Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Krabbhenrik

Plotter till speedometer?

Rekommendera Poster

Har haft en extern GPS/antenn (puck) som jag råkade klippa av kabeln på (fråga inte varför). Har köpt en plotter som jag ska installera så jag behöver ju inte pucken egentligen. Dock står det ”no data” på Evinrude- speedometern/displayen eftersom jag som sagt klippte av kabeln till pucken.

 

Min fråga är om man kan koppla in plottern till Evinrude-speedometern och på så viss få data där genom plottern? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varför klippte du kabeln? 

 

Redigerad av stavhammar
Tagit bort onödig värdering för kontexten.
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Varför klippte du kabeln? 

Jag var glad innan jag klippte av kabeln. Besviken efter. Jag klippte av den för att jag tyckte att kabeln var i vägen. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick en flashback nu... Höll (för ett antal år sedan) på att rensa upp bland gammalt kablage i en kabelkanal på kontoret, fanns mycket skit som inte användes till någonting längre. Hör plötsligt kollegan i rummet bredvid svära högt. Visar sig att jag kapat hans telefonlinje mitt under ett pågående kundsamtal. Asdumt att klippa kablar om man inte är säker på att de faktiskt inte används.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det går att koppla detta till plotter. Lite beroende på vilken plotter du har.

Men du har ju nu data för hastighet på plottern. Så om du behöver att ha dette ochså i Evinrude instrumentet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag klippte en hel kabelstyrning i min båt, vad det såg ut som var det ingen av kablarna som användes, de flesta var till de gamla trimplanen (som jag bytte mot Zipwake) men så visade det sig att signalhornet och en läslampa var spänningslösa efteråt. Båda var anslutna till de gamla trimplanens strömförsörjning, inte så lätt att lista ut det.

 

Dom rev grannhuset i höstas, det har byggts ett nytt, men under tiden man grävde ut för den nya grunden försvann två faser i mitt hus. Det var ju lätt att misstänka grävmaskinen. Så jag gick bort till gropen och såg den delvis avgrävda och skadade kabeln. Pratade med grövmasinsföraren och påtalade att han grävt av en kabel.

Han svarar:
-Men den var ju ”strömlös”!

-Ja nu ja, svarade jag.

 

30 minuter senare hade Göteborg Energi fixat en ny tillfällig kabel.

 

Jag har nog berättat det förut, men i Smögens hamn för omkring 10-15 år sedan.

Det var tungt att få upp ankaret, trodde väl jag hade fiskat upp grannbåtarnas ankare med linor, men när min brucekopia kom upp i vattenytan ser jag att det sitter en kapad blykapslad kabel i ankaret. Jag spanar oroligt efter ”ankring förbjuden-skyltar” men det finns inga sådana, så jag dumpade kabeln igen, och var tvungen att ringa några abonnenter på orten, jodå signalen gick fram, det föreföll även som om dom hade el på bryggan iallafall... så det var nog en gammal bortglömd kabel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...