Jump to content
Monday 05 December 2022
Strega

Bottenmåla Trissjolle

Recommended Posts


Jag har köpt en Trisjolle som jag håller på att fixa i botten. Eftersom den tidvis ska ligga vid brygga vill jag ha en tät lättskött tålig yta. Håller på att ta bort befintlig flagnad vit färg med Lefant Paint Remover, går fint även om det inte är lika lätt som i reklamen. Det mesta kan lätt hyvlas av med en spackelspade, resten kräver lite hårdare skrap. Nästa skikt är troligen gammal VC17 ovanpå röd Interlux Polygrund, dessa är lätta att vattenslipa med 180 papper. 
- Nu till frågan: planen var först 3 skikt Biltema epoxiprimer och inget mer. Nu börjar jag fundera lite på att komplettera med ett par skikt dyr Lefant Tiger-coat för en slät fin yta.

Eller ska jag strunta i epoxiprimern och gå på direkt med Tiger-coat? 
En biocid hade ju varit intressant t.ex. VC17 som jag har kvar några burkar av men den är inte tillåten på ostkusten och dessutom väger jollen under 200 kg (160) så det är olagligt på flera sätt. Jag tänker att jag får rulla upp den då och då för tvätt. 
/ en annan sak: Biltema har slutat sälja färgtillsatsen till sin epoxi (Vit)  - vad ska man använda istället? / 

97958E9A-D188-4174-9CFC-DCECABB8B6E0.jpeg

Edited by Strega

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett tips i elfte timmen...

Lägg på LeFant Paint Remover och täck med plastfolie/matfolie.

Låt stå i 24 timmar.

Alla massor av lager färg lossnade för oss.

 

Du ska inte avsluta med epoxigrund. Den är gjord för att vara sträv och allt växer fast väldigt bra. Har testat detta...

 

LeFant har en vit grundfärg. Säkert dyrare än Biltema... 😟

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack, Jo jag provade över natten med folie på ett ställe men märkte ingen skillnad med den röda färgen (troligen Interlux Polygrund 2-komp).

Nu är jag klar med färgborttagningen, kändes lättsamt men tog sin tid eftersom man måste skrapa innan den hunnit torka in, så det blev en bit i taget.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Böldpest som drabbar en del båtar kommer sig av att tillverkningen skett på ett undermåligt sätt, slipdamm och glasfibrer i gelcoatskiktet, fel temperatur/fuktighet i tillverkningslokalen, fel/slarvig blandning plast/härdare osv.  Kort sagt: dålig tillverkningshygien.
De flesta stora serietillverkare av båtar har och har haft koll på tillverkningshygienen. Båtar från t.ex. Albin, Maxi och troligen ABC har nästan aldrig böldpest trots avsaknad av epoximålning ocvh 40+ års användning.


När hörde någon talas om en Trissjolle som fått böldpest?

Eftersom man ju vill ha slät botten på en segeljolle är det att skjuta sig i foten att först slipa bort gammalt mök, och sen rolla på epoxi som ger en knotteryta som är svår att få slät.  VIll man kladda med epoxi på den nyslipade ytan så spackla i stället ytan med epoxifärg och en stålspackelspade så att färgen bara fyller ev. små slipspår, men inte bygger det minsta i tjocklek. Så man alltså hyvlar bort allt överskott av färg med spaden.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Får se, har lite tid att fundera, ska vattenslipa bort rester av Polygrund. Jag är inte orolig för böldpest men vill ha en botten som är lätt att hålla ren de gånger jag drar upp båten på slipen, och slät förstås.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eller ska jag laga gelcoatskadorna och bara hålla den välpolerad?

Rena gelcoaten blir ju väldigt slät och fin.

7B612B14-A6D8-486E-A596-98A80C53BB14.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...