Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ekesa

Flipper 705 mercruiser 5.0 mpi

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är det någon här som har en Flipper 705 med mercruiser 5.0 mpi bensin som kan tala om ungefär hur mycket per distans som den förbrukar i marschfart och i 5-8 knop? Jag har sökt och hittat att motorn drar ca 70l/h vid fullgas. Det går säkert att räkna ut om man vet varvtal för marschfarten men jag känner inte till det heller.

 

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Searay 200, som är mindre och lättare båt än vad du har med en 5.0l förgasarmotor (inte MPI). Den drar cirka 2L distans vid 1000 varv (typ 6 knop) och i och med att din är större men med insprutning så blir det nog runt 2L din drar med, men är omöjligt att säga, beror ju på hur många i båten, packning osv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, min Flipper 705 dc Mercruiser 5.0 mpi drar ca. 1,7 l/nm i marchfart 23-25 knop. Säsongsnitt ungefär samma. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en VP 5.0 Gxi tidigare (typ samma motor) ,båten är också av snarlika mått som flippern.

 

som bäst kunde jag komma ner i 1L/nm när jag låg precis över tomgång vilket var ca 1100 rpm. Farten var då ca 5,5 kn.

 

Nästa steg var ca 22kn där jag kunde åka på ca 1,2 L/nm som bäst.

 

I snitt körde jag 27-28 knop och då behöver den ca 1,5 L/nm.

 

ifall du planerar att köra mkt / långa sträckor runt 5kn är kanske en diesel att föredra, då kan du komma ner på en halvliter eller kanske ännu mindre.

 

ps. En planade drevbåt för sig bäst i planingsfart.

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...