Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nilsnobbing

Segelbåtsköp - hur värdera motor?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Här spanas det båt. En familjekryssare ska köpas in, segelbåt eller seglande motorseglare (typ Adagio, Winga) eller på 26-30 fötter ungefär. De flesta båtar har gamla motorer, hur ser ni på det? Jag är lite nojig inför att stå med en trasig motor där en ny kostar mer än själva båten. Finns det "gammelmotorer" som är bättre än andra? Sämre?

 

Jag är, får man väl säga, erfaren seglare men usel på motorer, speciellt dieslar. Så en bytt motor är prio, men det begränsar utbudet så kraftigt att jag då och då funderar på att lätta på det kravet.

 

Hjälp mig att fundera lite.

 

//Låtsaskapten Nils Nobbing

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev nilsnobbing:

Hej!

 

Här spanas det båt. En familjekryssare ska köpas in, segelbåt eller seglande motorseglare (typ Adagio, Winga) eller på 26-30 fötter ungefär. De flesta båtar har gamla motorer, hur ser ni på det? Jag är lite nojig inför att stå med en trasig motor där en ny kostar mer än själva båten. Finns det "gammelmotorer" som är bättre än andra? Sämre?

 

Jag är, får man väl säga, erfaren seglare men usel på motorer, speciellt dieslar. Så en bytt motor är prio, men det begränsar utbudet så kraftigt att jag då och då funderar på att lätta på det kravet.

 

Hjälp mig att fundera lite.

 

//Låtsaskapten Nils Nobbing

 

Det finns motorer som går hur länge som helst, om dem e skötta väl. Sen finns det sånt som tuffar på hur länge som helst trots att man inte gjort något alls.

Om du e kass själv. Se till att nån som r bättre på att gissa, för det är lite av en gissningslek, kollar upp respektive motor och förväntade livstid.

Komptester mm går ju alltid att göra.

Sen kan man ju kolla om alla slangar, el, filter mm. är bytta och ser fräscht ut.

Kolla upp vad ny motor kostar att fixa till respektive båt och värdera de objekt som redan har det med utgångspunkt därifrån. Det är ju trots allt bara du som vet hur mycket det är värt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skicket är avgörande på en gammal motor. Ser det välskött ut, kan säljaren berätta hur den är skött så kan en gammal diesel gå hur länge som helst.

Som med allt på en äldre båt så är skicket helt avgörande. Hur uppdaterad och underhållen den är.  

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär så här skulle jag tänka lite förenklat.

 

En ny motor (25 hk) med backslag eller adapter för S-drev kostar cirka 60 000:- kronor plus arbete 20 000:- kronor.

 

En båt med risig motor bör då vara minst 40 000:- kronor billigare än en med en riktig pärla till motor. (Värt att tänka på är att pärlan också kan packa ihop, men risken är mindre.)

 

Om en båttyp med ny motor kostar 100 000:- kronor bör alltså en med en riktigt risig motor kosta ner mot 20 000:- kronor och en med en pärla runt 60 000:- kronor.

Hur man värderar kan man slipa lite mera på. Kanske låta motorn minska i värde med 3 000:- kr/år eller 2000 de första 10 åren och 4000 följande år.

 

Gör en kalkyl på vad det kommer att kosta för att nå nivån nästan "ny motor" på alla objekt. Samma kalkyl gör du för annat dyrt som tex. segel och dynor och annat du värderar högt (renskrapad och epoxibehandlad tex.).

 

Då får du ett totalpris på varje båt när de är i liknande skick.

 

Sedan skulle jag fundera på hur länge jag tänker behålla båten.

Ska du ha kvar den i minst 10 år är ju en investering i en ny motor inte lika jobbig att ta som om du är osäker på om du kommer att behålla den i ens fem år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, pseudonym said:

Här en trevlig dansk båt av känt fabrikat med högt renommé. Vad gäller VP 2002 har jag inte hört att det ska vara en dålig motor, dock ser ju denna ut att vara sjövattenkyld men det går ju att ändra på.

 

https://www.blocket.se/annons/skane/lm_mermaid_290/89995693

Tackar, såg den. Försöker hålla mig under 100 000 dock. Plus att Skurup är väldigt mycket i periferin för mig, särskilt i coronatider. Fin båt dock!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minutes ago, Mackey said:

Ungefär så här skulle jag tänka lite förenklat.

 

En ny motor (25 hk) med backslag eller adapter för S-drev kostar cirka 60 000:- kronor plus arbete 20 000:- kronor.

 

En båt med risig motor bör då vara minst 40 000:- kronor billigare än en med en riktig pärla till motor. (Värt att tänka på är att pärlan också kan packa ihop, men risken är mindre.)

 

Om en båttyp med ny motor kostar 100 000:- kronor bör alltså en med en riktigt risig motor kosta ner mot 20 000:- kronor och en med en pärla runt 60 000:- kronor.

Hur man värderar kan man slipa lite mera på. Kanske låta motorn minska i värde med 3 000:- kr/år eller 2000 de första 10 åren och 4000 följande år.

 

Gör en kalkyl på vad det kommer att kosta för att nå nivån nästan "ny motor" på alla objekt. Samma kalkyl gör du för annat dyrt som tex. segel och dynor och annat du värderar högt (renskrapad och epoxibehandlad tex.).

 

Då får du ett totalpris på varje båt när de är i liknande skick.

 

Sedan skulle jag fundera på hur länge jag tänker behålla båten.

Ska du ha kvar den i minst 10 år är ju en investering i en ny motor inte lika jobbig att ta som om du är osäker på om du kommer att behålla den i ens fem år.

Det var ett nyktert sätt att se på det hela, jag tar med mig det i fortsatta jakten. Klart är att jag hellre ser att någon annan tar kostnaden för en ny motor. Plus att vi ser framför oss en båtsommar nu när vi kramar ur de sista föräldradagarna, så de ska vara i skicka att använda mer eller mindre direkt.

 

Har haft kontakt med en Nord 80 med bytt motor som verkar bra. 40 mil härifrån. Undrar just hur man ser på det i coronatider? Navigare necesse est?

 

Målet är att behålla denna båt, så jag är lite kräsen när det gäller valet av båt. Det är det som gör det hela så krångligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Caribic410 said:

Det finns motorer som går hur länge som helst...

Fast gör det verkligen det? Jag tänker mig att motorer slits oavsett hur bra de tas om hand. fast det är klart, en del beskriver ju större renoveringar och det borde rimligen förlänga livslängden.

 

Men helt klart, allmänintrycket är viktigt och jag borde ha med mig någon som kan mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten, när nu motorer är på tal. Spanar på en båt vars motor varit sötvattenskyld sen födsel. Men hur funkar en sådan i en segelbåt? I en bil finns ju den kylande vinden, men hur funkar det i en båt? Felkällor? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fartvinden på bilens kylare ersätts av sjövattensystemet som spolar förbi i värmeväxlaren motsvarande bilkylaren.

Sjövattnet pumpas fram av den berömda impellern och spolas ut med avgaserna och kyler då avgassystemet

Felkällor? Pumpen i sötvatten systemet, impellern, flera slangar, sönderfrusen värmeväxlare men inget särskilt knepigt som jag kan komma på

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minutes ago, trewq said:

Fartvinden på bilens kylare ersätts av sjövattensystemet som spolar förbi i värmeväxlaren motsvarande bilkylaren.

Sjövattnet pumpas fram av den berömda impellern och spolas ut med avgaserna och kyler då avgassystemet

Jo men det är sjövattenskyld motor väl? En sån har jag haft. Tänkte på sötvattenskyld. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en skiss hur det fungerar

kylning.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående sötvattenkyld sedan födseln. I samband med mitt motorstrul förra året lyfte jag toppen och kollade kylkanaler mm. Motorn har varit sötvattenkyld sedan födseln 40 år tidigare, och det fanns så gott som ingen rost i motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minutes ago, Peter_K said:

Angående sötvattenkyld sedan födseln. I samband med mitt motorstrul förra året lyfte jag toppen och kollade kylkanaler mm. Motorn har varit sötvattenkyld sedan födseln 40 år tidigare, och det fanns så gott som ingen rost i motorn. 

Intressant! Det finns en fin Aphrodite 30 här i faggorna som lockar. Allt verkar vara fint (fast jag har inte sett den än) men den gamla motorn (vp md7a) gör mig fundersam. Sötvattenskyld dock. Fin och välutrustad. Hmm.... Man kanske borde kika på den...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev nilsnobbing:

Intressant! Det finns en fin Aphrodite 30 här i faggorna som lockar. Allt verkar vara fint (fast jag har inte sett den än) men den gamla motorn (vp md7a) gör mig fundersam. Sötvattenskyld dock. Fin och välutrustad. Hmm.... Man kanske borde kika på den...

Kolla tillgången på delar, och ifall den varit sjövattenkyld från början eller om den konverterats. 
Fördelen med gamla motorer är att de är enkelt konstruerade. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
24 minuter sedan skrev Peter_K:

Fördelen med gamla motorer är att de är enkelt konstruerade. 

Det känns inte som att vår rätt nyinstallerade Kubota-baserade Beta 25 är ett under av nymodighet och framkantsteknik.

 

Min svåger som arbetar på Scania ifrågasatte om jag var säker på att det inte fanns någon elektronisk styrning av motorn och varför man köpte en sådan stenåldersmotor.

 

Svaret är givetvis att man vill ha en motor som kan lagas med "slägga och spett".

Redigerad av Mackey
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mackey:

Det känns inte som att vår rätt nyinstallerade Kubota-baserade Beta 25 är ett under av nymodighet och framkantsteknik.

 

Min svåger som arbetar på Scania ifrågasatte om jag var säker på att det inte fanns någon elektronisk styrning av motorn och varför man köpte en sådan stenåldersmotor.

 

Svaret var givetvis att man vill ha en motor som kan lagas med "slägga och spett".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn varit sötvattenkyld från början, eller ganska tidigt borde rosten inte vara ett problem. Slitdelar som lager, kolvringar etc. Och periferi enheter som vattenpump, startmotor, generator tvivlar jag på att motortillverkare haft egen tillverkning av utan kan gå att få tag i på annat håll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev trewq:

Om motorn varit sötvattenkyld från början, eller ganska tidigt borde rosten inte vara ett problem. Slitdelar som lager, kolvringar etc. Och periferi enheter som vattenpump, startmotor, generator tvivlar jag på att motortillverkare haft egen tillverkning av utan kan gå att få tag i på annat håll

Kanske...

När jag kollade upp kostnaden för att helrenover våren MD11 blev kostnaden cirka 40 000:- kronor för delar och arbeten jag inte klarade av själv. Det kändes då helt rätt att lägga 60 000:- kronor på en ny motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Kanske...

När jag kollade upp kostnaden för att helrenover våren MD11 blev kostnaden cirka 40 000:- kronor för delar och arbeten jag inte klarade av själv. Det kändes då helt rätt att lägga 60 000:- kronor på en ny motor.

Det är å andra sidan inte så vanligt att motorn slits ut i en segelbåt, det brukar vara rosten som tar motorn för det mesta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta av de små båtmotorerna bygger på samma grundkonstruktion.
Själv har jag en Yanmar 1 GM från 98 och den finns i princip att köpa i form av lösa delar. Den är i stort sett identisk med den encylindriga yanmar som säljs i dag. De flesta delarna är gemensamma med 2GM och 3GM.
Jag gissar att VP funkar ungefär likadant.
Kanske en lite varning för Yanmar som börjar på "Y". Dom har inte tillverkats sedan Hedenhös (Ersattes av 1GM, 2GM och 3GM). Somliga reservdelar är samma men mycket skiljer.
Lidingö Marin har fantastiska reservdelslistor man kan botanisera bland.
http://lidingomarin.bai.nu/
De flesta andra tillverkare bygger på gemensamma plattformar. Det är ofta Kubota eller Mitsubishimotorer med märkesspecifika detaljer och lösningar.
Äldre motorer av "udda" märken kan vara kniviga att hitta delar till. Bukh, Sabb och några fler. Jättebra motorer men många är utgångna konstruktioner  som kan vara svåra att hitta delar till.
Generellt tror jag att en välvårdad båtmotor med färskvattenkylning av etablerat märke (VP, Yanmar, Nanni, Lombardini m fl) trots allt är ganska trygga saker. Så länge dom inte skär ihop fullständigt eller insprutningspumpen havererar så kan man oftast få liv i dom för en hyfsat billig peng.
Robusta och enkla konstruktioner som tillverkats (och tillverkas) i enorma serier.
En ny Beta på 16 hp har ett listpris på 58 000. Då har man en tvåcylindrig Kubota i båten många, många år efter det.
Det höjer inte värdet på båten med 60 000 men å andra sidan så är ju seglingen ett fritidsintresse och inte en investering.
 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Uppdaterar denna tråd med att det till sist blev ett båtköp. Det blev både dyrare och större än vad jag tänkt, men (jag tror och hoppas att) det blev bra. Det blev en Fortissimo med nya segel, bytt motor och omfattande utrustning. Fin utvärtes, lite att piffa invändigt om man vill. Snart seglar vi hem Pecunia till hemmahamn. Mycket spännande!!

Tack för support!

Pecunia2.jpg

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till vad som ser ut att vara en fin båt. 

 

Samma frågor dyker ofta upp - många trådar som behandlar samma saker - vilket man endå kan förstå folk vill ställa frågorna på sitt sätt med sin vinkling. 

 

Det man generellt kan säga om mindre dieselmotorer så är som nämnts tidigare - dom kan gå hur länge som helst. Detta pga att det är små effekt uttag och lågvarviga motorer. Min 40 hästars motor genererar 27 hk som vi åker när vi åker för motor - det är liknande på många segelbåtar.

 

Vad man ska tänka på och lägga fokus är hur båten är skött. Hur väl säljaren har koll på sin båts alla delar. Hur väl den är omhändertagen och skött. Det är i mina ögon mer värt än en båt där någon kastat in en nyare motor för att dom inte skött den gamla eller något på båten. 
Intervjua ägaren om båten och dess egenskaper! Kolla under alla luckor om det ser välvårdat ut = ofta en bra fingervisning om det är ägare som brytt sig.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 hours ago, RikardE said:

Grattis till vad som ser ut att vara en fin båt. 

 

Samma frågor dyker ofta upp - många trådar som behandlar samma saker - vilket man endå kan förstå folk vill ställa frågorna på sitt sätt med sin vinkling. 

 

Det man generellt kan säga om mindre dieselmotorer så är som nämnts tidigare - dom kan gå hur länge som helst. Detta pga att det är små effekt uttag och lågvarviga motorer. Min 40 hästars motor genererar 27 hk som vi åker när vi åker för motor - det är liknande på många segelbåtar.

 

Vad man ska tänka på och lägga fokus är hur båten är skött. Hur väl säljaren har koll på sin båts alla delar. Hur väl den är omhändertagen och skött. Det är i mina ögon mer värt än en båt där någon kastat in en nyare motor för att dom inte skött den gamla eller något på båten. 
Intervjua ägaren om båten och dess egenskaper! Kolla under alla luckor om det ser välvårdat ut = ofta en bra fingervisning om det är ägare som brytt sig.  

Tackar för tips! Denna båt är mycket välhållen och sund. Förra ägaren är en duktig och kunnig praktiker och har haft mycket bra koll på grejerna, det märks. Sen märks det också att gentlemannen som sålt båten inte riktigt orkat med finishen invärtes, det estetiska, men det är ju lättare att fixa med.

Vi seglar hem om någon vecka och hoppas på en fin tur!

 

N.N 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...