Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
En_ung_seglare

Bästa ficklampan (segling på budget)

Rekommendera Poster

Halloj!

 

Jag letar efter en ficklampa som man kan använda till sjöss. Enda kraven jag har är att den ska ha ett starkt vitt ljus (för ex. trimning av segel eller nödsignalering på natten). Sen hade jag också velat ha ett rött (eller alt. grönt) ljus för att kunna läsa texter eller sjökort eller egentligen vad som helst när man inte vill förlora sitt mörker seende under en nattvakt. Dessutom såklart bra om den är lite tålig, ska ju ändå tålas att användas till sjöss. Har ni några tips på ficklampor?

 

Helst inte alldeles för dyr. Är inte så insatt i vad något sådant här skulle kosta men hade väl egentligen inte velat betala mer än 500kr.

 

Är det något annat ni tycker behövs på en ficklampa till sjöss. Tacksam för alla svar :)

 

vänliga hälsningar

 

En_ung_seglare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej och välkommen till MG!

Kanske dåligt som tips men så här är det för mig. Har en 12V handstrålkastare, provat den ett par ggr för att se vid tilläggning mot en ö. Värdelös, ingen hjälp, Vid vakthållning i båtklubben använt laddbar led-lampa som verkar bra, vet inte vad den heter, men man måste ju ha tillgång till laddning, i båten?

Har några minimala LED-lampor från Biltema för 18.75 som används flitigt

När det krävs lite mer ljus använder jag ficklampa appen i telefonen

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svagt, blågrönt ljus är det bästa för att bevara mörkerseendet. Det är det som används i mörkrum som hanterar färgfotopapper. Vårt mörkerseende är känsligast för blågrönt, så det är sånt ljus som kräver minst ljusmängd för att vi ska kunna se, och därmed också det som orsakar minst påverkan på mörkerseendet.


Men för att läsa sjökort, som har information som är färgkodad, så är det tveklöst alltid vitt, fullspektrumljus som gäller, i synnerhet när man använder svagt ljus för att bevara mörkerseende.


Tyvärr har jag inga tips angående modell av ficklampa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 minuter sedan skrev trewq:

Hej och välkommen till MG!

Kanske dåligt som tips men så här är det för mig. Har en 12V handstrålkastare, provat den ett par ggr för att se vid tilläggning mot en ö. Värdelös, ingen hjälp, Vid vakthållning i båtklubben använt laddbar led-lampa som verkar bra, vet inte vad den heter, men man måste ju ha tillgång till laddning, i båten?

Har några minimala LED-lampor från Biltema för 18.75 som används flitigt

När det krävs lite mer ljus använder jag ficklampa appen i telefonen

Tack så mycket! Laddning i båten är inget problem men allra bäst är ju ändå batterier som inte behöver bytas så ofta. Billig LED-lampa från Biltema är väl alltid bra att ha liggande men tänker mer något som jag kan ha i bältet och ta upp under nattvakter. 

Men tack för tips :)

 

Redigerad av En_ung_seglare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din idé att ha en lampa i bältet (eller fickan) fick mig att tänka till, den bör vara rätt liten och behändig. Kom på att jag har ett par stycken som jag är rätt nöjd med men inte tänkt på att ta med till båten. De drivs av 3 ST AAA-batterier, och köptes ursprungligen för användning vid vandring  i tunnlar på Madeira, och där är det svart!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske borde ha två lampor, en vanlig ficklampa LED eller handstrålkastare att koppla till 12V. Samt någon liten uppladdningsbar USB-variant man kan sätta fast för läsning av sjökort, finns säkert något för de som läser under täcket osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad heter nu det där lyxmärket, som tillverkar jättebra små ficklampor? Lika berömt som Victorinox är för sina knivar... Minns nu inte, men vill minnas att dom hade en lampa med lösa filter/linser i olika färger.

Jag fann denna firman som har lampor i din budget och därutöver. Även färgade linser/filter.

Du har inte funderat på en pannlampa?

 

Själv har jag en större laddningsbara handstrålkastare med LED-ljus, den kan laddas med vanliga AA-batterier också, inköpt hos Seasea.

Sedan finns det liten lampa och liten pannlampa ombord, köptes i ett kit hos Claes Olsson, används mest vid hundpromenader tidig vår och på sensommaren och hösten, då sista kisserundan kan inträffa efter solens nedgång.

 

Ja Clas Olsson, Jula, Biltema, Kjell &Co, Teknikmagasinet och de där litet speciella ”ute-i-skogen” butikerna har ju alla sådan där ljusstarka lampor i alla prisklasser från 19.95 upp till över tusenlappen.

Kanske de där armé-butikerna som kränger prylar till alla MÖPar (militärt överintresserade personer) även har bra lampor, med eller utan inbyggd kompass och Geiger-Müllermätare...

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
29 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vad heter nu det där lyxmärket, som tillverkar jättebra små ficklampor? Lika berömt som Victorinox är för sina knivar... Minns nu inte, men vill minnas att dom hade en lampa med lösa filter/linser i olika färger.

---

Det heter Maglite!

Redigerad av Lintott
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en pannlampa och en riktigt stark ficklampa.

 

PETZL TIKKA XP, 160 lumen, pannlampa med olika ljusstyrka och rött ljus. Används när det behövs stödljus och i mörker för att inte mista mörkerseendet.  

 

ACEBeam K40M, 3000 lumen, kraftig ficklampa för att kunna se var man ska lägga till i mörker samt synas. Känns nästan lika starkt ljus som när man slår på helljuset på bilen.

 

Söker efter något mittemellan som är tålig och vattentät att ha i fickan samt kanske en Bushnell Equinox Z2 6x50 Nightvision nattkikare för att kunna se saker i totalt mörker.

Redigerad av per_62
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan verkligen rekommendera Valostore, pannlampa Lumonite Kompass och Olight R50. Dyra ja, men ett fantastiskt ljus samt Usb-laddning.

Har dock inte tänkt/kollat efter färgbilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du ha en liten USB-laddningsbar lampa med hög ljusstyrka och som går ner i en vanlig ficka kan Farour Foco vara ett alternativ: Jag har en själv och den lyser verkligen upp bra på natten t.ex när man går till en naturhamn! Den är spolsäker (IP66) vilket betyder att den klarar av att översköljas av vågor och vatten (klarar även en högtryckstvätt men inte regelrätta bad). Den har även lägre ljusstyrkor när man vill ha lite mindre ljus, dock inte färgat. Jag tycker att du ska sikta på ljusstyrkor på 1000 Lumen eller mer för att få något ljusstarkt och bra. Denna ligger på precis 1000 Lumen och passar din budget på 500kr (kostar 499kr på Batterilagret)  😀

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av nostalgiskäl har jag sparat en sådan där platt ficklampa som kommer från ett beredskapslager, en sådan där med ett platt 4,5 voltsbatteri, en grön och en röd plastskiva att skjuta framför reflektorn, det finns även en grej att fälla ned över linsen för att åstadkomma ”avskärmad belysning”.

Sedan har jag en nästan oanvänd traditionell vit ficklampa, cylindrisk med röd plastring runt linsen, och en magnet på ena sidan. Undrar hur experterna i Antikrundan Värderar dessa..?

 

Maglight, javisst så var det, men det finns ett annat fabrikat också, men skit samma.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Georg_Ohm:

Av nostalgiskäl har jag sparat en sådan där platt ficklampa som kommer från ett beredskapslager, en sådan där med ett platt 4,5 voltsbatteri, en grön och en röd plastskiva att skjuta framför reflektorn, det finns även en grej att fälla ned över linsen för att åstadkomma ”avskärmad belysning”.

 

Sån hade jag som leksak i mellanstadieåldern. Sannolikt inte original, men samma funktion. :) Batterierna räckte väl tiotalet minuter. Batteritid var inget man var bortskämd med på brunstensbatteriernas tid...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Svagt, blågrönt ljus är det bästa för att bevara mörkerseendet. Det är det som används i mörkrum som hanterar färgfotopapper. Vårt mörkerseende är känsligast för blågrönt, så det är sånt ljus som kräver minst ljusmängd för att vi ska kunna se, och därmed också det som orsakar minst påverkan på mörkerseendet.


Men för att läsa sjökort, som har information som är färgkodad, så är det tveklöst alltid vitt, fullspektrumljus som gäller, i synnerhet när man använder svagt ljus för att bevara mörkerseende.


Tyvärr har jag inga tips angående modell av ficklampa.

 

Tack för tipsen. Vilken färg som är bäst verkar vara en ständig fråga och har hört både grönt, rött och som du säger ett blågrönt ljus. Tänker att vilket som helst av de kanske skulle fungera :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev En_ung_seglare:

Tack för tipsen. Vilken färg som är bäst verkar vara en ständig fråga och har hört både grönt, rött och som du säger ett blågrönt ljus. Tänker att vilket som helst av de kanske skulle fungera :)


Som sagt, för att läsa sjökort är rött ljus helt uteslutet. Däremot kan det funka som ljus för att se var man sätter fötterna, och var rorkulten finns och liknande, dvs för rumslig orientering.

Frågan är ändå hur bra mörkerseende som krävs i dag. Under sommarhalvåret blir det aldrig riktigt mörkt. Ska man segla nattetid under vinterhalvåret tycker då jag att man bör ha radar, AIS och lite annat också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När Praktiskt båtägande testade LED-lampor för några år sen fick faktiskt Biltemas lampa riktigt bra betyg. Det var då en lite större lampa, för stor för att ha i bältet. Men ljusstark och bra. 

 

Jag tycker att det är bra med rött ljus när jag ska läsa sjökort/karta i mörker. Det fungerar säkert bra med andra färger också men jag gillar rött. Och sjökortet är ju så finurligt anordnat att du får ut den information du behöver även om man inte ser vad som är rödfärgat i kortet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...