Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Los_capitanos

Varmvattenberedare strul

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Har haft en ”läckande” varmvattenberedare som jag inte får ordning på. Så fort strömmen kopplas på börjar övertrycksventilen att släppa ut vatten. Gissar att ca 1-2 liter per dag kommer ut.  Förra året försökte jag ”allt” utan att riktigt finna en 100% lösning. I år tänkte jag att nu får det räcka...

Började att titta i manualen för 1296.e gången och upptäcker att något verkar lurt. Enligt manualen skall man stoppa in en skruvmejsel i springan och skruva till önskad temperatur. Om jag nu vill sänka temperaturen, åt vilket håll borde jag skruva tycker ni?

 

 

Tacksam för era tankar.

 

 

FB75566D-465B-485C-9551-7B7BA2D0799F.jpeg

Redigerad av Los_capitanos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1-2 l/dag låter mycket men jag har säkert 0,5-1,0 l/dag om jag har landström kopplad. Men oavsett lär inte ditt ”spill” minska om du ändrar blandningsventilen som ju styr hur mycket kallvatten som blandas i varmvattnet när du använder varmvattnet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den avbildade ratten verkar snarare vara en termostat för när elvärmaren ska slå av. För att sänka temperaturen inne i beredaren så ska ratten vridas medurs (ser lite konstigt ut med tempsiffrorna när de blir upponer men kan tyda 40-60-80).

 

Sen finns det normalt en blandningsventil som blandar kallt o varmt vatten till angenäm tapp-temperatur. Den ratten sitter på utloppet från beredaren och "spär ut" med kallt vatten.

 

Jag har inte en droppe spillvatten i båten från övertrycksventilen....

På mitt ventilutlopp sitter en slang som i andra änden är ansluten till ett litet rör på avloppet under köksvasken och där rinner spillvattnet ut utan att irritera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Motsols!

Varför står det då minus vid pilen medsols?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Frågan är varför rinner det ut vatten!

 

Jag får inte en droppe ur min som även går på gångvärme = 80-90 grader. Så att att ställa om blandaren eller termostat kommer inte att göra någon skillnad.

 

Din övertrycksventil är nog boven enligt mig.

Står det någon temperatur på just den?

Orsak:

* Hänger sig vid en speciell temperatur?

* Står helt öppet?

* Sönderrostad?

* Med mera...

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev patrikflink:

Frågan är varför rinner det ut vatten!

 

Jag får inte en droppe ur min som även går på gångvärme = 80-90 grader.

Men då fungerar nog inte din övertrycksventil! Vatten som blir varmare blir samtidigt större och det är då övertrycksventilen gör sitt jobb och släpper ut det som inte ryms i beredaren. 

Fick min ventil utdömd i en tidigare båt av en ”värmedoktor” som också sålde en ny till mig. Monterade den nya ventilen och satte på landströmmen. När jag efter ett tag kollade ner vid vvb såg jag att slangarna var som ballonger. Satte genast på varmvattnet och det kom väldigt hett vatten och ånga ur kranarna. Det var helt fel ”tryckvärde” på den ventil ”värmedoktorn” rekommenderat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev ChristerN:

Men då fungerar nog inte din övertrycksventil! Vatten som blir varmare blir samtidigt större och det är då övertrycksventilen gör sitt jobb och släpper ut det som inte ryms i beredaren. 

Fick min ventil utdömd i en tidigare båt av en ”värmedoktor” som också sålde en ny till mig. Monterade den nya ventilen och satte på landströmmen. När jag efter ett tag kollade ner vid vvb såg jag att slangarna var som ballonger. Satte genast på varmvattnet och det kom väldigt hett vatten och ånga ur kranarna. Det var helt fel ”tryckvärde” på den ventil ”värmedoktorn” rekommenderat!

Det borde ha märkts efter 2 år. Dock ska jag tillägga att har kört kanske 2-3 timmar med el, blir fort varm av motorn så elen helt onödigt för min del.

 

Min kära gode far som har jobbat som rörmokare hjälpt mig med ett enda problem, hade riktigt varmt ut i alla kranar, köpte nya blandare överallt som går att låsa inuti till en bestämd temperatur (har ingen blandningsventil vid VVB).

 

Vi gick även igenom VVB säkerhetsventil, han kokade den för att se så den öppnar. Ett slutet system är ett slutet system. Eller som han sa, sekundersida och primärsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev patrikflink:

Vi gick även igenom VVB säkerhetsventil, han kokade den för att se så den öppnar. Ett slutet system är ett slutet system. Eller som han sa, sekundersida och primärsida.

Även vvb i hem måste ha säkerhetsventil/övertrycksventil och dessa släpper igenom vatten när vvb blir varm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev patrikflink:

Det borde ha märkts efter 2 år. Dock ska jag tillägga att har kört kanske 2-3 timmar med el, blir fort varm av motorn så elen helt onödigt för min del.

- - -

Det spelar ingen roll om beredaren värms med el eller från motorn, vattnet utvidgar sig i båda fallen. Om backventilerna i vattenpumpen håller tätt så blir det tryck i varmvattensystemet som måste kunna expandera någonstans. Långa gummislangar som expanderar eller korrekt övertrycksventil är nog enda vägarna för att "lätta på trycket".

 

Jag vet faktiskt inte om eller hur mycket som pressas ur min övertrycksventil för ev övertryck rinner ut i köksavloppet. Mina slangar är rätt långa från pump på styrbordssidan till beredare i akterhytten på babord och sedan vv-slangar till pentry, toahandfat o uteduschen, så det är möjligt att mitt övertryck försvinner i dessa långa slangar. Jag har aldrig reagerat på att trycket är extremt högre när jag börjar tappa från vv-kranen efter att beredaren "är nyvärmd".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Min kära gode far som har jobbat som rörmokare hjälpt mig med ett enda problem, hade riktigt varmt ut i alla kranar, köpte nya blandare överallt som går att låsa inuti till en bestämd temperatur (har ingen blandningsventil vid VVB).

 

Det fungerar såklart om målet bara är att inte bränna sig. Men med en blandare skickar du inte ut skållhett vatten i slangarna, dels skonar du slangarna och dessutom sparar du varmvatten. Ska du t.ex. bara tvätta händerna så fyller du upp slangarna med hett vatten när du spolar som sedan kallnar till ingen nytta. Med en blandare skickar du ut svalare vatten och sparar på dom dyra varma dropparna till senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ett expansinskärl i systemet som tar upp trycksvängningarna? Det löste samma problem i vår båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej alla,

 

Då vvb:n inköptes förra året har jag, som ni förstår, varit i kontakt med säljarna ett antal ggr.

Övertrycksventilen har bytts 3 ggr, jag har expansionskärl i båten, vattenpumpens tryck har sänkts till minimum, termostaten har ställts i båda ”Max”-lägena. INGET HJÄLPER. Den läcker som den alltid gjort. Skall ringa säljarna under veckan och försöka få en ny då detta kan inte vara rätt.

Har haft en annan vvb tidigare, i en annan båt, som inte läckte en droppe.

 

P.S.

Kane, håller med om att graderingen samt pluss/minus känns lite bakvänt. 

Redigerad av Los_capitanos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev patrikflink:

Det borde ha märkts efter 2 år. Dock ska jag tillägga att har kört kanske 2-3 timmar med el, blir fort varm av motorn så elen helt onödigt för min del.

 

Min kära gode far som har jobbat som rörmokare hjälpt mig med ett enda problem, hade riktigt varmt ut i alla kranar, köpte nya blandare överallt som går att låsa inuti till en bestämd temperatur (har ingen blandningsventil vid VVB).

 

Vi gick även igenom VVB säkerhetsventil, han kokade den för att se så den öppnar. Ett slutet system är ett slutet system. Eller som han sa, sekundersida och primärsida.

Om du har långa slangar till dom olika blandarna och inte har nån blandningsventil vid beredaren slösar du rejält med varmvatten extersom det går fullvarmt vatten hela vägen från vbb till blandaren.

Allt som står i slangen med maxvärme, ger värme "inomhus" ett tag men svalnar rätt fort vilket gör att du ändå måste fylla hela slangen med helvarmt igen.

Har du en blandningsventil vid beredaren, späs ju varmvattnet ut redan där till det du bestämmer ska vara det varmste som ska nå blandaren.

Annars funkar det ju.

Sen har du ju lilla skollningsrisken om blandarens termostat inte hinner med så kan du ju få helvarmt i kranen en stund.

Alternativt kan du ju ha vvb termostaten nedställd men då har du ju rätt dåligeffekt å inte så mkt varmvatten.

Jag har min vvb termostat på max.. tror det är 80 grader.

Får ibland ventilera övertrycksventilen. Kanhända det sipprar igenom lite om jag har landström.. men det är definitivt inga litrar i så fall.

Har precis bytt blandningsventil då den förra hade gett sig..  fick 80-gradigt vatten i kranen. 

Så.. testa att vetilera ventilen. Öppna stäng lite snärtigt så ev småbeläggningar släpper från ventilsätet.. ventilen ska ju tåla normalt arbetstryck.

När du lämnar båten ksn du ju stänga av tryckpumpen till vattnet och släppa lite på vattentrycket genom att öppna en blandare en kort stund. Då bör det inte läcka igenom.

Sannolikt är det att det läcker i nån skarv/koppling nånstans snarare än övertrycksventilen.. eller har du bekräftat att alla litrar kommer den vägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev patrikflink:

Det borde ha märkts efter 2 år. Dock ska jag tillägga att har kört kanske 2-3 timmar med el, blir fort varm av motorn så elen helt onödigt för min del.

 

Min kära gode far som har jobbat som rörmokare hjälpt mig med ett enda problem, hade riktigt varmt ut i alla kranar, köpte nya blandare överallt som går att låsa inuti till en bestämd temperatur (har ingen blandningsventil vid VVB).

 

Vi gick även igenom VVB säkerhetsventil, han kokade den för att se så den öppnar. Ett slutet system är ett slutet system. Eller som han sa, sekundersida och primärsida.

Koka en övertrycksventil?

Den ska öppna vid övertryck, inte av temperatur. Hur fick din far övertrycksventilen att öppna vid kokning?

Har du nån kombinerad termostat/övertrycksventil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Caribic410:

Koka en övertrycksventil?

Den ska öppna vid övertryck, inte av temperatur. Hur fick din far övertrycksventilen att öppna vid kokning?

Har du nån kombinerad termostat/övertrycksventil?

Helt korrekt, kombi. Made in USA.

120 volts VVB.

 

Stänger alltid av pumpen och lättar på trycket efter användning av duschen, kranarna osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev patrikflink:

Helt korrekt, kombi. Made in USA.

120 volts VVB.

 

Stänger alltid av pumpen och lättar på trycket efter användning av duschen, kranarna osv.

Aa ok.. så om det blir för varmt eller för högt tryck släpper den.. där ser man 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varmt vatten utvidgar sig bara lite och i alla fall Isotherms vvb har lite luft kvar i tanken. Se bilden av en genomskuren vvb nedan. Denna lilla luftvolym absorberar med säkerhet den minimala expansion som beror på ”varmt vatten”. Kokande vatten är en annan situation där så lite som 18 gr flytande H2O blir till ca 24 liter H2O gas. 
 

Jag tror att antingen är övertrycksventilen trasig och blir otät vid minsta lilla tryck i systemet pga varmt vatten. Eller så är termostaten trasig och låter vattnet småkoka och övertrycksventilen släpper på trycket som den skal. 
 

Vår övertrycksventiler i både hus och båt är tätta. 

 
image.jpeg.88f312bd6abd49fb9bc0149f6fe7fb9d.jpeg 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Skruvade ned vattentrycket till det minimala. Det som sedan har hänt är att läckaget har avstannat avsevärt. Det kom ut ca 0,5 dl under ett dygn. Får se om det stabiliserat sig där.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du mätt vattentemperaturen omedelbart efter beredaren?
Hur varmt är vattnet vid tappställena?

Var det så att det inte läckte då det elektriska värmeelement inte är inkopplat?
Iså fall ansluter jag mig till den misstanken om att det elektriska värmeelementets termostat inte slår i från utan värmer upp vattnet till en temp som orsakar att övertrycksventilen öppnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sista? fråga kring detta ämne.

 

Har som sagt skruvat ned pumptrycket  till minimum, tar jag ett halvt varv till så går pumpen inte igång.

Det som infunnit sig efter helgens seglingar är att efter att pumpen gått igång samt pumpat upp trycket så kommer det ett tyst visslande ljud ifrån den efter att motorn stannat. Vad kan det vara tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Los_capitanos:

En sista? fråga kring detta ämne.

 

Har som sagt skruvat ned pumptrycket  till minimum, tar jag ett halvt varv till så går pumpen inte igång.

Det som infunnit sig efter helgens seglingar är att efter att pumpen gått igång samt pumpat upp trycket så kommer det ett tyst visslande ljud ifrån den efter att motorn stannat. Vad kan det vara tro?

Gissar på två saker.

1 Luft i slangen mellan pump och övriga systemet som går tillbaka mot pumpen och pyser ut någonstans där det är otätt, kolla pumpkammaren efter sprickor, efterdrag slangkopplingar eller slangklämmor.

2 Det är så reglerventilen låter, den där du sänkt pumptrycket.

 

Kolla om du har något litet vattenläckage i eller runt om pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...