Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
AEH

VP 5.7Gi misständer

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

 Har en vp 5.7 Gi motor från 2010 som krånglar. Går fint till 2500 rpm och även bra en liten stund över 3000 rpm, men sedan tappar motorn kraft och misständer. Misstänker att det är bränslepumpen. Bytte hela pumpsatsen 2016, och nu 4 år senare verkar det som detta  behöver göras igen...vad är det för kvalitet!!? Eller gör jag något fel?

Bifogar en fil på ljudet. 2014 bröts pumpen av båtmek. Om det inte går att reklamera så tänkte jag försöka byta själv. Något speciellt jag behöver tänka på vid bytet? 

Tack o vänlig hälsning 

Redigerad av AEH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litet ”lustigt” svarade just i en annan tråd som kanske handlar om samma sorts fel.

Ja innan du byter pump kan du ju alltid kolla att bränsleflödet är ok, börja att kolla eller byt bränslefilter om du inte redan gjort det. Sedan kan man ju mäta bränsletrycket efter pumpen, Biltema har en sådan mätare som inte är allt för dyr. Vill minnas att det finns sådana mätare för fast installation också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Georg!

Första gången jag ställer en fråga på forumet o får svar direkt-fantastiskt! Är lite ovan, ska söka efter ditt andra svar.

Bränslefiltret är nytt och jag har drenerat förfiltret (stor röd burk med skruv i botten). Var lite jox där faktiskt, men borde inte vara problemet. Tanken har stått med 1/6 under vintern så trodde det först kunde vara kondens. Men efter tankning så samma problem. Skulle säga att pumpen viner och tjuter mer och mer också, men bara ett tag för att sedan tystna. 

Tråkigt om en sådan relativt ny pump ska gå sönder igen...

Ska kolla om Biltema har en tryckmätare också- tack r tipset! 

Är pumpbyte något en normalkunnig ger sig på själv?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade en 5,7 efi för några år sedan, uppvisade ungefär samma symptom.

Det var glapp i en kabelsko till tändspolen. När motorn började röra sig  blev kontakten för dålig.

Dock inte det ljudet.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Jorgen01:

Hade en 5,7 efi för några år sedan, uppvisade ungefär samma symptom.

Det var glapp i en kabelsko till tändspolen. När motorn började röra sig  blev kontakten för dålig.

Dock inte det ljudet.

Också ett bra tips!

har du elektrisk eller mekanisk bränslepump?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset- ska kolla det.

Tror pumpen är elektrisk med en lågtryck och en högtrycksdel. Carter pump med nummer 23306461. Kostar 9122 kr! Inte helt ovanligt att dessa går sönder tydligen. Fick tips om att hälla en skvätt motorolja i bränslefiltret vid byte av filter på våren för att smörja ordentligt. 

Går tydligen att byta själv för normalhändig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
59 minuter sedan skrev AEH:

Tack för tipset- ska kolla det.

Tror pumpen är elektrisk med en lågtryck och en högtrycksdel. Carter pump med nummer 23306461. Kostar 9122 kr! Inte helt ovanligt att dessa går sönder tydligen. Fick tips om att hälla en skvätt motorolja i bränslefiltret vid byte av filter på våren för att smörja ordentligt. 

Går tydligen att byta själv för normalhändig. 

Ja om den nu tjuter så kanske den egentligen har lämnat in en avskedsansökan. Jag vet inte hur dessa är konstruerade, men jag har reparerat för att senare ändå få byta menbranpumpar från olika tillverkare till ordentliga grejer från Bosch i gamla bilar. Där har det ju varit lätt komma åt, bara att med en ordentlig klämma, klämma ihop slangen före och efter pumpen och sedan är de det elektriska anslutningarna. Men det finns ju olika pumpar med olika tryck och flöde det gäller att finna rätt, om du nu inte köper en likadan som den havererade.

Membranpumpar som bränslepumpar känner man igen på att dom säger: ”klick, klick, klick osv.) när flottörhuset eller motsvarande är fullt ökar trycket i ledningen till en viss nivå och då sluta pumpen att arbeta. Kanske ingen hjälp för dig, men dom innehåller minst ett membran som kan torka ut och bli otätt. Sedan kan det finnas ändlägesbrytare som ger den oscillerande rörelsen, dessa kan oxidera eller fallera på annat sätt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns tydligen en del GM motorer som har en backventil i änden på sugledningen i tanken.

Den består av en fjäderbelastad kula som kan hänga sig och strypa bränslet.

Detta var ett av tipsen jag fick och kollade på min båt innan kabelskon upptäcktes.

Men det fanns ingen kula på mitt ekipage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla tips- fantastiskt forum! Planerar byta bränslepumpen och återkopplar här när det är gjort.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite återkoppling. Köpte en ny bränslepump, men det visade sig när jag skulle byta att en kontakt lossnat. Mycket enkelt åtgärdat och nu fungerar motorn som sen ska. Kontakten var lite dold, men lite irriterad på mig själv att jag inte hittade felet tidigare. Får i alla fall lämna tillbaka pumpen.

 

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev AEH:

Lite återkoppling. Köpte en ny bränslepump, men det visade sig när jag skulle byta att en kontakt lossnat. Mycket enkelt åtgärdat och nu fungerar motorn som sen ska. Kontakten var lite dold, men lite irriterad på mig själv att jag inte hittade felet tidigare. Får i alla fall lämna tillbaka pumpen.

 

 

 

Kolla även filtret i bränsleregulatorn nu när du har hyfsat ny pump så det inte sitter massa färgrester där från tidigare bränslepumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, var sitter bränsleregulatorn?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev AEH:

Tack, var sitter bränsleregulatorn?

 

 

Kolla på detta klipp så förkarar han var det sitter och hur man får loss det.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...