Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej! Har precis köpt mig en Compis 97 i kanon skick.

Eftersom jag är nybörjare tar jag gärna imot inputs om båten.

tex. Är det en bra långfärdsbåt?, hur klarar den hög sjö mm.mm. 
/Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
47 minuter sedan skrev Markus82:

Är det en bra långfärdsbåt?

Grattis till att du köpt båt!

 

Menar du långfärd på oceanerna eller lite mer kustnära men långt? Det finns även numera ett begrepp längesegling där man ligger ute längre tid men kanske inte rör sig lika långt som vid långfärd. Håjå jaja, nu menar jag inte att sätta griller i huvudet på dig men det är lite lättare att tycka om man vet lite närmare hur dina tankar och funderingar går.

 

Personligen tycker jag Compis 97 är en väldigt vacker båt. Jag är avundsjuk på akterruffen.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Lite diffust formulerat av mig, men jag menar att korsa Oceaner, om båten är lämplig för det?

Inget jag tänkt göra på länge men kul att veta kapaciteten i båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Modellen fixar det säkert, men den kanske behöver förstärkas i riggen mm för att klara den extra packningen som behövs. En gammal motor kanske inte klarar hela resan och behöver bytas. 
Osv. 
Men visst - det borde funka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mina ögon så har Compis 97 några svagheter som gör den mindre lämplig för oceansegling. Båten har en kort och djup köl, vilket kan leda till båten lättare skär upp, och därefter slås omkull i större vågor (särskilt snett bakifrån).

Rodret är också djupt och kort vilket gör det sårbart vid högre belastningar (man bör ha ett nödroder med sig). Sedan så har båten en lång negativ akter som kan bli nedtyngd av överbrytande vågor (vilket kan påverka långskepps stabiliteten negativt). Sedan så har den "bananformade" överbyggnaden liten förmåga att förhindra vatten över däck, från att nå sittbrunnen (gäller både från för och akter).

 

Trotts ovanstående så med rätt besättning och väderdata är det mesta genomförbart. Är man beredd att ompröva beslut, göra kursändringar, och alltid ha vakt som styr vid farligt väder. Är medveten om båtens svagheter och inte har otur, så flyter det mesta. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis! Jag har också en Compis 97. Håller med Peka67 att den korta kölen rimligtvis gör den mindre sjöduglig vid stora vågor (har inte testat). Min erfarenhet är dock att skrovets aggressiva former är ganska oförlåtlig i stökig sjö. Det slår en en del. Däremot har sittbrunnen ett högt bridgedäck vilket minska risken för att båten tar in mycket vatten om den blir översköljd eller kapsejsar.

 

T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...