Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
regnskog

Havsfidra som förstabåt - GO / NO ?

Rekommendera Poster

Är väldigt nära på att köpa en Havsfidra som min första segelbåt. Söker därför vägledning och erfarenheter just angående havsfidror.
Något speciellt jag bör tänka på? 
Jag vet att dom inte är snabba seglare. 
Har begränsad erfarenhet av segling.
Bor i södra sverige. 
Båten jag är spekulant på är en av de tidigaste havsfidrorna vilket innebär lite variation i jämförelse med de senare. Tex genomgående mast. 
Bifogar bilder på henne. 

// Väl mött 

Screenshot 2020-05-18 at 15.31.13.png

Screenshot 2020-05-18 at 15.31.32.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!

 

Havsfidran är en liten "pansarkryssare"  och väldigt tålig. Långkölad och tål att gå på grund med (vilket alla gör förr eller senare), rejält tilltagen skrovtjocklek (också bra för skadetålighet) och rätt liten segelyta så den tål att du "gör fel".

 

Som du redan känner till så är det inte världens snabbaste seglare menär å andra sidan en båt som du kan segla över Atlanten med om du skulle komma på den tanken (det är inte nödvändigt att ha som mål...).

 

Det du ska kolla ordentligt och gärna tillsammans med någon med motorerfarenhet är vilket skick det är på motorn. Att byta motorn kostar mer än vad du får ge för hela båten. Många gånger monteras utombordarfäste på äldre segelbåtar när motorn pajar men på Havsfidran så är det lite knepigare på grund av att den är spetsig i aktern (men det går...).

 

Bli nu inte avskräckt av detta men kolla...

Om motorn redan är på väg att ge upp så kommer det att finnas många fler äldre båtar att köpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg annonsen och den ser fin ut. Någon inombordare verkar inte finnas men det följer med en 6 Hk utombordare.

 

Det finns fler havsfidror på blocket. Bla en som är gratis. Kanske läge att åka och titta på fler så får du en uppfattning om vad man får för pengarna. Fast 12000:-, vid en mycket snabb jämförelse med de andra på blocket, verkar helt ok.

Va kul att du skall köpa båt.

Lycka till!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Havsfidran är ju en liten tuffing med mycket charm även om den riskerar att bli omseglad av en optimistjolle på kryssen 😐 Men visst funkar den för stora äventyr vilket bevisats av både Åke Mattson och Olle Landsell. Båda dessutom i samma båt, Goodwin II, fast med några decenniers mellanrum.  Olle Landsell dessutom helt utan motor. (Olle Landsells bok om sin resa med Goodwin II I huvudet på en ensamseglare är riktigt bra, tror jag ska läsa om den i sommar - tack för inspirationen!)

 

En möjlig nackdel med tunga båtar (och Havsfidra är riktigt tung i förhållande till i stort sett vad som helst, längd, segelyta, masthöjd, utrymme...) är att det inte är så lätt att utvecklas som seglare. En lättare mer välseglande båt berättar direkt om man gör rätt eller fel medan en tung tar så mycket tid på sig att reagera  att det blir svårare att skilja rätt och fel. 

 

Lycka till och hoppas du hittar rätt båt för dig, Havsfidra eller inte!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Jag såg annonsen och den ser fin ut. Någon inombordare verkar inte finnas men det följer med en 6 Hk utombordare.

 

Det finns fler havsfidror på blocket. Bla en som är gratis. Kanske läge att åka och titta på fler så får du en uppfattning om vad man får för pengarna. Fast 12000:-, vid en mycket snabb jämförelse med de andra på blocket, verkar helt ok.

Va kul att du skall köpa båt.

Lycka till!

Varit och kollat på den, och den är superfin! Tack för tips & råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Greip:

Havsfidran är ju en liten tuffing med mycket charm även om den riskerar att bli omseglad av en optimistjolle på kryssen 😐 Men visst funkar den för stora äventyr vilket bevisats av både Åke Mattson och Olle Landsell. Båda dessutom i samma båt, Goodwin II, fast med några decenniers mellanrum.  Olle Landsell dessutom helt utan motor. (Olle Landsells bok om sin resa med Goodwin II I huvudet på en ensamseglare är riktigt bra, tror jag ska läsa om den i sommar - tack för inspirationen!)

 

En möjlig nackdel med tunga båtar (och Havsfidra är riktigt tung i förhållande till i stort sett vad som helst, längd, segelyta, masthöjd, utrymme...) är att det inte är så lätt att utvecklas som seglare. En lättare mer välseglande båt berättar direkt om man gör rätt eller fel medan en tung tar så mycket tid på sig att reagera  att det blir svårare att skilja rätt och fel. 

 

Lycka till och hoppas du hittar rätt båt för dig, Havsfidra eller inte!

Ja, I huvudet på en ensamseglare ligger på nattduksbordet i detta nu.

Köper verkligen  de dåliga utvecklingsmöjligheterna med denna typen av båt.. Men med min tighta budget är det ack så lockande ändå.

Tack för råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Välkommen till forumet!

 

Havsfidran är en liten "pansarkryssare"  och väldigt tålig. Långkölad och tål att gå på grund med (vilket alla gör förr eller senare), rejält tilltagen skrovtjocklek (också bra för skadetålighet) och rätt liten segelyta så den tål att du "gör fel".

 

Som du redan känner till så är det inte världens snabbaste seglare menär å andra sidan en båt som du kan segla över Atlanten med om du skulle komma på den tanken (det är inte nödvändigt att ha som mål...).

 

Det du ska kolla ordentligt och gärna tillsammans med någon med motorerfarenhet är vilket skick det är på motorn. Att byta motorn kostar mer än vad du får ge för hela båten. Många gånger monteras utombordarfäste på äldre segelbåtar när motorn pajar men på Havsfidran så är det lite knepigare på grund av att den är spetsig i aktern (men det går...).

 

Bli nu inte avskräckt av detta men kolla...

Om motorn redan är på väg att ge upp så kommer det att finnas många fler äldre båtar att köpa.

Tack! Som nämnts har den jag kikar på en utombordare som är i fint skick så slipper oroa mig för motorbyte och krånglig montering av utombordarefäste. 

Stort tack för tips & råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har dock en punkt som oroar mig lite, sittbrunnen har ingen självläns utan de vattnet som tar sig dit rinner ner i kölsvinet där sedan en elektrisk länspump pumpar ut vattnet ( drivs med bilbatteri).

Tycker inte detta känns ultimat. Tex när det regnar  rinner ju regnvatten ner i kölsvinet? Borde man täcka över sittbrunnen när man lämnat båten i hamn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Havsfiddra is a NO GO, senast så var det Magnus Reslow som spenderade 85 dygn till havs utan att kunna nå destination (Gibraltar). Tidigare var det någon av äventyrarna som fick erkänna sig besegrad och ställa sin havsfiddra på en lastbåt för att komma vidare.

Tyvärr verkar kryssegenskaperna vara så dåliga, att båten kan anses vara farlig (läkust). 

Redigerad av Peka67
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev regnskog:

Jag har dock en punkt som oroar mig lite, sittbrunnen har ingen självläns

Om nu sittbrunnsdurken ligger ovanför vattenytan (borde göra det tycker jag) är det inga större svårigheter att ordna självlänsar. Fyra skrovgenomföringar, två kranar, några slangklämmor och en bit slang. Det är inget avancerat. Detta är något du kan fixa till hösten när du tar upp båten.

 

43 minuter sedan skrev regnskog:

 I huvudet på en ensamseglare ligger på nattduksbordet i detta nu.

Olle Landsell? En höjdarbok! Han har rätt inställning till seglarlivet, om jag minns rätt. Läser du den kommer du att köpa båten, bara så att du vet. 😀

 

12 minuter sedan skrev Peka67:

Magnus Reslow som spenderade 85 dygn till havs utan att kunna nå destination

Magnus Reslow seglar på ett litet annorlunda sätt jämfört med många andra. Båten har bevisats kunna hantera oceaner vid ett flertal tillfällen.

Sedan har Peka67 en poäng med läkust och kryss osv. 

Men, gillar du båten och stuket så att säga tycker jag du skall slå till. Men det är jag det för jag gillar havsfidror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev McLasse:

Olle Landsell? En höjdarbok! Han har rätt inställning till seglarlivet, om jag minns rätt. Läser du den kommer du att köpa båten, bara så att du vet. 😀

 

Javisst ja, det var ju Olle Landsell som fick motvind och tvingases ta fraktbåt från England till Portugal (med sin Havsfiddra). Visst klarar den av att korsa oceaner, men inte att kryssa. Det var därför som Magnus aldrig kom fram till Gibraltar, utan fick fortsätta söderut till Kanarieöarna. Att båten kan kryssa är en ganska bra egenskap på en första båt tycker jag. 

 

"Regnskog" köp en IF istället, vill du ha en mindre båt så börja med en hydra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev regnskog:

Jag har dock en punkt som oroar mig lite, sittbrunnen har ingen självläns utan de vattnet som tar sig dit rinner ner i kölsvinet där sedan en elektrisk länspump pumpar ut vattnet ( drivs med bilbatteri).

Tycker inte detta känns ultimat. Tex när det regnar  rinner ju regnvatten ner i kölsvinet? Borde man täcka över sittbrunnen när man lämnat båten i hamn?

Är självlänsarna bortmonterade eller fanns det inte på de tidigaste exemplaren? Om det aldrig funnits så kan det bli lite besvärligt att "täta" sittbrunnslådan så det går att montera länsar (men lite uppfinningsrikedom och envishet så går det såklart).

 

Att länsa kölsvinet med elektrisk länspump kommer nog att fungera väl. På träbåtstiden så var det det vanliga sättet att ta hand om regn o sjö som kom in i båten - fast då var det handpump o inte elektriskt.

 

Med en solpanel kopplad till batteriet så kommer det inte att bli några problem att strömförsörja en el-pump. Det är inte så stora volymer som kommer att träffa din sittbrunn även om det känns som en störtskur.

 

Och solpanel till batteriladdning bör du i alla fall skaffa dig så du kan ladda mobiler, GPS mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Lintott:

Om det aldrig funnits så kan det bli lite besvärligt att "täta"

Nu kanske jag var lite snabb med att det inte är några större problem att montera länsar. Jag hade för mig att det är en ganska hög tröskel vid ruffluckan (ingången in i båten - ingången till ruffen) på havsfidrorna. Givetvis kan jag minnas fel (har tyvärr hänt både en och 15000 gånger). Eller tänker du på något annat när du nämner "täta"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Klart du ska bli en fidraseglare. Har själv seglat Storfidra några år och även där får man vara tålmodig på kryssen. Men Åke Mattsson m.fl har ju bevisligen lyckats ta sig dit de vill och någon klok person här på forumet sade ett par gånger att i en fodra räcker ju seglingen längre. För det är ju segla man vill. Är den så fin som du beskriver så känns det synnerligen prisvärt.

 

Lycka till!

Redigerad av Jesper-Visby
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev McLasse:

Nu kanske jag var lite snabb med att det inte är några större problem att montera länsar. Jag hade för mig att det är en ganska hög tröskel vid ruffluckan (ingången in i båten - ingången till ruffen) på havsfidrorna. Givetvis kan jag minnas fel (har tyvärr hänt både en och 15000 gånger). Eller tänker du på något annat när du nämner "täta"?

Det var länge sedan jag tittade ner i en Fidra så jag minns inte heller hur det ser ut. Jag var mest undrande om de tidiga exemplaren inte var byggda för självläns (för jag förstår inte varför någon skulle plocka bort dem om de funnits från början) och att det därför skulle behövas komplettering av sittbrunnslayouten för att få tätt nedåt.

 

Om det finns en hög tröskel till ruffen så borde det krävas rätt mycket vatten för att det ska ta sig vidare in i båten o ner i kölsvinet. Då borde det inte varit ett problem att nämna något om. Men jag kan ha dragit förhastade slutsatser på begränsad info.

 

Vi får nog avvakta mer info från TS som ju har varit o kikat på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kanske inte är så lättseglad, men å andra sidan - om du lär dig segla en Havsfidra kan du nog segla vilken modern båt som helst. På så sätt är den ju faktiskt utvecklande.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det funkar säkert. Leta lite här på maringuiden så hittar du en kille som köpte fidra för sin första seglats runt södra Sverige med avstickare till Danmark och Norge. Underhållande blogg!

 

Själv skulle jag hellre satsa på Amigo 23 om jag sökte den lilla långkölade båtens långsamma charm. En fin båt som nog är lika billig. Eller kanske en Hurley 20/22.

Redigerad av nilsnobbing
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev nilsnobbing:

Själv skulle jag hellre satsa på Amigo 23 om jag sökte den lilla långkölade båtens långsamma charm. En fin båt som nog är lika billig. Eller kanske en Hurley 20/22.

Eller en Misil 2, som har lite halvlång köl 🙂

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag minns en Havsfidra som ofta gästade våran brygga, ägdes av bekanta till släkten.
Den hade en beryktad aluminium mast från Selden (tror jag) en mast med någon olycklig profil, så när båten låg i vindögat började båten pendla kraftigt. Mastan hade en profil som gav undertryck på lovartsidan, ungefär som en horisontell flygplansvinge. Det tog en tid all lista ut hur man skulle hejda denna pendling, besättningen blev ju sjösjuka ombord. Men så kom någon på att man kunde hissa upp en lång rad med ihopknutna små fendertar ungefär som en radda med prinskorvar, i fockfallet, då bröts luftströmmen och båten pendlade iallafall mindre.

Men det var nog fler båtar som utrustades med en sådan mast.

-Jo jag minns att man kunde sätta toalettdörren lås i baklås utifrån också....

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-18 vid 21:54 skrev Lintott:

Är självlänsarna bortmonterade eller fanns det inte på de tidigaste exemplaren? Om det aldrig funnits så kan det bli lite besvärligt att "täta" sittbrunnslådan så det går att montera länsar (men lite uppfinningsrikedom och envishet så går det såklart).

 

Att länsa kölsvinet med elektrisk länspump kommer nog att fungera väl. På träbåtstiden så var det det vanliga sättet att ta hand om regn o sjö som kom in i båten - fast då var det handpump o inte elektriskt.

 

Med en solpanel kopplad till batteriet så kommer det inte att bli några problem att strömförsörja en el-pump. Det är inte så stora volymer som kommer att träffa din sittbrunn även om det känns som en störtskur.

 

Och solpanel till batteriladdning bör du i alla fall skaffa dig så du kan ladda mobiler, GPS mm.

Fanns inte på de tidigaste exemplaren tyvärr... 

Ja, det får bli så. Gillar bara inte tanken av det riktigt hehe. 

Har du något prisvärt solcellspaket att rekommendera? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-18 vid 23:05 skrev Lintott:

Det var länge sedan jag tittade ner i en Fidra så jag minns inte heller hur det ser ut. Jag var mest undrande om de tidiga exemplaren inte var byggda för självläns (för jag förstår inte varför någon skulle plocka bort dem om de funnits från början) och att det därför skulle behövas komplettering av sittbrunnslayouten för att få tätt nedåt.

 

Om det finns en hög tröskel till ruffen så borde det krävas rätt mycket vatten för att det ska ta sig vidare in i båten o ner i kölsvinet. Då borde det inte varit ett problem att nämna något om. Men jag kan ha dragit förhastade slutsatser på begränsad info.

 

Vi får nog avvakta mer info från TS som ju har varit o kikat på båten.

Dessvärre ingen självläns på de tidigare exemplaren.. Men har inte kikat så noga på detta. Får ta tag i det när hon är i min ägo. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev regnskog:

Har du något prisvärt solcellspaket att rekommendera? 

Teknikhamstern har utgående modeller de rear ut emellanåt. Där kan man hitta till fördelaktiga priser om man har lite tur.

 

Angående regulator och installation finns ett antal trådar i det här forumet med mycket tips och råd.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-18 vid 18:22 skrev regnskog:

Men med min tighta budget är det ack så lockande ändå.

Tack för råd!

 

Hur går det? Om du kan lägga 14000 på en havsfidra kan du väl inte påstå att din budget är tajt.

 

För 10000 kr får man ganska mycket båt i 20-23 fots klassen.

 

Tittat på de andra båtarna som föreslagits?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slog till ;)

12.000. 

I havet på torsdag om allt går som det ska. Jag tror det blir en bra första båt som det ser ut nu. Fint skick, fin motor, reko segel, ordentligt släp, blir kanon. Tack för all rådgivning! 

IMG_2008.HEIC

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev regnskog:

Jag slog till ;)

12.000. 

I havet på torsdag om allt går som det ska. Jag tror det blir en bra första båt som det ser ut nu. Fint skick, fin motor, reko segel, ordentligt släp, blir kanon. Tack för all rådgivning! 

IMG_2008.HEIC 2 MB · 6 downloads

Gratulerar till din första båt!

 

Nu har du något att skaffa erfarenhet från.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-26 vid 19:30 skrev regnskog:

Jag slog till ;)

12.000. 

I havet på torsdag om allt går som det ska. Jag tror det blir en bra första båt som det ser ut nu. Fint skick, fin motor, reko segel, ordentligt släp, blir kanon. Tack för all rådgivning! 

IMG_2008.HEIC 2 MB · 16 downloads

Hur har sommaren varit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...