Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Leedmann

Yamaha 4 hk 4-takt eller Mercury 4 hk 4-takt ??

Rekommendera Poster

Hej Jag ska köpa en trolling motor till min Ryds 510 GT då min gamla gått sönder. Vilken är bästa motorn?? Valet står mellan Yamaha 4 hk 4-takt (22 kg pris 9.400 kr) Mercury 4 hk 4-takt (25 kg pris 8.900 kr) Har någon tips eller synpunkter andra förslag Tacksam för svar

post-6170-1394234421,8713_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tycker du ska köpa en mercury . Jag tror att den kommer hålla mycket längre !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Jag har för mig att det är samma block på dem motorerna? Ta den du tycker är snyggast!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är inte samma block ja yamaha har 112cc 2.9 kw och är dyrare än mercury som har 123cc 3 kw så ja skulle sattsa på en mercury..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury, är en förklädd Tohatsu. Och sedan går dessa encylindriga inte att trolla med. Går på för högt varv. Eller sotar igen. Har själv en 5 hästar 4-cylindrig mercury. Sen vibrerar dom av bara satan. Vibbskador är inte långt borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard

Jösses, 4 cylindrar 5 hk. Det var en liten miniatyrmotor det. :-) Borde ha slagvolym som min os motor til flygplan (radiostyrt) Den ger också nånstans 3 hk (vid 30.000 varv.) Lite ettrig att trolla med dock. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tommy

Elanen du har nog lite fel... Mercury och Mariners 4 hk 4-takt görs av Johnson. Jag skulle nog satsat på Mercuryn också snyggare och verkar mer motor. lycka till!! / Tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår kväll blev det en ny Mercury 4 hk 4-takt från Erlandssons brygga pris 8990:- den är redan monterad och klar, dock ej provkörd ännu. Tack för era synpunkter / Leedmann

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hahaha en 4-cylindrig 5 hästar fan va colt har visste inte att det ens fanns :-D menar du inte 2 cyl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tjalle

chakka ingen av dem... kör elmotor istället !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Danne

Elaen har inte fel!! Mercury och Mariners 4 hk 4 takt görs av Tohatsu. Har själv beställt delar från Mercury till min Tohatsu. Exakt samma motor!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst magnus

till och med mariners 9,9-15 är en ren tohatsu. ursäktaatt jag kom ur ämnet. det är mycket tohatsu prylar i yamaha okså ok vise versa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst gunnar jansson

Klart att jag menade 4-takt. 4-cylindrig 4-hästare vore nåt. Encylindriga motorer är inget att tänka på vid trolling. Som sagt rena elborrarna. Vibbskador i händer och armar. Verkar väldigt klent byggda också. Blir inte långlivade dessa små fyrtaktare. Allt är så klent och vekt. Att man bara undrar varje gång man skruvar på och av motorn från akerspegeln om den ska hålla. Dessa små ynka skruvtvingar, klena uppfällningsanordingar. Kåpan har ramlat av ett par gånger redan. Nä nån liten fyrtakt blir det garanterat inte mer för mig. I så fall åtminstone en tvåcylindrig sak. Där dom är lite kraftigare byggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...