Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jens_Sthlm

Kad 42 går varm

Rekommendera Poster

Har en VP kad 42 som blir för varm. Efter ca 15 min körning på 1100 varm så gick hon upp mot 96 grader och jag stängde av.

 

Vad kan felet vara?

 

Jag har bytt impeller under vintern och detta var första körningen efter vintern. Tog loss impellerlocket och impellern ser fin ut.

 

Har kollat nivån på glykolen och den är rätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blev lite osäker nu, är vingarna på den här impellern vända åt rätt håll?

1E8DB0B0-DB57-46C5-8C18-9D4C825B40DB.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat sjövattenfiltret och även kollat om det kommer ut kylvatten från motorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjövattenfiltret har jag kollat. Om det kommer ut något kylvatten vet jag inte då det är en båt med drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kan även ha fastnat skräp i bottensilen för inkommande sjövatten.

Termostaten kan man testa i en kastrull med vatten på spisen och en termometer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det fritt flöde in - skräp i bottensil? 

 

Har du flöde på vatten i motorn? Dvs - är vattenpumpen frisk? 

 

Om ovan är ok så har du troligen något skit i systemet. Kaustiksoda eller Volvos enga rengörningsvätska bör lösa problemet. 

 

Är spridarna friska? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löst!

 

Det var impellern som var vänd åt fel håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jens_Sthlm:

Sjövattenfiltret har jag kollat. Om det kommer ut något kylvatten vet jag inte då det är en båt med drev.

Nästa gång kan du hissa upp drevet så ser du om det kommer ut kylvatten tillsammans med avgaserna.

47 minuter sedan skrev Jens_Sthlm:

Problemet löst!

 

Det var impellern som var vänd åt fel håll.

Just det, den roterar moturs, motsatt håll som motorn i övrigt, rita en pil på locket (om det inte redan finns en instansad).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Jens_Sthlm:

Problemet löst!

 

Det var impellern som var vänd åt fel håll.

Nä nu får ni förklara för en som int' begrip'

Vingarna ställer sig ju efter hur den roterar och det kvittar väl hur man sätter in impellern, eller också har jag haft en himla tur i alla år. Av bilden antar jag att inlopp är till höger och utlopp till vänster och att det ser riktigt ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev trewq:

Nä nu får ni förklara för en som int' begrip'

Vingarna ställer sig ju efter hur den roterar och det kvittar väl hur man sätter in impellern, eller också har jag haft en himla tur i alla år. Av bilden antar jag att inlopp är till höger och utlopp till vänster och att det ser riktigt ut.

Ja man tycker ju det.

Men trådskaparen kanske fixade någonting annat omedvetet när impellern sattes i rätt(?)

Jag vet däremot att det inte är självklart att vingarna hamnar åt rätt håll när man startar motorn.

Jag vred min åt rätt håll, lade dessutom i litet fett, fick inte med mig alla vingarna, drog runt med startmotorn utan att ha satt på locket först, och när båten stod på land, nej, jag fick göra om, och göra rätt. Kanske hade gått om motorn fått starta, men jag var rätt att förstöra impellern. 

Det finns ju något verktyg, en konisk burk liksom, jag har aldrig testat någon sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

 

Jag vet däremot att det inte är självklart att vingarna hamnar åt rätt håll när man startar motorn.

Jag vred min åt rätt håll, lade dessutom i litet fett, fick inte med mig alla vingarna, drog runt med startmotorn utan att ha satt på locket först, och när båten stod på land, nej, jag fick göra om, och göra rätt. Kanske hade gått om motorn fått starta, men jag var rätt att förstöra impellern. 

Det finns ju något verktyg, en konisk burk liksom, jag har aldrig testat någon sådan.

Har aldrig brytt mig om hur vingarna suttit när jag satt i impellern, smort med vaselin och räknat med att vingarna vänder sig rätt när motorn startar. Aldrig tappat en impellervinge och alltid pumpat vatten, utom när jag fått en plastpåse eller vattenväxt i intaget. Så nu har jag ett plastnät utanpå intaget.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en slangklämma till att pressa ihop vingarna vid montage och försöker få vingarna åt rätt håll insmort i glycerin. Slangklämma ligger alltid bredvid reservimpeller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara så att impellern inte vände sig rätt eftersom jag hade relativt lågt varvtal. Såhär i efterhand hade det ju varit intressant att se vad som hade hänt om jag gasat till lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev trewq:

Har aldrig brytt mig om hur vingarna suttit när jag satt i impellern, smort med vaselin och räknat med att vingarna vänder sig rätt när motorn startar. Aldrig tappat en impellervinge och alltid pumpat vatten, utom när jag fått en plastpåse eller vattenväxt i intaget. Så nu har jag ett plastnät utanpå intaget.

Jag är väl alldeles försiktig, som inte vågade starta maskin.

2 timmar sedan skrev 1stPeregrine:

Jag använder en slangklämma till att pressa ihop vingarna vid montage och försöker få vingarna åt rätt håll insmort i glycerin. Slangklämma ligger alltid bredvid reservimpeller.

Bra tips, det skall jag komma ihåg!

2 timmar sedan skrev Jens_Sthlm:

Kan ju vara så att impellern inte vände sig rätt eftersom jag hade relativt lågt varvtal. Såhär i efterhand hade det ju varit intressant att se vad som hade hänt om jag gasat till lite.

Ja sannolikt hade kanske vingarna vänt sig åt rätt håll.
 

Sedan vet jag att det tar ett tag innan man får fram vatten, om nu slangarna varit tömda. Först skall motorn ha litet varv, sedan skall det byggas upp ett undertryck i slang och intag, och så skall luften pressas ur, så uppskattningsvis 10-15 sekunder innan vattnet kommer fram till pumpen, sedan lika lång tid eller mer innan man ser att det kommer ut vatten på utsidan av plåten tillsammans med avgaserna. Beroende på vad du har för slags avgassystem skall ju även det fyllas på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar fylla på vatten i sjövattenfilterbehållaren efter impellerbyte och/eller inför första start. Med slangarna fulla med vatten kommer pumpsuget igång snabbare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev nossnahoj:

Jag brukar fylla på vatten i sjövattenfilterbehållaren efter impellerbyte och/eller inför första start. Med slangarna fulla med vatten kommer pumpsuget igång snabbare.

På förra båten med TAMD31 gjorde jag så, eller rättare sagt stoppade ned trädgårdsslangen där och lät vattnet vara på. I nuvarande båt med KAD43 funkar inte det då filtret eller silen är monterad efter pumpen.... så då får jag koppla trädgårdslanden med hemmagjord (läckande) slangadapter på pumpen sugsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...