Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
UlfG80

Liten uppblåsbar jolle som tål att bogseras i + 20 knop?

Rekommendera Poster

Har en lite mindre motorbåt på 6,7 meter (Runnö 22). Gillar, trots båtens grundgående, möjligheten att svaja ifred och ro in till land. Kul för barnen att kunna ro runt lite i naturhamnen också. Hade tidigare en fin liten Sportyak som fick plats alldeles utmärkt på akterhyttens tak, men tyckte att det i längden blev lite bökigt att hala upp den varje gång det skulle köras i planingsfart.

 

Nu är jag på jakt efter något i samma blygsamma storlek men och uppblåsbart som håller för att bogseras i dryga 20 knop - och kanske rentav extraknäcka som ring för ungarna att åka i. Om det inte vore för att de är så klent gjorda så skulle en badbåt från Biltema duga för själva rodden. Någon som har tips på mer hållbart alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du badbrygga så kan du använda ”Snap Davits” som är fästen som limmas på gummibåten och som du sedan tiltar upp mot akterspegeln. Googla på snap davits så ser du själv på bilderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev pseudonym:

Har du badbrygga så kan du använda ”Snap Davits” som är fästen som limmas på gummibåten och som du sedan tiltar upp mot akterspegeln. Googla på snap davits så ser du själv på bilderna.

Dessvärre sticker utombordaren ut för mycket för den lösningen. Men tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev UlfG80:

Dessvärre sticker utombordaren ut för mycket för den lösningen. Men tack för tipset!

Att bogsera en tom jolle i tjugo knop tror jag inte på. Det håller aldrig eller så slår jollen runt av mötande vågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Att bogsera en tom jolle i tjugo knop tror jag inte på. Det håller aldrig eller så slår jollen runt av mötande vågor.

Du får helt enkelt låta nån åka i jollen när du ska plana.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...