Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Susie

Att montera en Smartroller-system

Rekommendera Poster

Jag har köpt en begagnad Smartroller Mk2 (tror jag). Om jag kunde öppna de 2 delarna skulle det vara lätt att montera dem på förstaget. Men hur? Jag hittar ingen information om hur man öppnar toppsvirveln eller rullen, för att leda förstaget igenom. Allt sitter stenhårt. Jag har letat efter webbplatsen - www.smartroller.se, men den verkar vara skumt och browsern avråder från användning. Jag har hittat en monteringsmanual (https://docplayer.se/11719504-Monterings-anvisning-och-anvandar-guide-smartroller-mk2.html) som är tydlig men tyvärr ger den inte någon hjälp med mitt problem. Finns det någon som kan hjälpa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du delar plastbiten högst upp på rullen. Svirveln går att dela. Mkt mer än så är svårt att säga. Skruva upp det som går att skruva upp i svirveln. 
 

konstruktionen är halvbra, t ex är det maskingänga i nån av plastskruvarns dvs gängorna är rökta. Då skruvar inte skruvarna ut sig när man skruvar, om man inte väldigt försiktigt lockar ut skruven samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Tyvärr är problemet just att det inte går att dela på svirveln och inte dela plastbiten högst upp i rullen. Man behöver få bort de inre rören i rullen för att komma vidare. Jag tror inte det handlar om rå kraft, utan något knep. Det kanske skulle hjälpa att få kontakt med tillverkaren. Vet någon om de finns kvar och i så fall hur man når dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 De har konkat.

 

Det går att få isär. Får du ut skruvarna helt? Du kanske kan lägga upp lite fina bilder som visar vad du har gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en smartroller och ska se efter om jag har kvar några instruktioner eller bilder som kan hjälpa. 

Vad jag minns är det bara de yttre metalldelarna/rören som förstaget måste träs igenom. De inre plastedelarna

kan man dela på / skruva ihop runt förstaget. 

Jag har ett försegel som sitter runt förstaget med en dragkedja hela vägen. Det är hyfsat lätt att rulla in om

det inte blåser för mycket. Vid hård vind brukar det gå bäst att rulla in focken på läns. Sedan snabbt dit med 

fockkapellet så inte seglet blåser ut i övre delen. 

Min uppfattning är att smartroller bara är en förvaringslösning, inte att jämföra med Furlex och andra rullsystem.

För priset är jag dock mycket nöjd med att slippa ta ned focken på däck. 

 

https://docplayer.se/11719504-Monterings-anvisning-och-anvandar-guide-smartroller-mk2.html

Redigerad av Carl_XII
Tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Carl,

Tack. Allt det här var bra information.

Jag antar att alla delar var lösa  när den inköptes, men eftersom jag köpte systemet begagnat, sitter delarna hårt ihop och jag kan inte se att det går att dela på dem. En man har försökt med skruvstäd och hammare och annat utan att lyckas. Det är demonteringen som jag behöver hjälp med. Undrar om det finns beskrivet i dina instruktioner om du har kvar dem?

Alla förslag tar jag emot med tacksamhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du svara på om du fått ut skruvarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Ja. Jag har fått ut skruvarna. Hann inte fota tidigare och nyss blev det problem när jag försökte dra dit det. Men nu går det väl?

Smartroller.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att förstå. Har du delat grejerna och nu satt ihop det igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Jag fick dem färdig monterade, svirveln med 2 skruvar längst upp. Jag behöver avlägsna den svarta plastlocket längst fram på bilden för att kunna trä förstaget emellan. Fallet ska fästas i den V-formade metalldelen (om jag har förstått rätt) och fallhornet i metalldelen som ligger löst i bilden ovanför. Man ser den bättre i foton nedanför.

Smartroller_rullen.jpg

Smartroller rullen underifrån.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här löst sig.  Mannen som sålde Smartrollern kom hem till mig och öppnade de 2 delarna med våld. Tack för all hjälp jag fick här.  Det kändes mindre ensamt och hopplöst. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej...så då har det löst sig?

Har en Smartroller å det går att plocka isär utan våld. Även svirveln.

Se upp med skruven bara som håller öglan för halshornet. Den kan krångla.

Å tappa för allt l i världen inte bort de små skruvarna med insexskalle å ha en liten insexnyckel till hands ombord. Å dra inte åt för hårt. Jag satte silvertejp över dem.

 

Jo, du måste kolla så att inte fallet kan vrida sig runt förstaget ovanom svirveln. Vinkeln bör enl "vetenskapen" inte vara mindre än 10 grader mellan fall å förstag. Jag håller på precis just nu å monterar en liten falledare, en "bygel" av just den anledningen innan jag mastar på.

 

Firman har kånkat å något företag har tagit över namnet på nätet. Varningen man får är för att de lägger in en "spion" så de kan hålla koll på vad du köper mm o dyl. Jag kör Linux å där funkar det inte  men jag har inte klickat på sajten ändå för säkerhets skull.

Ha en skön segelsommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...