Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Lukasbido

Yanmar ysm8 problem med startmotor

Rekommendera Poster

Efter årets sjösättning hade kylarslangen till motorn hoppat ur vilket fyllde min Omega 28 med en hel del vatten.. efter att ha pumpat ut vattnet startade motorn en gång för att sedan vägra starta igen. Låter man motorn vila ett tag orkar startmotorn dra runt motorn något varv men inte nog för att starta och det kommer rök från den. Därefter hörs endast ett klick från startmotorn vid startförsök. 

 

Kan det ha kommit in vatten i startmotorn som gjort att den lagt av? Någon som har någon idé om hur det kan lösas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hade precis samma fenomen med min för 2 år sedan efter vattenintag i motorkassetten fick byta startmotorn [hade en i reserv hemma]

Prova med att plocka ner startmotorn och rengjör kolla kolen extra väl dom kan rosta fast

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för svar! Har du samma motor? Lyckades du demontera startmotorn utan att montera ut en massa annat? Ser ut att sitta väldigt tight mot generatorn i min båt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem med startmotorn. Vilken modell ersatte du med? Orginalet verkar ju inte gå att lösa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...