Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Strega

Bottenmåla Trissjolle

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)


Jag har köpt en Trisjolle som jag håller på att fixa i botten. Eftersom den tidvis ska ligga vid brygga vill jag ha en tät lättskött tålig yta. Håller på att ta bort befintlig flagnad vit färg med Lefant Paint Remover, går fint även om det inte är lika lätt som i reklamen. Det mesta kan lätt hyvlas av med en spackelspade, resten kräver lite hårdare skrap. Nästa skikt är troligen gammal VC17 ovanpå röd Interlux Polygrund, dessa är lätta att vattenslipa med 180 papper. 
- Nu till frågan: planen var först 3 skikt Biltema epoxiprimer och inget mer. Nu börjar jag fundera lite på att komplettera med ett par skikt dyr Lefant Tiger-coat för en slät fin yta.

Eller ska jag strunta i epoxiprimern och gå på direkt med Tiger-coat? 
En biocid hade ju varit intressant t.ex. VC17 som jag har kvar några burkar av men den är inte tillåten på ostkusten och dessutom väger jollen under 200 kg (160) så det är olagligt på flera sätt. Jag tänker att jag får rulla upp den då och då för tvätt. 
/ en annan sak: Biltema har slutat sälja färgtillsatsen till sin epoxi (Vit)  - vad ska man använda istället? / 

97958E9A-D188-4174-9CFC-DCECABB8B6E0.jpeg

Redigerad av Strega

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips i elfte timmen...

Lägg på LeFant Paint Remover och täck med plastfolie/matfolie.

Låt stå i 24 timmar.

Alla massor av lager färg lossnade för oss.

 

Du ska inte avsluta med epoxigrund. Den är gjord för att vara sträv och allt växer fast väldigt bra. Har testat detta...

 

LeFant har en vit grundfärg. Säkert dyrare än Biltema... 😟

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, Jo jag provade över natten med folie på ett ställe men märkte ingen skillnad med den röda färgen (troligen Interlux Polygrund 2-komp).

Nu är jag klar med färgborttagningen, kändes lättsamt men tog sin tid eftersom man måste skrapa innan den hunnit torka in, så det blev en bit i taget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Böldpest som drabbar en del båtar kommer sig av att tillverkningen skett på ett undermåligt sätt, slipdamm och glasfibrer i gelcoatskiktet, fel temperatur/fuktighet i tillverkningslokalen, fel/slarvig blandning plast/härdare osv.  Kort sagt: dålig tillverkningshygien.
De flesta stora serietillverkare av båtar har och har haft koll på tillverkningshygienen. Båtar från t.ex. Albin, Maxi och troligen ABC har nästan aldrig böldpest trots avsaknad av epoximålning ocvh 40+ års användning.


När hörde någon talas om en Trissjolle som fått böldpest?

Eftersom man ju vill ha slät botten på en segeljolle är det att skjuta sig i foten att först slipa bort gammalt mök, och sen rolla på epoxi som ger en knotteryta som är svår att få slät.  VIll man kladda med epoxi på den nyslipade ytan så spackla i stället ytan med epoxifärg och en stålspackelspade så att färgen bara fyller ev. små slipspår, men inte bygger det minsta i tjocklek. Så man alltså hyvlar bort allt överskott av färg med spaden.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får se, har lite tid att fundera, ska vattenslipa bort rester av Polygrund. Jag är inte orolig för böldpest men vill ha en botten som är lätt att hålla ren de gånger jag drar upp båten på slipen, och slät förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller ska jag laga gelcoatskadorna och bara hålla den välpolerad?

Rena gelcoaten blir ju väldigt slät och fin.

7B612B14-A6D8-486E-A596-98A80C53BB14.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...