Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Azzaval

Manuell-start inombordare Diesel

Rekommendera Poster

Hej! Kastar ut en fråga till bättre kunnande gällande handstart av inombordare, i mitt fall är det en Solé Mini (Mitsubishi) som jag, vid nödfall, vill kunna handveva igång.
Nu kommer mina två frågor:

Har alla dieselmotorer möjlighet att handvevas? Har de dekompressionshandtag/ventil så att det går att veva igång den med avsedd handvev liksom Volvo MD5?

 

Har sökt igenom solés egna manualer men hittar inget om detta så svar uppskattas!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Azzaval:

- - -

Har alla dieselmotorer möjlighet att handvevas? Har de dekompressionshandtag/ventil så att det går att veva igång den med avsedd handvev liksom Volvo MD5?

- - -

Nej, alla båtdieslar går inte att handveva igång. Yanmar YSE8 o 12 hade både startvev o dekompressionshandtag samt tungt svänghjul. Då fungerar "handstart".

 

Min förra 20 hk Yanmar hade dekompressionshandtag (för att underlätta kallstarter) men inget fäste för vev.

 

Moderna båtdieslar har oftast mindre svänghjul och då försvinner nog även handvevsmöjligheten tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lintott har säkert rätt. Är nog väldigt ovanligt med moderna dieslar som går att handveva. Utan ett rejält svänghjul är  det nog omöjligt att få till det moment som behövs för att komma upp i tillräcklig kompression för att ens den minsta diesel skulle tända. Om det ens fanns en ventillyftare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm att försöka starta för hand!

Montera BTs skiljerelä och ett batteri bara för starten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min pärla Farymann, en cylinder 600 cm3 kan jag veva igång, men får ta i så jag lättar från golvet för att få tillräcklig fart och få runt den ett par varv efter att ha släppt dekomphandtaget. Det borde vara lättare med slagvolymen fördelad på fler cylindrar, men dubbla dekomphandtag? Nej det är nog sällsynt.

Ett knep med trött batteri är att använda dekomphandtaget för att få upp varvet med startmotorn

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-18 vid 17:28 skrev trewq:

Min pärla Farymann, en cylinder 600 cm3 kan jag veva igång, men får ta i så jag lättar från golvet för att få tillräcklig fart och få runt den ett par varv efter att ha släppt dekomphandtaget. Det borde vara lättare med slagvolymen fördelad på fler cylindrar, men dubbla dekomphandtag? Nej det är nog sällsynt.

Ett knep med trött batteri är att använda dekomphandtaget för att få upp varvet med startmotorn

V-P MD1, MD2 och MD3 är motorer jag är uppvuxen med, dessa hade tungt svänghjul och ett depkompressionhandtag per cylinder, visserligen hade ju MD1:an bara en cylinder och de andra var egentligen dubblerade ett tripplade MD1:or. Men med kraft och rätt tekning gick det att veva igång dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-18 vid 11:22 skrev Azzaval:

Hej! Kastar ut en fråga till bättre kunnande gällande handstart av inombordare, i mitt fall är det en Solé Mini (Mitsubishi) som jag, vid nödfall, vill kunna handveva igång.
Nu kommer mina två frågor:

Har alla dieselmotorer möjlighet att handvevas? Har de dekompressionshandtag/ventil så att det går att veva igång den med avsedd handvev liksom Volvo MD5?

 

Har sökt igenom solés egna manualer men hittar inget om detta så svar uppskattas!!

Kolla att din motorinstallation medger att byta startmotor utan att skruva isär halva båten.  Om OK, skaffa en startmotor i reserv. Se till att du har separat startbatteri, alternativt att din enda batteribank har ett underspänningsskydd typ "Battery Brain" som hindrar för stor urladding.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...