Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Albin_22

Lossa svänghjul Albin AL-22

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är ny på forumet, äger en träbåt från 40-talet med en motor från samma tid.

 

Ifjol hade vi problem med att kuggen på startmotorn inte kuggade i startkransen riktigt. Det visade sig att kuggen är väldigt slitna på två ställen på kransen. Hörde att man kunde lossa svänghjulet och vrida det 1/4-dels varv för att på så sätt få friska kugg där startmotorn ska gå i.

 

Nu till problemet, fick loss kåpan över svänghjulet utan bekymmer. Men muttern till svänghjulet får jag inte loss. Jag lyckades med värme och wd40 vrida muttern mellan ett halvt och ett varv innan det tog stopp. Jag begriper mig inte på funktionen av tappen på sidan av muttern, är det en utdragare för svänghjulet eller en spärr för muttern? 

 

20200519_202242.jpg

20200519_202300.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den muttern är väl vänstergängad? Vrider du den medurs för att lossa?

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Eld-:

Den muttern är väl vänstergängad? Vrider du den medurs för att lossa?

Jag vet ärligt inte. Jag har vridit den moturs för att lossa, som en vanlig högergängad skruv. Läste någonstans att man oftast skulle skruva i motsatt riktning mod vad hjulet snurrar.

 

Vad tror du tappen/sprinten är till för som sitter precis bredvid muttern? Muttern och brickan sitter inte ihop.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kan man köpa en ny svänghjulsmutter - en vänstergängad🙃 Jaja, får testa åt andra hållet med ännu mer våld, värme och wd-40 idag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stopp och belägg nu!

Hur tänker ni göra när ni fått loss svänghjulet?

Det sitter väl med en kil på vevaxeln, ska kilen tas bort och hjulet monteras tillbaks förflyttat 90 grader i endera riktningen?

Detta kommer inte att hålla!

 

Man kan göra ett nytt kilspår men det kräver maskinutrustning och kunskap att hantera den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Pentax:

Stopp och belägg nu!

Hur tänker ni göra när ni fått loss svänghjulet?

Det sitter väl med en kil på vevaxeln, ska kilen tas bort och hjulet monteras tillbaks förflyttat 90 grader i endera riktningen?

Detta kommer inte att hålla!

 

Man kan göra ett nytt kilspår men det kräver maskinutrustning och kunskap att hantera den.

Hört och trott att det skulle gå att vända svänghjulet, men sitter det en kil så är det ju kört. Går det att lossa själva kuggkransen från svänghjulet och endast rotera kuggkransen?

 

Jobbar på industriell verkstad med tillgång till både 5-axliga fräsar och trådgnist så att ta upp ett nytt kilspår borde inte vara några konstigheter. Det kanske är det smidigaste eller finns det några andra vettiga alternativ? Svetsa på nytt material på kuggen och slipa till rätt form?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag förstår inte heller hur det skulle bli bättre av att vrida svänghjulet. Startmotorn griper ju in där svänghjulet råkat stanna och drar sedan runt motorn flera varv. Du kan inte undvika de dåliga kuggarna genom att vrida svänghjulet. 

 

Försök hitta ett bättre svänghjul eller laga kuggkransen. Om du har tillgång till en mekanisk verkstad borde du kunna laga den. 

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kuggen är bara slitna på två ställen på kransen, 180° mot varandra. Så får jag roterat kransen 90° får jag fräscha kugg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får visst fördjupa oss i ämnet.

En maskin stannar alltid på samma ställe, eller kanske på två, därmed går startmotorn in på samma ställe, med slitage som följd.

När väl startmotorn greppat in spelar det inte någon större roll om någon kugg är lite dålig, utan den driver på och på grund av den levande massan kommer man förbi det dåliga stället.

 

Nu till TS

Har du baxat maskinen 90 grader och gjort startförsök?

För att säkerställa att det blir bra startförsök vid ändrat läge på startkransen.

Din maskin är så gammal att det kan vara bendixdrev i startmotorn och ditt bekymmer ligger där.

 

Ja ni som hängt har några år vet att jag gärna vill ringa in problemet och inte lägga ner tid och pengar på symtom, utan vill åtgärda det verkliga problemet.

 

Ja det förekommer "lösa" startkransar som är krympta på svänghjulet.

Men jag är tveksam på din maskin.

 

OK har du tillgång till kilspårsbrotchar och kan tillverka en styrning till dom så är det inget större problem att tillverka ett nytt kilspår i svänghjulet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ifjol roterade jag upp svänghjulet så det var fräscha kugg framför startmotorn och då kuggade den i direkt som den ska. Jag gör ett försök att lossa svänghjulet idag så jag får se hur det ser ut. Pratade med han som kör trådgnisten och han trodde inte det skulle vara något problem att gnista ett nytt kilspår om det nu blir aktuellt. 

 

Stort tack så länge, jag återkommer säkerligen när svänghjulet är av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv svarvade jag ett kilrepsspår på svänghjulet. 

För att driva en generator. 

 

Skulle tro att tappen är till för att greppa en handvev. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Hybro:

Själv svarvade jag ett kilrepsspår på svänghjulet. 

För att driva en generator. 

 

Skulle tro att tappen är till för att greppa en handvev. 

Aah naturligtvis är det det, tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...