Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Havsfiskaren

Ekolod till Raymarine c120

Rekommendera Poster

Jag har köpt en ny båt (Bayliner 3288) med ett Raymarine c120, men utan ekolod. Läser mig till att man kan koppla in ett till DSM-porten. Jag ska alltså ta kontakt med en raymarineåterförsäljare och be a t t få köpa en givare som är kompatibelt med detta?

Tänker jag rätt, är det något jag missat/ska tänka på?

Tips på länk till förklaring för hur jag ska sätta givaren?

mvh

Fabian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja om det bara är en givare du behöver är det så, jag har inte kollat vad du behöver, men ibland behövs det en ”black-box” emellan givare och instrumentet.

 

Givarens placering har ju i andra diskussioner blivit till långa diskussioner. Man kanske kan säga att dessa diskussioner kan bli djupa!😉

 

Det som rekommenderas till motorbåtar är att köpa en akterspegelsgivare och placera denna längst ned på akterspegelns ena sida. En förlängningkabel kan ibland behövas också om avståndet mellan givaren och instrumentet blir lång, det är ju sällan man i en båt kan dra kablarna den kortaste vägen.
Man kan även ha en ”genom-skrovet-givare” då skall man egentligen borra ett stort hål i båtens botten och montera den i, det är ju inte alla som vill det.


Båda typerna av givare brukar man kunna limma fast med Sikaflex eller liknande inne i skrovet, om man har enkellaminat, det brukar fungera väldigt bra, det finns även speciella monteringssatser.

Det gäller ju att se till att inte få några luftbubblor emellan. Möjligen kan känsligheten försämras om det är väldigt djupt med sådant montage, och om man sätter på en stävskena av rostfritt stål under inombordsgivaren funkar det inte längre, det erfor jag i den förra båten.

 

Sedan gäller det ju att lista ut var i skrovet man sätter givaren, man vill ju kanske ha den långt fram så att man kan se hur djupt det är där, men det blir inte så bra på planande eller halvplanande båtar som har förskeppet ovan vattenytan under gång.

Sedan är det ändå flera motorbåtsägare som blir besvikna när ekolodet inte ger någonting eller osäkra uppgifter i farter över tio knop.... å andra sidan kanske man inte går i okända farvatten i den farten.
 

Jag har två ekolod, med var sin givare på akterspegeln, en på varje sida. Mest beroende på att jag hade ett kombinationsinstrument med eklod och plotter liggandes hemma till ingen nytta, som jag monterade. Sedan en nu litet äldre plotter med radar och ekolod som är litet långsam men ändå välfungerande, dessa kompletterar varandra rätt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

 

Du behöver precis som @Georg_Ohm säger, en blackbox-enhet.

Troligen en DSM 250, DSM 300 eller DSM 400 beroende på vilket djup du rör dig över.

Dessutom måste du ha en kompatibel givare för respektive enhet som väljs.

 

Jag misstänker att dessa enheter har utgått ur Raymarines sortiment och bara kan införskaffas på beg-marknaden, men då till ett mycket bättre pris.

Hoppas detta bringar klarhet för dig!

 

Mvh

Redigerad av condmaster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...