Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
c-oma

Garmin Homeport - Hittar inte mitt sjökort

Rekommendera Poster

Hej

 

Sitter och pillar med Homeport och får inte mitt sjökort, Bluechart g2 Vision att visas i programmet. Någon som har tips på hur jag får detta att fungera? Jag får fram min GPS, 525s och Userdata med mina rutter samt waypoints jag skapat i GPS;en. När jag startar programmet eller stoppar i SD-kortet från gps:en så kommer en mapp/fil fram som heter GMAPSUPP. Den håller på och laddar/tänker en lång stund sedan försvinner den. Håller jag pekaren över så står följande text: Performing initial setup for chart. Evigt tacksam för hjälp! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring Garmin Support. Brukar vara bra på att svara.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att felsöka på din beskrivning. Se till att inte plottern är ansluten till datorn och vänta med att starta HomePort. Då när du stoppar in korten i datorn så ska du kunna se ditt kort som en "remobable drive" (i filhanteraren om du kör Windows) och där ska du hitta en folder "Garmin" som innehåller sjökorten. Försvinner den efter en stund har du problem med Windows och själva kortläsaren och en reboot *kanske* kan fungera, prova kostar inget.

 

Fungerar det och den ligger den där stabilt utan att försvinna och du startar HomePort ska du se ett "Memory Card" i den övre vänstra kolumnen. Öppnar du upp det genom att klicka på det så ska du se vilka sjökort du har. Men det låter som att du inte kommer så här långt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De nyare sjökorten fungerar väldigt dåligt i Homeport. Funkade inte för mej så jag ringde supporten och fick det bekräftat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev micke_102:

De nyare sjökorten fungerar väldigt dåligt i Homeport. Funkade inte för mej så jag ringde supporten och fick det bekräftat

De nyare, är det G3 korten? I så fall ännu en anledning till att inte uppgradera...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev ABC:

Lite svårt att felsöka på din beskrivning. Se till att inte plottern är ansluten till datorn och vänta med att starta HomePort. Då när du stoppar in korten i datorn så ska du kunna se ditt kort som en "remobable drive" (i filhanteraren om du kör Windows) och där ska du hitta en folder "Garmin" som innehåller sjökorten. Försvinner den efter en stund har du problem med Windows och själva kortläsaren och en reboot *kanske* kan fungera, prova kostar inget.

 

Fungerar det och den ligger den där stabilt utan att försvinna och du startar HomePort ska du se ett "Memory Card" i den övre vänstra kolumnen. Öppnar du upp det genom att klicka på det så ska du se vilka sjökort du har. Men det låter som att du inte kommer så här långt?

Tjena

 

Jag kopplar inte in själva GPS:en utan stoppar i SD-kortet i datorns kortläsare. Precis som du skriver så kommer det upp i filhanteraren och försvinner inte därifrån. Har även försökt kopiera själva kartfilen GMAPSUPP.IMG men det fungerar inte heller. Tror jag testat allt jag kunnat komma på. Och som jag skrev i första meddelandet så kommer GMAPSUPP-filen fram i övre vänstra fältet i Homeport i ungf 3-4 minuter sedan försvinner det. Blir tokig på sånt här och kan inte fatta att det ska vara så besvärligt det 21:a århundradet...

 

BTW så har jag även ett Navionics-kort över hela EU. Finns det något program man kan köra den kartan i? Har testat OpenCPN och iSailor men det får jag inte till att funka. Tänker att då kanske jag kan skapa rutter i annat program med Navionics-kortet som exporteras till GPX el liknande för att sedan importera till Garmin. 

 

Lite panik är det då vi ska hämta hem en båt i Stockholm och åka sjövägen till Skåne på torsdag. Rätt skönt att ha en färdig resplan att bara plugga in i båtens befintliga Garmin 720.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev micke_102:

De nyare sjökorten fungerar väldigt dåligt i Homeport. Funkade inte för mej så jag ringde supporten och fick det bekräftat

Detta kortet är version 2012.2 så inte särskilt nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa med kortet och HomePort i en annan dator så ser du om det är problem med datorn eller med själva sjökorten. Använder du en USB-läsare eller den inbyggda kortläsaren? Du kan ju prova med en annan läsare dessutom för att eliminera olika felkällor. Och kolla om det finns uppdateringar till drivrutinerna för kortläsaren och att du kör den senaste versionen av HomePort, allt för att eliminera felkällor. Jag har kort från 2014 och dom fungerar utmärkt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-18 vid 09:24 skrev ABC:

Testa med kortet och HomePort i en annan dator så ser du om det är problem med datorn eller med själva sjökorten. Använder du en USB-läsare eller den inbyggda kortläsaren? Du kan ju prova med en annan läsare dessutom för att eliminera olika felkällor. Och kolla om det finns uppdateringar till drivrutinerna för kortläsaren och att du kör den senaste versionen av HomePort, allt för att eliminera felkällor. Jag har kort från 2014 och dom fungerar utmärkt...

Tjena

 

Testat i annan dator. Alla uppdateringar gjorda. Kör i datorns kortläsare. Fick det inte att funka. Så det blev att dra till Stockholm utan resplan men jag hade ju iallafall ett sjökort att stoppa i båtens Garmin. Ha ha.. Hade! För efter jag försökt få det fungera med Homeport så funkar kortet inte längre i GPS:erna. Varken i polarens eller min egen. Själva kartfilen finns fortfarande kvar på sd-kortet men man kan inte göra någonting alls med den. Mycket märkligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev c-oma:

Själva kartfilen finns fortfarande kvar på sd-kortet men man kan inte göra någonting alls med den. Mycket märkligt.

 

2020-05-17 vid 14:28 skrev ChristerN:

Ring Garmin Support. Brukar vara bra på att svara.

Testat deras support?

Jag har kopierat kortet från plottern till ett annat kort som funkade bra i datorn sist jag körde. Gissar att du förstört kortet på något sätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...