Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
AlbinLudvig

Kylningsproblem VP md3b efter 30 min.

Rekommendera Poster

Vi har en Albin 25 med originalmotor Volvo penta md3b från 1974 med en sötvattenkylare som säkert är monterad någon gång redan i början. Det är inte en Martec, men den är lik, och jag har någongång hittat vad den heter men kan inte finna namnet nu??

I år har plötsligt ett nytt problem uppstått och det är att motorn blir för varm efter 35 minuters körning. 

Värmen går upp som den ska efter några minuter, termostaten öppnas och den sjunker en aning och ligger lågt och fint på det gröna fältet MEN sen efter 35 minuter har temperaturen på ett par minuter stuckit iväg upp på det röda.

Sjövattenpumpen funkar fint, sötvattenpumpen verkar vara ok men är gammal, värmeväxlaren har vi öppnat gaveln på och fått bort lite avlagringar som täckte ett par hål...

Är det någon som har någon idé vad som kan göra att den först verkar funka fint och sedan efter så pass lång tid blir för varm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För många år sedan åtgärdade jag ett sådant problem på em MD2:a. Minns nu inte om det var Martec eller annat fabrikat. Men det visade sig att alla tuberna i värmeväxlaren var mer eller mindre igensatta. Den demonterades, spolades med varmvatten och så petade jag tuberna rena med en sådan där grov plastlina man har till gräsröjare. Där var det även så att slangen till expansionskärlet kalvade när det blev varmt. Men kolla att verkligen ALLA tuberna är fria från beläggningar.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tar nog en halvtimme innan allt gods i motorn är genomvarmt, så gör som 

mr Ohm skriver så blir det nog bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har ett liknande problem och reagerade på motståndsmannens tips för att rensa rören passade en sågkedjefil bra men det verkade inte finnas några avlagringar. När jag spolade sötvattendelen (orkar inte bry mig om terminologin) kom det ut en del skräp.

Nu ska jag kolla silen som sitter på en av slangarna, TS kanske också har en sådan?

 

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också haft samma problem, på en MD2b, men det är ju i stort sett samma motor med en cylinder mindre. 
Gjorde rent värmeväxlare, bytte slangar och pumpar, men det hjälpte aldrig. Det var ganska igensatta vattenkanaler i motorn som gjorde att det inte cirkulerade tillräckligt bra internt. 
 

Det visade sig när jag rev motorn efter ett par år med ständiga problem med varmgång. 
Rev ner den för att kolla, samtidigt som jag bytte ut den mot en modern Lombardini. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns ju fler rördelar och kanaler både i värmeväxlaren och i motorn där det kan fastna skräp  eller bildas avlagringar.
Jag vet att det var en vit-grå gegga som jag kunde skölja ur och en del avlagringar som satta fast. Jag kan väl inte rekommendera det men jag tog även hjälp av kaustiksoda.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips!

Än så länge har vi tagit ur värmeväxlaren och försökt rensa i hålen för saltvattnet men vår värmeväxlare har bara en gavel som man kan ta bort så det är svårt att komma förbi kröken. 
Däremot var sötvattensidan full av smuts och gegga. 
Den fasta gaveln på värmeväxlaren ser också ful ut som ni kanske kan se på bilderna?
 

16EC9DBE-12CB-452B-BA69-96E9B72018AE.jpeg

D1733C80-09F6-47FD-9C02-0AF838FDC526.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den var väldigt lik min, även beläggningen på gaveln. Är den bara tät så spelar det nog ingen roll. Min frös sönder en gång, gaveln trycktes ut. Lödde fast den, kopplade till vattenkranen hemma och pluggade utloppet. Bättrade på lödningen gång på gång till den pallade för trycket utan att läcka. Den sil som jag har på en av slangarna var nu täppt till hälften. Rensade den och hoppas att det hjälper.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om den jag rensade delvis såg annorlunda ut, så känner jag igen det, geggan fanns i sötvattendelen. Jag hade ju en sådan där plasttråd till en större gräsröjare och rensade med det funkade, jag var rätt ett en ståltråd skulle skada någonting, men det kanske den inte hade gjort.

Detta var nu 30 år sedan skulle jag tro, och det var i svågerns lilla snipa, som han då hade.

Den fula gaveln, jag gissar att det läckt från påfyllningslocket, det kan vara intorkas glukolblandning, en slags sockerutfällning, lärde jag mig här i en annan tråd. På svågerns snipa var det en separat expansionstnank med påfyllningslock, här uppstod ett övertryck då att det pyste ut under lockets (Som det skall göra) men slangen till expansionskärlet lossnade också av trycket. Måhända har det hänt samma sak hos dig, trycket har ökat och säkerhetslocket har släppt ut vätska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...