Jump to content
Friday 05 June 2020
Dava

Parallellt eller avskilt batterier?

Recommended Posts

Har varit på en lite längre motortur med båten idag. Hade med ett extra batteri ifall spänningen skulle sjunka för mycket i det fast monterade 80 Ah ganska slitna bilbatteriet från 2002.

 

Efter ungefär 3 sjömil på full effekt (3 knop) larmade spänningsvakten att spänningen låg på under 11.2 V som var förinställt som låg batterinivå. 

 

Jag bytte då batteri mot ett likadant (fast lite nyare) och körde en bit till. Sen kom vinden och vi seglade hem.

 

Men jag funderade över vad det skulle vara för vinst med att parallellkoppla batterierna? 

 

Om jag skulle vilja ha ytterligare ett batteri fast monterat i båten ska jag då koppla det parallellt eller med en avskiljare så att jag med ett vred kan välja batteri.

 

Fördelen med att ha dem åtskilda är att jag alltid har hälften av kraften kvar och vet när jag måste vända. Men kanske sliter jag mindre på batteriet om de är parallella?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Innan någon blir förskräckt så gällde 11,2 V vid fullt effektuttag ca 30A vid lägre fart eller avslagen motor steg spänningen till över 12 V igen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seriekoppling ger dubbla spänningen och samma kapacitet.

Parallellkoppling ger samma spänning och fördubblad kapacitet.

-Ja förutsatt i båda exemplen att man kopplar ihop likadana och likvärdiga batterier.


Jag har den bestämda uppfattningen att parallellkopplade batterier skall ha samma spänning (naturligtvis) ha samma kapacitet och helst vara av samma fabrikat och tillverkade samtidigt.

Men jag vet att det förekommer litet olika åsikter om detta.

 

Vid stora effektuttag sjunker spänningen, inte konstigt med det, och vanliga bly-syrabattereir återhämtar sig till viss del efteråt, och till fullo efter laddning.

 

Det förefaller som båten har en elmotor, och då kan man ju resonera på olika sätt, antingen en batteribank med parallekopplade batterier som ger en god räckvidd, eller ett batteri med mindre kapacitet som ger kortare räckvidd men då med möjlighet att koppla om till ”reservtanken” reservbatteriet så att man kan ta sig i hamn ändå.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japp det är till elmotorn.

 

Precis så tänker jag. Kanske ska jag kolla upp exakt vad jag har för kapacitet i det andra nyare batteriet..

 

Det är mycket möjligt att det är rätt precis lika. Det har samma spec annars.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vissa tycker inte det har så stor betydelse om parallellkopplade batterier är litet olika.

Men jag vet, har mätt och sett konsekvenserna av att ha två från början likadana batterier men med olika ålder och olika slitage, olika laddning, i samma bank. Ström från det fräschare och nyladdade batteriet går över till det sämre, och man får då inte två halvdåligt laddade batterier, men får två dåliga, möjligen strider det mot fysiska och elektriska lagar i teorin, men i praktiken kan det vara annorlunda. Jag har skrivit det förut, man jag har väl två erfarenheter från diverse koppleriverksamhet i egna båtar och någon eller några erfarenheter från egna eller andras dumheter i en verkstad där man renoverar gamla bussar och andra fordon.
 

Så om du skall satsa på nya batterier så köper du två eller flera exakt likadana och parallellkopplar dem, om du har två på 12 volt och 100 amperetimmar får du en bank på 12 volt och 200 amperetimmar, Ah.

 

(om du hade seriekopplat hade du fått 24 volt och 100Ah).
 

En så kallad ”batteritankmätare” kan ju kännas extra viktig i en båt med elmotor, den talar ju om hur mycket du har kvar i banken, hur länge du kan hålla på med nuvarande förbrukning innan det är dax för laddning, och tvärtom hur länge du måste ladda innan det är fullt. Sedan visar den saker som spänning i volt och ingående eller utgående ström i ampere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vill inte lägga ut mer pengar på detta just nu. Jag har spänningsmätare både på gps och laddregulatorn, så jag tänker att det ger en fingervisning om skicket på batterierna.

 

Men jag tror nog att jag köper din erfarenhet i brist på egen och kör på separata batterier. Med lite trixande kan jag nog koppla in den så att jag kan koppla in båda till till solpanelerna om jag verkligen måste annars har jag en switch som jag kan välja batteri med även till laddregulatorn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Dava:

Vill inte lägga ut mer pengar på detta just nu. Jag har spänningsmätare både på gps och laddregulatorn, så jag tänker att det ger en fingervisning om skicket på batterierna.

Många skriver just som du och jag måste vara lite dum för jag förstår inte resonemanget. 
Man köper batterier för, säg, 3.000:- och riskerar hela tiden att förstöra sina batterier helt i onödan men har inte ”råd” med en batteritankmätare för en tusenlapp som lever flera gånger batteriernas livslängd som kan berätta det man inte trodde om sina batterier!

Att gå på spänning är inte ett tillförlitligt sätt att läsa av sina batteriers laddningsgrad!!!

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minuter sedan skrev ChristerN:

Många skriver just som du och jag måste vara lite dum för jag förstår inte resonemanget. 
Man köper batterier för, säg, 3.000:- och riskerar hela tiden att förstöra sina batterier helt i onödan men har inte ”råd” med en batteritankmätare för en tusenlapp som lever flera gånger batteriernas livslängd som kan berätta det man inte trodde om sina batterier!

Att gå på spänning är inte ett tillförlitligt sätt att läsa av sina batteriers laddningsgrad!!!

Jag har fått mina batteri helt gratis. Båda byttes ut pga. utbytesintervall i min pappas bilar. 

 

På vilket sätt menar du att spänningen inte kan ge information kring batteriets laddningsgrad? Jag använder ju den tillsammans med laddningshistorik från min Smart-Solar MPPT

 

Hittar inte någon välrenommerad batteritankmätare för en tusenlapp.. Den ska ju dessutom klara stora strömmar.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Batteritankmätarna är ju dyrare än @ChristerNs lusentapp, men resonemanget håller ändå.

Även oavsett om du erhåller batterier gratis så tjänar du på att hålla koll på ditt batteristatus, du löper ju mindre risk att bli strandsatt på grund av urladdning. 
Skulle du ge dig ut i en båt (eller bil) som har en förbränningsmotor men saknar bränslemätare?

Ok, om man har väldigt kort avstånd mellan mackarna, men det har vi nu inte, och kanske mer glest mellan möjligheterna till laddning?

Voltmetrar enbart, eller laddningsinformationen i solcellsregulatorns display vet ingenting om hur mycket du förbrukat. De där ø52 mm runda panelinsyrumenten, har alla ganska oexakta skalor samt en grov visarnål, vare sig det är en voltmeter, oljetrycks- eller temperaturmätare. Dom ger bara ett hum om hur det egentligen är, liksom inga decimaler.

 

Fela mig om jag har rätt, men jag vill minnas att Nasas BM-1 finns i en variant som tål 100A.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Att gå på spänning är inte ett tillförlitligt sätt att läsa av sina batteriers laddningsgrad!!!

Jo det tror jag.

Vi går nu in i nionde säsongen med nuvarande batterier. Det enda vi sett till är att inte hamna under 12,2 volt någon längre tid.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Skulle du ge dig ut i en båt (eller bil) som har en förbränningsmotor men saknar bränslemätare?

Det skulle jag nog faktiskt :)

 

Jag skulle hålla ett öga på trippmätaren, ha en extradunk i bakluckan och tanka lite oftare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Dava:

Det skulle jag nog faktiskt :)

 

Jag skulle hålla ett öga på trippmätaren, ha en extradunk i bakluckan och tanka lite oftare.

Ja man kan ju skapa strategier för alla eventualiteter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Mackey:

Jo det tror jag.

Vi går nu in i nionde säsongen med nuvarande batterier. Det enda vi sett till är att inte hamna under 12,2 volt någon längre tid.

Ja, en del litar på fakta för att klara av saker och andra litar på turen. De finns ju de som har tur tillräckligt men är inget jag litar på att jag ska ha jämt. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Ja, en del litar på fakta för att klara av saker och andra litar på turen. De finns ju de som har tur tillräckligt men är inget jag litar på att jag ska ha jämt. 

Spädbarn och batterier skall vårdas lika ömmt! 
Man bör aldrig lämna dom utan uppsikt, inte ens när dom sover eller vilar.
Skillnaden är väl att spädbarn på något vis signalerar när det inte är bra, det gör inte dom tysta batterierna. Som babysitter till batterier duger då olika elektriska mätinstrument, och bra om man kan övervaka över tid och få laddstatus fortlöpande.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/22/2020 at 12:57 AM, Mackey said:

Jo det tror jag.

Vi går nu in i nionde säsongen med nuvarande batterier. Det enda vi sett till är att inte hamna under 12,2 volt någon längre tid.

Det är ju trots allt spänningen och där med syravikten som spelar roll i blybatterier, sen om det är 1Ah eller 1000Ah kvar spelar ju mindre roll för om batteriet tar någon markant skada av det läge det är i eller ej..

 

Jag kör som du gör, jag håller koll på spänningen (med multimeter, sticker in den i "cigaretttändaruttaget"), har klurat i tre år på vart jag ska montera en voltmeter eller om jag ska köpa en batterimonitor, bygga en egen o.s.v.. men aldrig riktigt kommit till skott..

I och för sig bara tredje säsongen än på dessa så jag ska kanske inte vara allt för kaxig..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har blivit lite nojig kring spänningsfallet och en enkel lösning är ju att parallellkoppla batterierna vid drift av elmotorn. 

 

Hur kopplar jag det snyggast?

 

Jag kan ju alltid koppla batterierna till en huvudströmbrytare för två batterier om jag inte vill att de ska vara permanent ihopkopplade, men hur gör jag med laddningen?

 

Ska jag koppla så att regulatorn får sin ström via samma huvudströmbrytare, eller ska jag koppla den till en egen omkopplare? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy