Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
IngemarE

Ny navigation - PC, NMEA2000, funderiingar...

Rekommendera Poster

Jag kommer ev. vara i situationen att kunna göra om en stor del av nämnda saker från s.a.s. "scratch", och skulle behöva lite bollplank.

 

Jag gillar att ha en PC vid förarplats. En stor, fast HD-upplöst skärm där jag kan navigera men även - under långa tråkiga passager - kunna kolla mail, surfa m.m. Inte så att det inte finns plattor och telefoner i båten (det är det gott om) men ändå. Dessutom är det mångdubbla pengen för att få en t ex Raymarine 15" jämfört med en ljusstark 15,6" PC/allroundtouchskärm och en mini-PC.

Sedan är man inte så låst till sjökortsleverantören heller med PC inbillar jag mig. Har kört på PC i 20 år, först Fugawi sedan SeaClear men har nyligen installerat OpenCPN i nuvarande "anläggning", och allt har varit rätt ok. Dagens omfattar AIS, autopilot, PC, en Lowrance HDS-8 för 3G-radar/ekolod/navigationsbackup - allt via NMEA0183. Alla givare och motor har dock sina separata instrument, utanför nätverket.

 

Som det kommer se ut i mina tankar är det istället ett NMEA2000-nät för det mesta:

- Alla tankgivare

- Kanske vindgivare m.m.

- Motorn (med sin "multidisplay"). Ev. visas även tankgivarna på denna.

- Autopilot

- AIS (med egen GPS)

- En mindre "multidisplay" typ Lowrance HDS 8-9" för ekolod/4G-radar/navigationsbackup (även den egen GPS), samt ev. även tankgivarna

- En PC som huvudalternativ för navigation, ev. även den med egen GPS

 

Navigationsprogrammen som hanterar NMEA2000 är dock få och dyra. Min plan är att istället skaffa en dubbelriktad 2000/0183-konverter till datorns serieport, då fungerar både gamla SeaClear och t ex OpenCPN. Men, jag kan då inte köra något NMEA2000-monitorprogram eller köra PC:n som multidisplay för 2000-enheterna då 2000 ju konverteras redan utanför PC:n. Detta kan jag nog dock leva med just nu.

1. Vilka alternativ finns det till OpenCPN som är vettiga (gratis eller låg kostnad), eller är det vad som gäller för PC-baserad navigering idag ?

 

Till NMEA2000 funderar jag även på att köpa en 2000<>WiFi-adapter (Odelco säljer bl.a.). Då skulle jag kunna använda valfri platta som NMEA2000-multidisplay om jag vill, men även kunna ta in det i PC:n via ethernetnätet i båten till en SW som kan hantera NMEA2000 (eller hur ?).

2. Vad finns det för appar (Android) som kan visa mätare och info från NMEA 2000 via WiFi ?  Finns det även för PC (som inte kostar 1000-tals kronor) ?

 

Om nu allt går på NMEA2000 och är åtkomligt via olika vägar, plattor och displayer, varför då inte också få in batteritankmätaren på nätverket ?

3. Finns det batteritankmätare som är NMEA2000-kompatibla ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

13 minuter sedan skrev ABC:

Låter som att du vill greja lite själv, så ett kort första svar kan vara att titta på följande:

 

Jo, jag grejar själv ;-).

Däremot hade jag inte tänkt behöva sätta upp en R-Pi (Signal K Server) utan hade hoppats kunna använda något på en PC eller platta för att visa instrument. Lite liknande de funktioner som finns i multidisplayer från de mer kända båtinstrumentfabrikaten för att visa diverse mätare utifrån info på NMEA 2000.

 

Även att hitta konvertrar är ett mindre problem, där har jag flera uppslag redan (bl.a. sett den du länkar till). När det gäller givare så känner också jag väl till de NMEA2000 som finns, så det undrar jag inte över. Kan f.ö. där tänka mig att fixa något själv i värsta fall på ganska djuplodad elektroniknivå.

 

Men det som syns och sitter på panelen är en annan sak 😉

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du måste inte ha en R-Pi för programvaran: "The software runs on a range of single board computers; Raspberry Pi, Beagle Board, etc. as well as any normal PC running Linux, Windows and MacOS"

 

Om jag förstått den rätt så låter den dig visa all tänkbar NMEA-2k information via ett webbservergränssnitt. Ej testat själv, dock. Men jag är intresserad av resultatet om någon annan provar 😀

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen mer med erfarenhet/råd om mina tre funderingar/frågor ?

 

På  fråga 3 vet jag egentligen att svaret är "ja" (flera fabrikat), men är de praktiskt användbara/vettiga - någon som använder den lösningen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...