Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
FinaKillen

O-ring mellan turbo och avgaskrök? TMD30

Rekommendera Poster

Båten åkte i plurret i helgen, och givetvis dök det upp problem. Det bjöds på avgasläckage mellan turbo och avgaskrök. Klamman var av och både turbo och krök var ordentligt rostiga. Avgaskröken gick inte att rädda, bara att bita i det sura och beställa ny. Jag lyckades hitta en piratdel (tack och lov lever man i internets tid) för "bara" drygt 2700kr.  Tummarna hålls stenhårt för att jag kan rädda spåret i turbon, blir till att slipa lite, se vad som finns kvar och hoppas det håller tätt.

 

Så till frågan: Ska det sitta en O-ring mellan turbo och krök? Den finns på sprängskiss men verkar inte vara någon storsäljare. De som säljer piratdelar har den inte ens. Jag förstår heller hur den skulle monteras. Se bilder.  Jag vet heller inte hur jag ska tolka punkt 22 i sprängskissen. Det är en prick framför texten, betyder det att den ingår i artikeln ovan (om man köpt original då) eller betyder det något annat?

 

https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744050-26-18158.aspx

 

 

 

 

 

 

IMG_5589.jpg

IMG_5590.PNG

IMG_5591.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där o-ringen är placerad på sprängskissen känns inte så gästvänligt för en o-ring. Måste bli väldigt varmt. Men de har väl heller inte ritat dit den av misstag och gett den artikelnummer ; -)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var längesedan jag mekade med turbo nu, men jag vill minnas att jag hanterat en tärningsring i något värmetåligt material, ett sådan där man gärna håller andan när man monterar det, eftersom andningsskydd numera är bristvara...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får ta på mig dumstruten. Jag snöade in mig helt på att det var en o-ring. Men det är det inte. Då förstår jag bättre hur den ska sitta. 

 

A82ADA31-1482-47C2-B2C9-76024FB51C71.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Då var jag igång igen....

 

Idag monterade jag den nya avgaskröken. Jag visste att det var en chansning att det skulle bli tätt då stosen i turbon är riktigt risig, rosten har har kämpat hårt för att ta död på den. Men det som hände när jag startade motorn är mycket märkligt. Där det tidigare var ett rejält av avgasläckage kom det nu istället vatten...  Det man kan konstatera utan att vara allt för kunnig på området är att det fortfarande inte är helt tätt. Det var jag ju beredd på, det var som sagt en chansning. Men att det kommer vatten är skumt. Havsvatten, jag var tvungen att smaka. Jag luktade lite runt läckaget också, och visst kommer det lite avgaser, men knappt märkbart. Mestadels kommer det vatten.

 

Efter att jag kliat mig i huvudet en stund kom jag på att jag noterade att nya kröken såg lite "skev" ut. Egentligen inte skev, men jag vet inte hur jag ska beskriva det i ord. Se bild nedan. Det ser ut som innerröret är tätt mot ytterröret i nederkant, men längre upp blir det en liten liten glipa mellan rören. Jag tänkte väl inte mer på det just då, utan utgick ifrån att nya delen skulle va schysst, trots sitt utseende. Jag tog loss kröken igen för att testa min teori, att röret inte är vattentätt på turbosidan. Och mycket riktigt, det läcker vatten på sidan som ska va tät. 

Vad säger ni kunniga om detta, visst måste det vara ett fabrikationsfel? Det är en piratdel och jag ska ringa leverantören imorgon. Men inte kan det vara OK med ett läckage där? Visst, om jag haft tätt mot turbon med klamman hade jag ju aldrig märkt av det, för då hade det bara åkt ut vanliga vägen med avgaserna. Men det måste ju finnas risk att få in vatten i turbon.

Image-1.thumb.jpg.7cab0c2bc3a642d112b47b540855e3df.jpg

En annan fråga. Skulle en rimlig förklaring till rosten på avgaskrök och turbo kunna vara brist på anoder? Förra ägaren hade nämligen målat över anoden vid propelleraxeln, och de två i backslaget (vattnet kommer ju därifrån till kröken) verkar aldrig ha varit loss, så de skulle kunna vara helt uppätna. Jag har försökt lossa dem men de sitter som berget. Jag sprutar 5-56 på dem efter varje försök och hoppas de ger med sig tillslut.

 

Nu blir det till att leta bytesturbo. Än så länge har jag har hittat en för 7500:- på gikturbo.se. Det är betydligt bättre än VP som vill ha 24000:- för ny och 18000:- för bytes. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev FinaKillen:

 

Då var jag igång igen....

 

Idag monterade jag den nya avgaskröken. Jag visste att det var en chansning att det skulle bli tätt då stosen i turbon är riktigt risig, rosten har har kämpat hårt för att ta död på den. Men det som hände när jag startade motorn är mycket märkligt. Där det tidigare var ett rejält av avgasläckage kom det nu istället vatten...  Det man kan konstatera utan att vara allt för kunnig på området är att det fortfarande inte är helt tätt. Det var jag ju beredd på, det var som sagt en chansning. Men att det kommer vatten är skumt. Havsvatten, jag var tvungen att smaka. Jag luktade lite runt läckaget också, och visst kommer det lite avgaser, men knappt märkbart. Mestadels kommer det vatten.

 

Efter att jag kliat mig i huvudet en stund kom jag på att jag noterade att nya kröken såg lite "skev" ut. Egentligen inte skev, men jag vet inte hur jag ska beskriva det i ord. Se bild nedan. Det ser ut som innerröret är tätt mot ytterröret i nederkant, men längre upp blir det en liten liten glipa mellan rören. Jag tänkte väl inte mer på det just då, utan utgick ifrån att nya delen skulle va schysst, trots sitt utseende. Jag tog loss kröken igen för att testa min teori, att röret inte är vattentätt på turbosidan. Och mycket riktigt, det läcker vatten på sidan som ska va tät. 

Vad säger ni kunniga om detta, visst måste det vara ett fabrikationsfel? Det är en piratdel och jag ska ringa leverantören imorgon. Men inte kan det vara OK med ett läckage där? Visst, om jag haft tätt mot turbon med klamman hade jag ju aldrig märkt av det, för då hade det bara åkt ut vanliga vägen med avgaserna. Men det måste ju finnas risk att få in vatten i turbon.

Image-1.thumb.jpg.7cab0c2bc3a642d112b47b540855e3df.jpg

En annan fråga. Skulle en rimlig förklaring till rosten på avgaskrök och turbo kunna vara brist på anoder? Förra ägaren hade nämligen målat över anoden vid propelleraxeln, och de två i backslaget (vattnet kommer ju därifrån till kröken) verkar aldrig ha varit loss, så de skulle kunna vara helt uppätna. Jag har försökt lossa dem men de sitter som berget. Jag sprutar 5-56 på dem efter varje försök och hoppas de ger med sig tillslut.

 

Nu blir det till att leta bytesturbo. Än så länge har jag har hittat en för 7500:- på gikturbo.se. Det är betydligt bättre än VP som vill ha 24000:- för ny och 18000:- för bytes. 

Utan att kunna svara på dina frågor, kan jag tipsa dig att det är billigare att lämna in turbon för renovering än det är att köpa en inbytes. Sök på ”turborenovering” ,”turboteknik” etc på Google så finner du säkert någon i ditt närområde. Våra turbon är ju många gånger identiska med sådana som sitter i dieseldrivna personbilar, eller lastbilar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På min D2-55 hade avgaskröken i gjutjärn gjort sitt efter 1700 timmar, finns 2 kanaler där sjövattnet skall blandas med avgaserna men dessa var mer eller mindre igenrostade, rent teoretiskt kan det uppstå läckage inne i kröken när tidens tand gjort sitt.

I motormanualen till förra båten, Yanmar, fanns det specat ett service intervall hur ofta man skulle kolla kröken mtp igensotning mm (var nog 500 timmars intervall).

 

VP D2-55 Packningen mellan krök och motor var någon typ av metallpackning, fick dra åt rejält innan det blev tätt. Köpte en ny krök från USA i gjutet rostfritt för att slippa svetsfogar i rostfritt som ibland rostar hål på, målet med rf är att slippa framtida problem.

 

Kanske läge för dig att kolla skicket på krökens inre liv (rosthål?) och om installationen matchar manualen, tänker på vakuumventil, vattenlås (ljuddämpare), fallhöjder på slangar mm.

Obra med sjövatten som kan komma in bakvägen

 

# # #

Jag fick spraya med krypolja på 4 pinnbultar på förra båten och efter drygt 10 dagars sprayande fick jag äntligen loss dem (hade nästan gett upp).

Omega 636 och BTs krypolja körde jag med.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir inte klok på detta. Jag reklamerade den nya piratkröken och fick en ny utan problem. Den nya läcker också. I min desperata jakt att istället hitta en originalkrök i Stockholmsområdet, alternativt något företag som lagerhåller original och kan skicka fort som tusan så hittade jag den här bilden på en sida som säljer piratdelar. Det är motsvarande krök jag köpt.

 

image.png.7e38064564694adfc033405286abafc8.png

 

 

Jag kan ju se redan på bilden på hemsidan att den här kröken kommer pissa havsvatten, det är ju en jätteglipa i ovankant. Vattnet hamnar i klamman och rinner ut i skarven på klamman. Jag kan inte förstå att detta bara är ett problem för mig. Var och varannan sida som säljer Pentadelar eller "Pentadelar" säljer dessa krökar. Inte ska man väl behöva köpa elektrisk länspump bara för att det inte går att köpa täta krökar.

 

Nu har jag också fått tag på en bytesturbo till bra pris, då vill jag ju inte fylla den med havsvatten det första jag gör.

 

Jag tycker det hela är mycket märkligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska tillägas att jag var på min vakt den här gången. Direkt jag fick paketet tog jag ur kröken och fyllde med några centiliter vatten "bakifrån". Jag låter mig inte luras att montera felaktiga grejer igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej @FinaKillen, hur gick det med att hitta en tät krök? Jag skall byta på min TAMD 41A nu hade jag tänkt och det finns ju några leverantörer och olika prisklasser. Vem var det som sålde den som läckte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 1stPeregrine:

Hej @FinaKillen, hur gick det med att hitta en tät krök? Jag skall byta på min TAMD 41A nu hade jag tänkt och det finns ju några leverantörer och olika prisklasser. Vem var det som sålde den som läckte?

Kröken var det enda alternativet jag hittade till VP original, HGE marine. Den säljs på flera sidor på nätet. 

Jag tror dock så här i efterhand att det inte var fel på de krökarna jag fick, utan att min okunskap lurade mig lite. Den kröken från filmen ovan är den jag kör omkring med nu. Helt tätt. 

 

Det som hände var att jag hade en turbo med genomrutten gavel mot kröken. Och krökens innerrör är ”löst” inne i kröken, så när man drar åt krök och turbo med klamman så pressas det ihop och blir tätt, även om den läcker innan montage, som i min video ovan. Jag tror det sitter en o-ring mellan innerör och ytterrör som tätar när det kläms ihop. Det tätade inte ordentligt för mig pga för dålig turbo. När jag monterat ny turbo blev det kanon.

 

Jag sparade ungefär 1300:- har jag för mig på att köpa pirat istället för original. Men den stora orsaken till mitt val var leveranstiden. Det gick fortare att få piratdelar.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-21 vid 23:51 skrev skippeer:

 

Jag fick spraya med krypolja på 4 pinnbultar på förra båten och efter drygt 10 dagars sprayande fick jag äntligen loss dem (hade nästan gett upp).

Omega 636 och BTs krypolja körde jag med.

Renoverade länspump och fastnade på en skruv som var helt omöjlig att rubba, rostfritt i aluminium. Hade gett upp, mejselspåret delvis deformerat. Köpa ny länspump? Pga en skruv? Nej!

Köpte slagskruvmejsel på Clas Ohlson och efter ett par slag släppte skruven. Mejseln åt sig in i och fördjupade det deformerade mejselspåret. Underbart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Alltid skönt när envishet lönar sig, hoppas du använde någon "isolering" mellan alu och rf tex Loctite så det går lättare nästa gång att skruva isär.

 

Firman som renoverade min mast använde det på rf skruv som skulle sitta i alu masten (de skyddade även alu mastens yta med plastfilm under olika beslag i rf).

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...