Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Dilba

RIB Unlimited med Suzuki

Rekommendera Poster

Hej

jag har en RIB Unlimited 700 med en Suzuki 115 hk. Jag undrar om det finns några fler här som har likadan kombination som kan dela med sig av erfarenhet kring propellerval. Det är en lite märklig utväxling på just den motorn så jag har svårt att hitta en bra propeller. Har idag en Ballistic 24” som övervarar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Nu är ju den här frågan ett år gammal så du kanske redan löst problemet? I så fall får du gärna dela med dig av din lösning.

 

Jag har själv en RIB Unlimited 700 med en Suzuki 115 hk. Man kan väl konstatera att det inte är helt rätt val av motor för lätta och snabba båtar med tanke på den lite udda utväxlingen i drevet. Det gör i alla fall att utbudet av propellrar blir väldigt litet.

 

Jag har två propellrar, båda Suzuki original rostfri 3-bladig. En 22" och en 26". Den med 22 tums stigning kom med båten och används bara vid mycket last. Annars passar den mindre bra. 26-tummaren kör jag normalt med och den funkar rätt bra. Den ger rätt varv vid lätt last och ca 44 - 45 knop maxfart i insjö  men jag tycker att greppet i vattnet är dåligt. I full fart kan jag bara trimma ut till neutralt läge sedan tappar propellern fästet. Jag tror en 4-bladig propeller skulle fungera bättre.

 

Jag har testat en fyrbladig LNR4 22" men den hade för liten stigning. Jag har också en fyrbladig  OMC Renegade 25" men den kräver en del modifiering för att passa så den har jag inte kunnat testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag såg en annan ägare av samma båt och motor som använde en Ballistic 24” XHS propeller. Den var han nöjd med och den gav bra fart. Men enligt uppgift så hade de "jobbat rätt mycket" med den propellern.

Redigerad av dhd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ”löste” propellerfrågan med en väldigt välbearbetad 24” Ballistic XHS, eftersom jag sålt båten är det nog min gamla du refererar till. Efter mycket jobb passade den propellern båten väldigt bra. Men det kräver att man har en diger kunskap om hur en propeller ska bearbetas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...