Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

AIS presenterar seglande vrak.

Rekommendera Poster

Det är alltid spännande med ny elektronik ombord.

Jag har ju kopplat en AIS till mina båda plottar. I Garminen presenteras det en vraksymbol i förlängningen av mötande fartygs kurslinje. Är det någon som sett detta och vet vad det beror på? I den stora Northstar- plottern är det inga sådana vrak.

Bild: Vägverkets Linda väster om Knippla.

IMG_20200520_123827.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte "virtuell" AIS då? Sjöfartsverket kan väl skicka ut "fejkade" objekt för att indikera just nya vrak, tillfälliga bojar och liknande?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Är det inte "virtuell" AIS då? Sjöfartsverket kan väl skicka ut "fejkade" objekt för att indikera just nya vrak, tillfälliga bojar och liknande?

 

Jag tror inte det finns något vrak på den aktuella platsen, iallafall inget vrak som förflyttar sig på botten framför diverse andra fartyg. För det gör dessa symboler, dom håller ett konstant avstånd till det markerade fartyget, beroende på zoomningen i bilden.

 

Det pågår ju en marinövning här, och det deltar säkert någon u-båt, men det ligger väl i sådana fartygs natur att dom vill hålla sig dolda och därför inte säker ut AIS-information.😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det är positionen som det andra fartyget kommer befinna sig vid när ni passerar som närmast (förutsatt konstant fart och kurs). Tror det går att stänga av om man så vill.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Marina95:

Har för mig att det är positionen som det andra fartyget kommer befinna sig vid när ni passerar som närmast (förutsatt konstant fart och kurs). Tror det går att stänga av om man så vill.

Jaha, det stämmer säkert.

Men undrar varför jag får en vraksymbol, kan det vara så att min båt blir till vrak om den befinner sig där samtidigt som det andra fartyget? Skall kolla i navigatorn inställningar om man kan byta symbol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är den plats där du kommer att bli ett vrak om inte en av er ändrar kurs 😬

Det ligger inget där och väntar. Ännu i alla fall...

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...