Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Ingen rädder för coronan här, för coronan här...

Rekommendera Poster

Rubriken sjöngs till melodin ”Ingen rädder för vargen här..”

 

Rädd skall man nog inte vara, men man skall visa stor respekt och låta bli att ignorera folkhälsomyndighetens råd.

 

Jag befinner mig nu i en populär hamn på en ö en liten bit från Göteborg.

Hamnen är fullbelagd, det ligger dessutom båtar i två och tredubbla led långsides kajer och utanpå yrkesfartyg.

 

Det grillas friskt, både på grillplatsen och på träbryggan, det ligger en dimma över hamnen som luktar en kombination av tändvätska och bränt kött.

På borden med sittbänkar på bryggan finns det rekommendationer hur och var man skall sitta, hur man skall placera sig. Men vad hjälper det analfabeter?

Nu så har man druckit litet alkohol, ingen är påtagligt överberusad på något vis,, men det är allmän god stämning med litet skratt och så. Och då börjar folk att kramas och dricka ur varandras glas.
 

Det är nog en bra idé att hålla sig till ensliga och relativt okända naturhamnar i fortsättningen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aja. Man ska leva också ;)

 

Här börjar klubbseglingar nästa vecka och då ska vi inte träffas före eller efter och besättningarna ska ta ansvar för att inte komma för nära varandra i båtarna... Det har ju funnits smittor förr. Varför denna panik? Snart har alla haft en släng och vi är immuna

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paniken ligger väl mycket i vetskapen om att vi (ännu) inte har någon gruppimunitet för covid-19 som vi har mot andra influensor. Paniken förstärks ju dessutom av media som mer än gärna presenterar myndigheternas dödsstatistik. Journalister som Blandar ihop begreppen och döper om saker och ting som därmed skapar förvirring. Och paniken blir ju inte heller bättre av en och annan vanföreställning. Vad är det som är svårt att förstå av råden som lämnats? Håll avstånd, tvätta händer, res inte bort, skydda de äldre och de med underliggande sjukdomar.
Med andra ord, sitt inte sex personer runt ett bord avsett för fyra, krama inte andra, pussas inte, drick inte ur varandras glas... 

 

Ja passa på att att få covid-19 när du är ung, om du blir smittad när du blir gammal och redan har någon annan diagnos kan det vara försent! Köp aktier i en begravningfirma!

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
25 minutes ago, Dava said:

Aja. Man ska leva också ;)

Ja det är väl kärnan. Vissa unnar sig att leva lite mer på bekostnad av andra som får leva mindre. 

 

Nils Nobbing - riskgrupp 

Redigerad av nilsnobbing
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Kryssarklubben rekommenderar ju också att man håller lite avstånd i naturhamnarna och inte ”knör ihop sig” för mycket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vad är det som är svårt att förstå av råden som lämnats? Håll avstånd, tvätta händer, res inte bort, skydda de äldre och de med underliggande sjukdomar.

 

Jag är inte en av dem som trängs i en gästhamn. 😇 Här är mer än hälften av platserna tomma och jag har minst 5 meter till närmaste båt.

 

Båtklubbens möten var redan utomhus, det var väl bara att fika ute också.. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir bara så förbannad när jag ser sånt!

Känner man bara någon som sliter 10-18 timmar/dygn i vården och förmodligen inte får någon semester i år, som inte kan träffa sin familj och sina barn och som riskerar sin hälsa för att hjälpa de som blir sjuka, ja då är det obegripligt att man inte håller avstånd och är noga med hygienen. 

Sen kan man ju reflektera över hur man själv skulle klara sig om man blir sjuk. Många tror ju att de är osårbara, åker utan hjälm på motorcykel, går och stirrar i sin mobil samtidigt som de korsar en gata etc men så dumma kan väl inte så många människor vara? Men poängen är att många helt friska personer i 30-årsåldern drabbas oerhört hårt och bli riktigt sjuka  Hur kaxig är man då? 
Jag vet svaret. De blir så ynkliga och små som människor och orkar ingenting och ber till alla möjliga makter att slippa infektionen. Det är så dags då. 
Fan! 
(Nu fick jag skriva av mig lite iaf Förlåt för språket.)

  • Gilla 4
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja och barn som blivit dödssjuka och legat i respirator. Men ändock är det även barn och ungdomar yngre än 70 med någon typ av bakomliggande sjukdom, det kan vara lindrigare sådan förvisso.

 

Ja det värsta är väl då att dessa odödliga supermänniskor kan vara symptomfria smittbärare, eller nästan symptomfria som döljer sina symptom med febernedsättande, hostmediciner och nässprayer.
 

Ja de sjukvårdsanställda som jobbar övertid och svettas bakom plastförkläden och knappt  ser någonting bakom immiga visir. Dom som får riktiga andningsmasker typ stridsmask 90 har svårt att få luften till sig, dom är inte så himla lätta att arbeta hårt i. Så bjuder då olika firmor de sjukvårdsanställda på lunch och middag, men det gillar inte skattemyndigheten.... nä så får man minsann inte göra, ta emot gåvor på arbetstid, då måste man betala skatt.

 

Så har vi de paranoida som går på stan i munskydd, ok, om dom själva är smittade så funkar ju munskyddet som uppfångare för upphostaT slem, en liten stund, sedan blir det blött och släpper igenom det mesta. Annars är det ungefär som att fånga sill med torskgarn eller hajnät med munskydd. Viruspartiklarna är så himla små att dom passerar fibrerna. Foliehatt fungerar lika dåligt,

Munsydd används inom sjukvården för att skydda patienterna från personalens andedräkt vad nu den kan innehålla, och dom skall bytas ofta. Visir som går ned förbi hakan skyddar mot stänk och droppsmitta.

 

Göteborgs spårvagnsförare blev ”inburade” bakom stål och ”plexiglas” då passagerarna blev huligana och bråkiga, sedan slapp förarna kontanthanteringen av säkerhetsskäl. Nu tror man inte att detta stoppar viruset utan har fått som dom ville, stängda framdörrar och en avspärrning bakom förarhytterna. Ok kollegor som åker med i tjänsten till och från arbetspass skall ju då skyddas.
Men det verkar som om biljettkontrollanterna håller sig hemma, eller på kontoret, de vita mössorna syns inte längre.

 

Jag var på biblioteket häromdagen, det var minsann inte alls någon brådska att lämna tillbaka de lånade böckerna, ingen sade det rent ut, men budskapet var tydligt ändå, ”kom inte hit över huvud taget” bibliotekarierna betraktade alla besökare som om dom hade spetälska, tbc, aids, hepatit, galna kosjukan, mässlingen, pest, kolera och då covid -19 på en och samma gång. Mer rädda och avståndstagande personer har jag nog aldrig sett tidigare, dom gömde sig allihop där bakom hyllan med Hbccx... nånting... där dom där böckerna står som handlar om saker ingen förstår och är skrivna på oöversättbara forntida språk.
 

Biltema sålde slut på sina genomskinliga plastskivor, ”plexiglas” dom hänger nu framför deras egna kassor, kassan på apoteket,  Clas Olsson och i många andra butiker.

 

De utlandsregistrerade skåpbilarna som är direkt ovälkomna i våra hamnar och marinor syns inte längre, det förefaller enligt polisen som om flera falla av brottslighet minskat, men våld i nära relationer i hemmet har tydligen ökat istället. 

Handspriten är slut på jobbet, ja den riktiga handspriten, nu har vi fått något surrogat som i lukt (och smak) är misstänkt lik ofärgad rödsprit, det luktar liksom trangiakök utan scouter på hela jobbet. Ja ni som har rödsprit i båtköket vet precis. 
 

Så får vi väl se om vi får norra och mellersta Bohuslän för oss själva, eller om Ola och Tryggve sätter upp bekvämlighetsflagg på sina båtar.
 

De stora matvarubutikerna, Ica Maxi, Kvantum etc Liksom Coop har strålande tider, det är knökfullt på parkeringen och många kunder inne i butiken. Nöjesfältet Liseberg, och andra nöjesfält och sommarland tycker det är meningslöst att öppna då dom inte får ta in fler än 50 besökare... vad är det för rim och reson i det? Tja mat är ju livsnödvändigare än karuseller och vattenrutschbanor. Sedan är det flera klädkedjor som konkar, deras lönsamhet sjunk ju redan långt innan coronakrisen då vi tydligen hellre handlar över nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På ett vis får man nog ändå se det som att nästan alla kommer att få viruset innan detta är i närheten av över. Vaccin före slutet av 2021 tror jag inte på, och det kan säkert handla om 1-2 år ytterligare, eller så kanske det visar sig vara omöjligt att få fram ett effektivt vaccin.

Hoppet står nog till en kombination av bred naturlig immunitet efter genomliden sjukdom, och effektiva behandlingsmetoder för att mildra sjukdomsförloppet i de svåra fallen.

Så det finns egentligen bara två anledningar till att dämpa smittspridningen nu: dels för att sjukvården inte ska bli överbelastad, dels för att bättre behandlingsmetoder ska kunna tas fram.

Detta kommer inte att vara över i sommar. Inte i höst. Inte till våren. Smittrisken kommer att finnas där i flera år framöver, så är man i riskgrupp handlar det om flera år i relativ isolering. Tyvärr.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Dava:

Aja. Man ska leva också ;)

 

Här börjar klubbseglingar nästa vecka och då ska vi inte träffas före eller efter och besättningarna ska ta ansvar för att inte komma för nära varandra i båtarna... Det har ju funnits smittor förr. Varför denna panik? Snart har alla haft en släng och vi är immuna

Jo, det är just det att man ska leva...

De som inte följer FHM råd kan drastiskt förkorta livet för någon annan.

Men vem bryr sig...

Aja. Man ska leva också

 

Alla har inte snart haft covid-19 och väldigt få har hittills antikroppar.

Corona är både dödligt och skadligt. Det är ingen vanlig influensa.

Hittills har mer än 300 000 människor dött i covid-19 och fortfarande vet man inte om man blir imun och i sådana fall hur länge man är imun.

 

Din inställning är mycket märklig i mina ögon.

Vi har yngre vänner och äldre släktingar som just nu är döende i covid-19 så din inställning är mycket beklämmande. Väx upp och ta ansvar!

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev Mackey:

Jo, det är just det att man ska leva...

De som inte följer FHM råd kan drastiskt förkorta livet för någon annan.

Men vem bryr sig...

Aja. Man ska leva också

 

Tycker att man läser mellan raderna även i ovanstående kommentarer att fler än jag tycker att paniken är överdriven. Anledningen till att minska smittspridningen är att inte överbelasta sjukvården, och vad jag förstår så funkar det ok.

 

Själv tycker jag att det finns värre problem som nu hamnar i skymundan. Ex har vi en enorm skuldbubbla som bara växer, det har blivit helt normalt att låna 4-5 miljoner till sitt hus, sen lånar man gärna till bilen och båten också. Vi har fortfarande klimatförändringarna som visserligen tillfälligt inte späs på i samma takt men inga lösningar är presenterade.

 

Jag följer FHM råd och håller avstånd, men jag har slutat att hetsa upp mig på dem som inte gör det och försöker låta bli att hetsa upp mig när grannarna (med samma normala arbeten som oss) i sina lyxhus klagar på att barnen springer för när deras leasade lyxbil som släpper ut betydligt mer avgaser än nödvändigt, speciellt när de använder den för att köra till skolan 200 meter bort (innebär dessutom en omväg på 300 meter), eller till affären på ungefär samma avstånd.

 

Mina svärföräldrar är pensionärer 

i riskgrupp, dem har vi inte träffat sedan i slutet på mars, sett dem via Skype, de har i princip suttit isolerade men ändå lyckats smittas, med lindriga symptom, och överlevt som det verkar än.. Mina egna föräldrar jobbar som vanligt (överår i vården, inte med coronapatienter) med mycket patientkontakt är inte speciellt oroliga. De lever som vanligt och ser till att hålla sig i rörelse för att immunförsvaret ska vara på topp.

 

Medan jag skriver detta trycker riksbankerna världen över ytterligare 100 000 000 000 nya kronor att ge/"låna ut" till de rikaste. 

Dessutom skövlas ca 4 000 000 m2 regnskog.

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 hours ago, Dava said:

Aja. Man ska leva också ;)

 

Här börjar klubbseglingar nästa vecka och då ska vi inte träffas före eller efter och besättningarna ska ta ansvar för att inte komma för nära varandra i båtarna... Det har ju funnits smittor förr. Varför denna panik? Snart har alla haft en släng och vi är immuna

 

2 hours ago, Dava said:

 

Tycker att man läser mellan raderna även i ovanstående kommentarer att fler än jag tycker att paniken är överdriven. Anledningen till att minska smittspridningen är att inte överbelasta sjukvården, och vad jag förstår så funkar det ok.


Det funkar inte ”ok”, det kan nog vem som helst inom vården intyga. Det funkar på bristningsgränsen och annan icke-livshotande sjukvård får skjutas upp eller ställas in pga omfördelning av resurser. Och enda anledningen till att det inte funkar sämre är att folk än så länge tagit till sig rekommendationerna. Nu verkar det som att många slappnat av och det är läskigt. Av den anledningen kommer jag att hålla mig borta från kontoret länge. Gamla gubbar och tanter som resonerar att de ändå ska dö snart kan jag väl också ha viss förståelse för, de kommer ändå inte att vara föremål för någon intensivvård. Däremot tar de så klart vårdplatser om de smittas.

 

Ser jag t ex folk köra som idioter så bryr jag mig inte så mycket för deras egens skull. Det tragiska är om de skadar/dödar någon annan och/eller att de kostar samhället så förbannat mycket pengar att vårda och rehabilitera dem pga deras frivilliga, dåliga val.

 

2 hours ago, Dava said:

Själv tycker jag att det finns värre problem som nu hamnar i skymundan. Ex har vi en enorm skuldbubbla som bara växer, det har blivit helt normalt att låna 4-5 miljoner till sitt hus, sen lånar man gärna till bilen och båten också. Vi har fortfarande klimatförändringarna som visserligen tillfälligt inte späs på i samma takt men inga lösningar är presenterade.

 

Jag följer FHM råd och håller avstånd, men jag har slutat att hetsa upp mig på dem som inte gör det och försöker låta bli att hetsa upp mig när grannarna (med samma normala arbeten som oss) i sina lyxhus klagar på att barnen springer för när deras leasade lyxbil som släpper ut betydligt mer avgaser än nödvändigt, speciellt när de använder den för att köra till skolan 200 meter bort (innebär dessutom en omväg på 300 meter), eller till affären på ungefär samma avstånd.

 

Mina svärföräldrar är pensionärer 

i riskgrupp, dem har vi inte träffat sedan i slutet på mars, sett dem via Skype, de har i princip suttit isolerade men ändå lyckats smittas, med lindriga symptom, och överlevt som det verkar än.. Mina egna föräldrar jobbar som vanligt (överår i vården, inte med coronapatienter) med mycket patientkontakt är inte speciellt oroliga. De lever som vanligt och ser till att hålla sig i rörelse för att immunförsvaret ska vara på topp.

 

Medan jag skriver detta trycker riksbankerna världen över ytterligare 100 000 000 000 nya kronor att ge/"låna ut" till de rikaste. 

Dessutom skövlas ca 4 000 000 m2 regnskog.

Det finns alltid problem som hamnar i skymundan för något annat. Hur många krig och andra mänskliga katastrofer pågår inte, parallellt med att klimatet förändras, riksbanker trycker pengar och utanförskap i Sverige blir en större utmaning för varje dag som går? Har läget i Jemen och Syrien förändrats? Nej. Människor klarar inte att hålla hur många problem i huvudet samtidigt, lättast (och kanske mest rationellt) är att fokusera på det som har störst påverkan lokalt.
 

Just nu riskerar Covid19 att sänka både sjukvård och ekonomi totalt, även i Sverige. Därför tycker jag det verkar ganska vettigt att kraftsamla runt det, även om jag också kan tycka att det är intressant att vissa katastrofer tydligen är lättare att enas kring än andra. Kanske är det eftersom konsekvenserna blir så tydliga direkt med Covid19: både människoliv och ekonomi går snabbt åt skogen både lokalt och globalt. Så snabba och tydliga samband är svårare att uppfatta med klimatförändringar, skuldbubblor, krig långt bort etc.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Dava:

 

Tycker att man läser mellan raderna även i ovanstående kommentarer att fler än jag tycker att paniken är överdriven. Anledningen till att minska smittspridningen är att inte överbelasta sjukvården, och vad jag förstår så funkar det ok.

 

Själv tycker jag att det finns värre problem som nu hamnar i skymundan. Ex har vi en enorm skuldbubbla som bara växer, det har blivit helt normalt att låna 4-5 miljoner till sitt hus, sen lånar man gärna till bilen och båten också. Vi har fortfarande klimatförändringarna som visserligen tillfälligt inte späs på i samma takt men inga lösningar är presenterade.

 

Jag följer FHM råd och håller avstånd, men jag har slutat att hetsa upp mig på dem som inte gör det och försöker låta bli att hetsa upp mig när grannarna (med samma normala arbeten som oss) i sina lyxhus klagar på att barnen springer för när deras leasade lyxbil som släpper ut betydligt mer avgaser än nödvändigt, speciellt när de använder den för att köra till skolan 200 meter bort (innebär dessutom en omväg på 300 meter), eller till affären på ungefär samma avstånd.

 

Mina svärföräldrar är pensionärer 

i riskgrupp, dem har vi inte träffat sedan i slutet på mars, sett dem via Skype, de har i princip suttit isolerade men ändå lyckats smittas, med lindriga symptom, och överlevt som det verkar än.. Mina egna föräldrar jobbar som vanligt (överår i vården, inte med coronapatienter) med mycket patientkontakt är inte speciellt oroliga. De lever som vanligt och ser till att hålla sig i rörelse för att immunförsvaret ska vara på topp.

 

Medan jag skriver detta trycker riksbankerna världen över ytterligare 100 000 000 000 nya kronor att ge/"låna ut" till de rikaste. 

Dessutom skövlas ca 4 000 000 m2 regnskog.

Då kan jag inflika att intensivvården går på sina bara knän, när iva personalen inte orkar mer, ja då finns ingen intensivvård att tillgå. Nu kommer dessa människor ej heller att få sin behövliga semester. De går inklädda hela dagarna i masker och visir och gör 12 timmarspass. Arbetet är fruktansvärt med många avlidna / dygn. Unga människor äldre människor och gamla människor. Vi måste förstå oron faran med denna sjukdom. Jag personligen har varit involverad i detta. Utbildad iva personal finns ej att tillgå. När dessa fantastiska människor utsätter sin familj och sig själva för fara och arbetar dygnet runt, anser jag det är otroligt att en del inte inser faran med sjukdomen. Att vara ute och supa och träffa människor är totalt oansvarigt och moraliskt sett egoistiskt mot den iva personal som sliter. Och naturligtvis sliter  den övriga personalen med covid patienter på infektions avdelningarna, många börjar nu bli helt slutkörda, frågan är hur länge de orkar Fortsätter detta så blir det svårt att upprätthålla denna intensivvård. Det är inte förbjudet att säga upp sig. Betänk detta och ta ansvar. För om du blir sjuk och behöver iva vård är det väl bra om någon kan köra respiratorn i tio dygn när du ligger nedsövd.

Redigerad av kossor
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Dava:

Aja. Man ska leva också ;)

 

Här börjar klubbseglingar nästa vecka och då ska vi inte träffas före eller efter och besättningarna ska ta ansvar för att inte komma för nära varandra i båtarna... Det har ju funnits smittor förr. Varför denna panik? Snart har alla haft en släng och vi är immuna

Jag vet inte, av tradition och uppfostran har jag lärt mig att ta ansvar även för kollektivet.

Alfred E. Neumanns valspråk duger inte.

CFCA8505-0F23-49A4-BC88-3ADF5F6FB670.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev kossor:

Då kan jag inflika att intensivvården går på sina bara knän, när iva personalen inte orkar mer, ja då finns ingen intensivvård att tillgå. Nu kommer dessa människor ej heller att få sin behövliga semester. De går inklädda hela dagarna i masker och visir och gör 12 timmarspass. Arbetet är fruktansvärt med många avlidna / dygn. Unga människor äldre människor och gamla människor. Vi måste förstå oron faran med denna sjukdom. Jag personligen har varit involverad i detta. Utbildad iva personal finns ej att tillgå. När dessa fantastiska människor utsätter sin familj och sig själva för fara och arbetar dygnet runt, anser jag det är otroligt att en del inte inser faran med sjukdomen. Att vara ute och supa och träffa människor är totalt oansvarigt och moraliskt sett egoistiskt mot den iva personal som sliter. Och naturligtvis sliter  den övriga personalen med covid patienter på infektions avdelningarna, många börjar nu bli helt slutkörda, frågan är hur länge de orkar Fortsätter detta så blir det svårt att upprätthålla denna intensivvård. Det är inte förbjudet att säga upp sig. Betänk detta och ta ansvar. För om du blir sjuk och behöver iva vård är det väl bra om någon kan köra respiratorn i tio dygn när du ligger nedsövd.

+ att över 44.000 operationer är inställda.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
30 minuter sedan skrev Skoter:

+ att över 44.000 operationer är inställda.

Hela sjukvården har väl drabbats av en infarkt med flera så kallade ekorrhjul eller moment 22.


Många ur sjukvårdspersonalen är sjuka, antigen ”försiktighetssjuka” stannar hemma vid minsta symptom., som dom skall göra. Sedan finns det dom som har covid-19, några då är smittade på jobbet, men andra är smittade utanför arbetsplatsen. Det finns ju även anställda som tillhör olika riskgrupper som tillfälligt omplacerats till mindre riskfyllda jobb i den mån det är möjligt.

 

Olycksfallspatienter och akuta fall fortsätter att komma till akuten, medan andra faktiskt funderar ordentligt innan man söker vård. I början av utbrottet var det inte alltid så.

 

Resurser har omfördelats, man har prioriterat ordentligt bland operationer och övriga behandlingar, många patienter tvingas vänta på obestämd tid. Att sedan narkosmedel är bristvara underlättar ju inte alls. Man kan ju undra när sjukvården kan ta igen alla dessa 44.000 operationer och andra insatser... 

 

Sedan då vårdcentralerna dit man skall söka sig om det inte är akut, ja dit får man ju inte komma när man är sjuk... och vad skall man där och göra om man är frisk?

 

Det är tragiskt på många sätt, men det är ändå intressant att se hur sårbart hela samhället egentligen är. Man får nu hoppas att man nu tar vara på alla erfarenheterna av detta världen över inom alla sektorer. Kanske blir det svårare att resa utomlands, kanske man måste vaccinera sig mera när det finns tillgängliga vacciner, kanske ändra strukturer i olika myndigheter och organisationer. 
 

Så får vi väl då hoppas att de där djurmarknaderna i Kina förbättras ur flera olika aspekter, om det nu är därifrån smittan kommer från början.

 

Kanske blir det ett uppsving när skiten är över, ungefär som när freden efter WWII befriade oss från blockaden. Men då kanske det inte finns så många flygbolag kvar, och folk vill inte trängas i flygplanskabiner eller kanske inte ens i barerna på kryssningsfartyg. Man kanske ratar de kända charterresmålen, det kanske blir en ny tid? Vem vet? 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...