Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mniklasson81

Bränslemätare?

Rekommendera Poster

Har en Bayliner 2052 Capri-90 som strular lite. 
 

Bränslemätaren reagerar när man vrider på tändningen genom att den rör på sig lite uppåt. Dock inte ens över röda strecket i botten? Är det mätaren eller någon givare i tanken som är defekt eller något annat? 
Hur kommer man åt tanken på min båt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är ett helt normalt beteende för olika slags nivåmätare, visarnålen hoppar till litet om det är litet innehåll i tanken, och om det är mer innehåll gör nålen ett större utslag.

 

Om du fyller på med bränsle i tanken och givaren fortfarande inte gör något utslag är det sannolikt fel på givaren.

Vanligtvis brukar bränsletankar vara placerade under någon durk någonstans, men jag vet inte hur det är i din båt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det är ett helt normalt beteende för olika slags nivåmätare, visarnålen hoppar till litet om det är litet innehåll i tanken, och om det är mer innehåll gör nålen ett större utslag.

 

Om du fyller på med bränsle i tanken och givaren fortfarande inte gör något utslag är det sannolikt fel på givaren.

Vanligtvis brukar bränsletankar vara placerade under någon durk någonstans, men jag vet inte hur det är i din båt.

Ok. Tankade upp den lite när jag tog ut den efter vintern. Eftersom den ligger så mycket i botten undrar man. När jag köpte den fungerade den fast kunde hoppa en del. Tänker att jag ska tanka den full så får vi se hur det går. 
 

Är väl enkelt att byta givaren om man hittar tanken😆

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mniklasson81:

Ok. Tankade upp den lite när jag tog ut den efter vintern. Eftersom den ligger så mycket i botten undrar man. När jag köpte den fungerade den fast kunde hoppa en del. Tänker att jag ska tanka den full så får vi se hur det går. 
 

Är väl enkelt att byta givaren om man hittar tanken😆

Beroende på tankens form kan givarna visa mängden litet logaritmiskt. Det händer ingenting på en lång stund, sedan händer det massor under en annan kort period.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Beroende på tankens form kan givarna visa mängden litet logaritmiskt. Det händer ingenting på en lång stund, sedan händer det massor under en annan kort period.

Ok. Får tanka upp den fullt på macken innan sjösättning. Hoppas på det bästa. Svårt att hitta sprängskisser på båten. Vill gärna se vart tanken sitter 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...