Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Janken

Värmarfråga! Tilluftslang som failar!

Rekommendera Poster

Har svurit, skkurit sönder fingrarna, skrapat mig på tio ställen och förstört en tröja och ett par byxor under dagen medan jag legat i ena sittbrunnsfacket och meckat Wallasvärmare.

 Nu till min fråga:

Det är en sån där dubbelslang av metall till skorstenen.

Den är visserligen böjbar men avståndet mellan värmaren och skorstenen Är bara ca 25 cm och dessutom är dom inte i linje! Det är ca 15 cm förskjutning vilket gör att slangen måste böjas i ett så skarp S att det ta mig f*n inte går!

Jag gissar att originalmontaget gjordes innan skorstenen sattes dit och den är lögn i helsike att lossa.

Avgasslangen ( den inre tunna) har jag fått fast och tät men den yttre som suger in förbränningsluft till värmaren är omöjlig att få dit!

det är nu en glipa mellan stosen på skorstenen och slangen.

Det borde väl egentligen inte spela någon roll eftersom värmaren sitter i sittbrunnsfacket?
Den kommer ju inte att stjäla någon luft ur ruffen! Det är täta skott mellan ruffen och facket i sittbrunnen.

Den startar och går som den ska och det luktar inget inne i ruffen! Bara ren varmluft ur slangarna!
Jag kör aldrig värme när vi sover! Bara vakentid!

 

Fråga 2:

Finns det någon alternativ slang som är mjukare än den där dubbla metallslangen?

En modernare Wallasslang eller annan lösning?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Janken:

- - -

Det är en sån där dubbelslang av metall till skorstenen.

Den är visserligen böjbar men avståndet mellan värmaren och skorstenen Är bara ca 25 cm och dessutom är dom inte i linje! Det är ca 15 cm förskjutning vilket gör att slangen måste böjas i ett så skarp S att det ta mig f*n inte går!

Jag gissar att originalmontaget gjordes innan skorstenen sattes dit och den är lögn i helsike att lossa.

Avgasslangen ( den inre tunna) har jag fått fast och tät men den yttre som suger in förbränningsluft till värmaren är omöjlig att få dit!

det är nu en glipa mellan stosen på skorstenen och slangen.

- - -

Jag kör aldrig värme när vi sover! Bara vakentid!

- - -

Om du inte kan få loss skorstenen så får du väl försöka släppa ner värmaren en bit o trä på "åt andra hållet".

 

Koloxid är luktlös. Om du får dålig förbränning o koloxid så kommer du inte att märka att du somnar in. 2019 var det ett ungt par som avled i en båt på Vättern när koloxid från en bensingenerator kom in i båten.

https://pakryss.se/par-omkom-av-kolmonoxid-i-kabinbat/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Janken:

Fråga 2:

Finns det någon alternativ slang som är mjukare än den där dubbla metallslangen?

En modernare Wallasslang eller annan lösning?

Det finns en "dubbelslang" med stålslang innerst och en mjukare svart aluminiumslang ytterst.

 

Du behöver ju bara den yttre slangen, så köp  sådan här tex.

 

183-1-1.jpg.b807a8661c3d5f5a5d2c1e7c1356d92e.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Det finns en "dubbelslang" med stålslang innerst och en mjukare svart aluminiumslang ytterst.

 

Du behöver ju bara den yttre slangen, så köp  sådan här tex.

 

183-1-1.jpg.b807a8661c3d5f5a5d2c1e7c1356d92e.jpg

 

Klarar den slangen att ligga åt mot en het avgasinnerslang? Jag är tveksam.

 

Data för slangen:

Defroster slang, lämplig för båtar och bilar

Innerskikt av aluminiumfolie därefter ett mellan skikt av papper.

Utvändigt: Svart PVC folie.
Arbetstemperatur: -40 till + 110° C.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Klarar den slangen att ligga åt mot en het avgasinnerslang? Jag är tveksam.

 

Data för slangen:

Defroster slang, lämplig för båtar och bilar

Innerskikt av aluminiumfolie därefter ett mellan skikt av papper.

Utvändigt: Svart PVC folie.
Arbetstemperatur: -40 till + 110° C.

Vår installation är gjord med sådan slang, men det kan ju vara felgjort. 

Jag förstår din tanke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en tanke, utan att riktigt veta.

Tar inte Wallasvärmaren den luft som värms inne i båten och förbänningsluften i ytterslangen på slangen som går till skorstenen.

Om det inte är nåt fel inne i värmaren, så avgaserna från värmaren kommer in i den luft som båses ut i båten, så kan det inte spela nån roll om förbänningsluften tas i ett stuvfack och avgaserna släpps ut i fria luften.

När både förbränningsluften tas från och avgaserna släpps i skorstenen,så är det ju bara några cm avstånd. Tas förbänningsluften i ett stuvfack och avgaserna släpps på utsidan tex sargen är det ju flera dm mellan intag och utlopp.

https://www.dropbox.com/sh/9v4td2kfoyaqoy3/AAAnLrhHEP5figIsJXb-Hz_ka/Manuals?dl=0&lst=&preview=490535A.pdf&subfolder_nav_tracking=1

Svensk handledning finns en bit ner.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Genom att ta förbränningsluft och släppa ut avgaserna på samma plats undviker man tryckskillnad mellan dessa och slipper därmed okontrollerad luftgenomströmning som kan påverka förbränningen och i värsta fall blåsa ut lågan. Jag vill minnas att det kallades balanserad skorsten eller nått sådant. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är tajt med ett "S", har du provat att ta en lite längre slang och dra i en cirkel ?  Ursäkta den kassa skissen, men du kanske förstår hur jag menar:

image.png.23a6f6319947453c99f31b1a030ebec6.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är egentligen inte jätteorolig för kolmonoxid eftersom avgasslangen sitter där den ska och värmaren sitter i ett ventilerat utrymme i sittbrunn. Dessutom föregås kolmonoxidförgiftning av illamående och yrsel. De dödsfall som skett har ju varit när folk har förgiftats i sömnen. Vi sover aldrig med värme igång. Syrebrist är heller inget jag tror kan drabba mig eftersom förbränningsluften tas ur stuvfacket som är väl ventilerat. Dock är jag lite lur på Det Guestsson skriver med luftgenomströmningen genom värmaren  men den verkar gå som den ska. Jag körde den i 1 1/2 timme i går.

bra tips med aluminiumslangen. Ska fundera på det. Ska också krypa in och titta om det finns Plats och möjlighet att göra en cirkel i stället för ett S som tipsats Om i svaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Janken:

Dock är jag lite lur på Det Guestsson skriver med luftgenomströmningen genom värmaren  men den verkar gå som den ska.

Ev. problem är sannolikast vid byig vind, då lufttrycket vid skorstensmynningen kan avvika som mest från det inne i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev guestsson:

Ev. problem är sannolikast vid byig vind, då lufttrycket vid skorstensmynningen kan avvika som mest från det inne i båten.

Jepp!
Jag börjar bli varse det fenomenet.
På jobbet har vi ett fordon med 9 kw Webasto. Där pluggades insuget igen av is o snö varpå verkstaden provade att ta bort slangen helt. Det gick inte. Då blåste den ut sin egen låga. Dom satte tillbaks slangen men lät den suga luften ine i det rejält tilltagna utrymme den sitter. Sen funkar den sedan dess!
Men den går ju som en klocka trots att avgasröret sitter under lastbilen i väldigt varierande vindddrag och insuget skyddat inne i utrymmet.
Jag har hittat aluminiumslang som pallar 200 grader. Jag ska nog trots allt testa med det så att jag får det så kallade balanserade draget.
Dock är det inte så frestande att mecka med detta. Bilden visar min hjälpsamma kompis som hjälpte mig med meckandet! Inte världens mest lättåtkomliga ställe precis :)

 

36432368_10212775057757420_6610320990599643136_n.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall vara noggrann här, eftersom du frågar finns det inte längre "dubbelslangar" att köpa i butiken? Det gäller ju inte bara kolmonoxidfaran, utan hela värmarens funktion, vad jag förstått är dom rätt känsliga och vill ha rätt drag.

Jag hade likartat problem, visserligen en Webasto, som jag fick flytta ungefär 10 cm då jag monterade en större septiktank... men hade ett jäkla jobb att flytta tillbaka den så pass mycket att inluft och avgasslangarna räckte till. Avgasslangen på den värmaren blir dessutom väldigt varm, så den måste ha ett fritt rum omkring sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Janken:

Jepp!
Jag börjar bli varse det fenomenet.
På jobbet har vi ett fordon med 9 kw Webasto. ….

 

36432368_10212775057757420_6610320990599643136_n.jpg

Japp, klockrent!

Jag känner ingen mig i detta! Har mekat turistbuss med Webasto*, och har en i båten, visserligen inte i något stuvfack, men under durken i ett trångt utrymme där det finns andra grejer som sitter i vägen. Vissa gånger har jag skickat ned barnbarnen i dessa trånga utrymmen för att med någon fast nyckel hålla emot om någon mutter, men till detta jobb funkade inte det, kallas väl för "akrobatiska övningar", inget för dem med klaustrofobi.

 

De där dubbelslangarna har väl även en ljuddämpande funktion, är det inte så?

 

*Ja även gamla vw-bubblor med "eber" som "bara nästan delvis är helt och hållet snarlika", men lättare att komma åt i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brännaren i Wallas är ungefär som en gammaldags brännare till friluftskök. Överskott av bränsle under brännaren som med värmen förgasas o så brinner det uppe i brännarringen. Den typen av brännare är betydligt känsligare för vinddrag än Webasto o Eber som pumpar bränslet med tryck genom ett munstycke. Konstruktionen med "balanserat drag" är nog inte helt oviktig för att få en jämn förbränning.

 

Den dubbla slangen har ytterligare en fördel (utöver balanserat drag) genom att den inre avgasslangen kyls av med den inströmmande förbränningsluften i den yttre tilluftsslangen. Samtidigt blir avgaserna lite svalare (allt är relativt) så att skorstenen inte blir lika varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Janken:

Dock är det inte så frestande att mecka med detta. Bilden visar min hjälpsamma kompis som hjälpte mig med meckandet! Inte världens mest lättåtkomliga ställe precis :)

 

Han ser ut att ligga rätt bekvämt tycker jag. 😎

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:
20 timmar sedan skrev Janken:

Dock är det inte så frestande att mecka med detta. Bilden visar min hjälpsamma kompis som hjälpte mig med meckandet! Inte världens mest lättåtkomliga ställe precis :)

 

Han ser ut att ligga rätt bekvämt tycker jag. 😎

Fast det kan gå väldigt snabbt - även för en storväxt - att komma ur ett sånt utrymme.

I början av 1970-talet byggde jag min första större segelbåt - i "plast".

Jag skulle plasta fast nån liten detalj nere i ett sånt stuvutrymme och var tvungen att ligga som på bilden - för att komma åt. Jag är ganska välväxt. 1,92 lång och på den tiden vägde jag nog bara 90 kg (jag minns den ljuva tiden, jag minns den som igår.......)

Förberedde allt noggran. Blandade polyesterplasten och ställde allt som jag behövde på sittrunnsbänken. så att jag skulle komma åt det när jag krupit ner. Det gjorde jag också. Kom åt allt jag behövde - förutom gasmasken, som jag använde som andningsskydd.

Fast det var ett så litet jobb så jag skulle nog klara det ändå - utan gasmask.

Det gjorde jag inte.

Förstår änn idag inte hur jag kunde komma ur det stuvutrymmet så snabbt som jag gjorde.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-18 vid 08:02 skrev Janken:

De dödsfall som skett har ju varit när folk har förgiftats i sömnen. Vi sover aldrig med värme igång. 

Inte för att vara dryg, men en tankeställare: Nästa ägare till båten kanske gör det? /Från en som köpt några beggad båtar och upptäckt "patentlösningar" 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-20 vid 21:52 skrev joelfrodin:

Inte för att vara dryg, men en tankeställare: Nästa ägare till båten kanske gör det? /Från en som köpt några beggad båtar och upptäckt "patentlösningar" 

Inte för att vara dryg, men värmaren sitter, som sagt, i ett väl ventilerat utrymme separerat från ruffen 3 dm från en gallerventil.
Så jag tror jag törs chansa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Janken:

Inte för att vara dryg, men värmaren sitter, som sagt, i ett väl ventilerat utrymme separerat från ruffen 3 dm från en gallerventil.
Så jag tror jag törs chansa!

Jag läste inte är detaljer men jag reagerade på inställningen: vi kör den bara när vi är vakna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...