Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kenta53

Sea ray 280 motorproblem

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har en Sea Ray 280/315 med två Mercury 6or, precis innan planing så stänger styrbords motor och det känns som hela båten bromsar.

Får den för lite soppa eller för lite luft? Jag ber om förslag.

Redigerad av Kenta53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När det gäller bensinmotorer som ”dör” kan man väldigt generellt säga att:

Om motorn stannar tvärt utan förvarning brukar det vara ett elektriskt fel.

Om den först hostar, misständer eller går dåligt av annan anledning kan det vara bränsletillförsel, eller tändsystemet.

 

Varför sin ena motor lägger av precis innan planing kan man ju spekulera i. Om du misstänker att den får för litet luft kan du ju prova med att öppna motorluckan, men båda maskinerna sitter väl under samma lucka? Kommer det fram tillräckligt med bränsle? Hur ser bränslefiltret ut?

 

Att båten bromsar är nu däremot inte konstigt, en stillastående propeller gör ordentligt motstånd i vattnet.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Motorn stannar inte den bara kvävs liksom, enl. uppgift skall båda bränslefiltren vara bytta innan iläggning.

För lite bränsle, då kan det ju vara pumpen kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Kenta53:

Tack för svar!

 

Motorn stannar inte den bara kvävs liksom, enl. uppgift skall båda bränslefiltren vara bytta innan iläggning.

För lite bränsle, då kan det ju vara pumpen kanske?

Kan det ju vara, kan ju vara så som diskussionerna i två andra trådar nu samtidigt, det funkar på lägre varvtal, men då man ökar och motorn behöver mer bränsle räcker det inte till.

”Enligt uppgift” är väl sådana fakta bra att kontrollera, och inte för ty, du kan ju alldeles nyligen fått upp skräp ur tanken som delvis satt igen det ena bränslefiltret, men kolla båda! Du kan ju ha vatten i bränslet också, dessvärre går ju bensinmotorer väldigt dåligt på vatten... inte alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He

Har du förgasare eller insprutning. 

Insprut kan det vara någon givare som jäklas

förgasare kan vara ackspump flotör som bråkar.

Torgny 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för sexor, förgasare eller insprut. Mekansisk bränslepump eller elektrisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är 2st Mercruiser 4.3 MPI så det är elektronisk insprutning vad jag kan förstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Kenta53:

Det är 2st Mercruiser 4.3 MPI så det är elektronisk insprutning vad jag kan förstå.

Då brukar det vara en elektrisk bränslepump, och vad man kan förstå av annan diskussion i en parallell tråd är det att vanligt fel att dessa helt eller delvis lägger av.

Men du får väl med viss försiktighet göra ”flasktestet” lossa bränsleslangen från förgasaren eller insprutningen, stoppa ned den i en stor PET-flaska och sätt på tändningen, nu skall det hända saker, pumpen skall arbeta. Om du har en mekanisk pump måste du även köra startmotorn och dra runt motorn för att pumpen skall arbeta. Men tänk på att lössläppt bensin i en båt kan vara en risk. Ventilera och ha brandfilt och/eller pulversläckare i beredskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara vad som helst, sensorfel, soppatryck etc etc. Om det är någon parameter som motorstyrenheten uppfattar som fel så kan motorn gå in i limphome mode.

Du måste nog börja mäta lite, vilket kanske inte är så lätt. Nu vet jag inte hur det är på dina maskiner men det kan behövas ett scantool (felkodläsare)

 

Sedan så går det nog inte att köra soppapumpen rakt av. Den är beroende av att motorn går annars så stänger den av. Säkerhetsparameter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bytt bränslepump, det blev något bättre men när jag kommer upp i ca 20 knop så kvävs styrbords motor igen, går  ner i varv och sedan kommer den tillbaka. Så där håller det på.

Går fint på låga varv 6-7 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...