bli överens vill jag framföra hur jag tänker (lite snabbt just nu).

  • Höj gränsen till 0,5 promille.
  • Låt alla fartyg omfattas.
  • Gör undantag för "lekfartyg" (typ sådant man leker med nära stranden eller släpar efter båt).
  • Obligatoriskt att det ska finnas flytvästar ombord (nära till hands) till alla personer ombord.
  • Kanske obligatoriskt med flytväst i vissa situationer eller på vissa fartyg, har inte tänkt så noga på det.
  • Ej obligatoriskt att alltid bära flytväst ombord.
  • Ej obligatoriskt att bära flytväst på "lekfartyg".

Ja Mackey håller nog med dig till fullo i din reflektion, ungefär så tycker nog jag det skulle vara. Att jag hakat upp mig för flytväst, beror nog på diskussionen angående rädda liv. För enligt all statistik så drunknar flertalet med öppen gylf utan flytväst alkoholpåverkade i liten båt. Och lagen har ju tillkommit för att vi ska rädda liv, detta har ju debatterats från två håll i sbu tråden, likaså om man tyckt att promillegränsen varit för låg då har man blivit utpekad som alkis osv. Ska vi träffa målgruppen som faktiskt är en fara för sig själva så kommer vi till att flytväst och att samtliga båtar omfattas av 0,2. Jag är absolut ingen som är för lagar och bestraffningar och pekfingrar, jag är en liberal människa som anser att folk ska ta ansvar för sig själva och inte sätta andra i fara. Således om jag dricker en öl i min lilla gummibåt som gör 16 knop med en femhästare tycker jag inte att jag ska likställas med någon som mister körkort och blir dömd för sjöfylleri. När Olle snipa puttrar förbi i sex ton snipa inmundigande cava och har betydligt högre promillehalt. Jag vet var min begränsning går, har gjort test själv med att lägga till en öl osv och vid tre starköl minskar omdömet rejält, således dricker jag inte mer än en öl i viken sen hem till hamn och där kan jag i lugn och ro inmundiga kall cava med frun. 

 

Den stora frågan kvarstår hur kommer vi vidare och får en seriös debatt utan påhopp om suput osv, för att få till en förbättring där vi kan se att detta gjordes bra. Där en lag fungerar och människor förstår den. Sedan kommer det alltid finnas de som skiner i en lag, och gör som de vill, och dem kommer ingen lag åt. Men att den stora mängden känner att detta är något bra samt förhindrar olyckor och som man kan efterleva utan att inskränka på ledigheten i solen ja Mackey där tror jag du är helt rätt i ditt förslag.

 

                           // P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stor nackdel med en gräns som 0,5 promille är svårigheten att själv bedöma när man är där. Precis som Kossor skriver, så kommer man till en gräns där omdömet grumlas rätt fort, och den gränsen kan variera beroende på person och dagsform. Alla slutar tyvärr inte dricka vid den gränsen, istället blir man risktagande och kanske dricker lite till innan man kastar loss?

 

Med handen på hjärtat, hur många vet hur många 33 cl starköl man kan sätta i sig på en timme och vara under 0,5 promille. Är det en, två, tre eller fyra..?

 

Med en gräns på 0,2, som säkert kan uppfattas som jäkligt trist, så vet man ju var den går - det är vid ingen alkohol alls. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev kossor:

Men att den stora mängden känner att detta är något bra samt förhindrar olyckor och som man kan efterleva utan att inskränka på ledigheten i solen ja Mackey där tror jag du är helt rätt i ditt förslag.

Tack!

Jag blir lite rörd... 😉

 

Det går ju faktiskt att diskutera detta om man har som målsättning att komma fram till något vettig.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Med handen på hjärtat, hur många vet hur många 33 cl starköl man kan sätta i sig på en timme och vara under 0,5 promille. Är det en, två, tre eller fyra..?

 

Med en gräns på 0,2, som säkert kan uppfattas som jäkligt trist, så vet man ju var den går - det är vid ingen alkohol alls. 

Första frågan är svårare, den andra är lätt.

 

En 33 cl starköl på en timme ger inte 0,2 promille (om man inte är väldigt, väldigt liten/lätt).

 

Första frågan svarar jag 3 x 33 cl på.

 

Håller med om att det kan bli ett problem att man ändrar gränsen när man dricker flera öl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Mackey:

 

 

Det går ju faktiskt att diskutera detta om man har som målsättning att komma fram till något vettig.

Den stora frågan är varför varken Ljungbergarn eller det s.k. båtfolket verkar ha en sådan målsättning ens efter 10 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ArneRadar:

Den stora frågan är varför varken Ljungbergarn eller det s.k. båtfolket verkar ha en sådan målsättning ens efter 10 år.

Det förefaller ju troligast att man egentligen bara vill gnälla...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mackey:

Det förefaller ju troligast att man egentligen bara vill gnälla...

Ja ofta framstår de som bittra rättshaverister som ser KBV som roten till all ondska här i världen.

 

Märkligt att de inte kan kläcka ur sig förslag på hur de önskar att lagstiftningen skulle se ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ArneRadar:

Ja ofta framstår de som bittra rättshaverister som ser KBV som roten till all ondska här i världen.

 

Märkligt att de inte kan kläcka ur sig förslag på hur de önskar att lagstiftningen skulle se ut.

Risken är att det får ännu mindre sympati om de framför sina förslag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:
  • Höj gränsen till 0,5 promille.
  • Låt alla fartyg omfattas.
  • Gör undantag för "lekfartyg" (typ sådant man leker med nära stranden eller släpar efter båt).
  • Obligatoriskt att det ska finnas flytvästar ombord (nära till hands) till alla personer ombord.
  • Kanske obligatoriskt med flytväst i vissa situationer eller på vissa fartyg, har inte tänkt så noga på det.
  • Ej obligatoriskt att alltid bära flytväst ombord.
  • Ej obligatoriskt att bära flytväst på "lekfartyg".

Bra!! Ett förslag till, någon form av utbildning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Mackey:

Risken är att det får ännu mindre sympati om de framför sina förslag...

Kanske det. Men isåfall är ju allt deras arbete ändå förgäves...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev baufi:

Bra!! Ett förslag till, någon form av utbildning

Från början (typ 2005) fanns det med förslag om utbildning, men det försvann på vägen.

Det enda som finns kvar från detta är 10-metersgränsen och 15-knopsgränsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

 

 

Även om vi inte kan bli överens vill jag framföra hur jag tänker (lite snabbt just nu).

  • Höj gränsen till 0,5 promille.
  • Låt alla fartyg omfattas.
  • Gör undantag för "lekfartyg" (typ sådant man leker med nära stranden eller släpar efter båt).
  • Obligatoriskt att det ska finnas flytvästar ombord (nära till hands) till alla personer ombord.
  • Kanske obligatoriskt med flytväst i vissa situationer eller på vissa fartyg, har inte tänkt så noga på det.
  • Ej obligatoriskt att alltid bära flytväst ombord.
  • Ej obligatoriskt att bära flytväst på "lekfartyg".

 

Håller med dig i mycket, men tycker nog att 7 meter 7 knop skulle vara en lämplig nedre gräns för vilka fartyg som omfattas. Om inte annat så blir det orimligt att upprätthålla lagen om i princip allt utom badankor o.dyl. omfattas.

 

Jag tycker att den stora invändningen mot 0,2 är att man med lagens nuvarande form kriminaliserar tämligen harmlösa brott och att straffsanktionen är orimligt sträng satt i relation till brottet. Fängelse alt. villkorlig dom + dagsböter för att glida över fjärden med 0,4 ser jag som helt oproportionerligt. I en rättsstat skall kriminalisering bara tillämpas där det verkligen verkligen behövs. I mitt tycke är det rimligt att så hårda straffsanktioner tillämpas först vid 0,5 (det är först därefter riskerna ökar betydligt enligt flera undersökningar). Alternativt skulle man införa en mildare grad t.ex. sjöonykterhet mellan 0,2 och 0,5 och i dessa fall endast utdöma ordningsbot. Sannolikt är det dock inte vare sig juridiskt eller politiskt genomförbart.

 

Jag vet mycket väl att det finns goda argument för nolltolerans även i sjötrafik, men om man tar ett djupt andetag och ser lite holistiskt på bilden så kan inte jag landa i annat än att det är bortom proportionalitet och förnuft med de nuvarande stränga straffsanktionerna.

 

Jag tycker dock det är bra med både sållningsprov och en fast promillegräns istället för bedömningssport. Här blev det en klar förbättring med ändringen i lagen 2010.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...