Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mr_m

Lån till båten?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej Forumet.  

 

Tänkte kolla här för lite tips för hur man kan gå till väga. 

 

Jag och familjen har precis sålt vår nuvarande båt och tänkte uppgradera till en större för mer yta pga barnen. 

 

Större båt = dyrare inköp. Tänkte kolla med er här inne hur och vart man löser bäst lån för att köpa en båt. Vet att man kan låna upp på huset med känns bara meckigt, köpa från firma går nog bort pga prisläget hos samtliga nu (dock "bra" räntor hos de flesta på 1,95%) 

 

Vi kommer slänga in ca 350-400k men tänkte köpa en för max 800k så insatsen är ju dock 50% av köpte cirka. Båten är ju vår sommarstuga och vår semester så anser det värt att lägga de slantarna på detta. 

 

Har ju svårt att tro att alla båtar i gästhamnarna är finansierade till 100% av eget kapital. Men frågan är vart man får så bra villor och ränta som möjligt just nu? 

 

mvh /M 

Redigerad av Mr_m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det finns pantbrev att nyttja hade jag definitivt lånat på huset. Till saken hör att jag egentligen inte vet utan bara tror att det ger bäst villkor i det långa loppet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev McLasse:

Om det finns pantbrev att nyttja hade jag definitivt lånat på huset. Till saken hör att jag egentligen inte vet utan bara tror att det ger bäst villkor i det långa loppet.

Håller helt med, vad är det för meckigt med det egentligen? Svårt att tro att man får bättre vilkor på annat sätt.

 

Grattis till försäljningen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har som pensionär ordnat amorteringsfritt 5 års lån, till 1.73 % ränta på huset. 

Tecknar sedan nytt lån, när det första går ut. 

Smart kan vara att ta flera mindre lån, med olika bindningstid. Då blir det mindre känsligt för framtida ränteändringar, vilket man bör räkna med. 

 

Inga problem alls. 

Bara att vända sig till banken och höra vad de har att erbjuda. 

 

Lite att ta hänsyn till när man lånar... T ex om det finns skrivna testamenten o s v. 

 

Hälften av tillgångarna i dödsboet går oavkortat till arvingar. Vilket kan göra att om man lånar mycket, finns kanske inte full täckning för

t ex testamente. Då blir det ändå inte som man tänkt sig. 

 

Men banken räknar ut sånt. 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Olleman82:

Håller helt med, vad är det för meckigt med det egentligen? Svårt att tro att man får bättre vilkor på annat sätt.

 

Grattis till försäljningen!

Hej. 

 

Nej inte så meckigt egentligen, men vi byggde nytt hus för ca 2 år sedan och pantbreven är ju på lånebeloppet minus på det som vi amorterat då vill säga. 

 

Men kanske skulle kolla det, ligger ju lågt på 1,34 på bef lån idag så kanske kan få samma deal. 

 

Tack ska du ha 👍🏻

 

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Hybro:

Hälften av tillgångarna i dödsboet går oavkortat till arvingar. Vilket kan göra att om man lånar mycket, finns kanske inte full täckning för

t ex testamente. Då blir det ändå inte som man tänkt sig.

Nej, hälften av boets värde går till bröstarvingar. Och värdet är efter att eventuella lån, skulder, latenta skatter o.s.v. räknats av. Blir det negativt går boet i konkurs och arvingarna ärver ingenting. Oavsett testamente.

 

Det du antyder skulle kunna bli fallet om man lånar till båten i sitt namn men skriver den som enskild egendom i sin respektives namn, och denne sedan går bort först. Men redan långt innan borde banken ha satt stopp för denna udda spekulativa lösning, då deras säkerhet för lånet inte ligger hos låntagaren.

 

Håller dock med om att banken har koll på sådant.

 

Edit: Det heter ju att man inte ärver skulder. Men bara för att vara tydlig är det alltså nettoskulden som menas, efter att boets värde är fastställt (tillgångar minus skulder). På samma sätt kan man inte ärva tillgångar "oavkortat" om det finns skulder i boet, då dödsboet först skal reglera dem innan skifte kan göras.

Allt detta är grundförutsättningar i det enkla fallet, sedan kan det bli mer komplicerat med avtal om enskild egendom, särkullbarn o.s.v.

Å andra sidan har man ju ingen glädje av båten när man har näsan i vädret i alla fall, så om den var bankens eller ens egen spelar ju mindre roll då 😀

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låna upp på huset för att köpa båt är väl det tokigaste man kan göra.

Låg boendekostnad om det krisar är väl det bästa man kan ha.

Låna till båt låter hur tokigt som helst köp inte för mer pengar än var du har.

Det måste kännas hemskt när avbetalningarna kommer de tio månaderna

på året när båten ligger på land.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Jorgen01:

Låna upp på huset för att köpa båt är väl det tokigaste man kan göra.

Låg boendekostnad om det krisar är väl det bästa man kan ha.

Låna till båt låter hur tokigt som helst köp inte för mer pengar än var du har.

Det måste kännas hemskt när avbetalningarna kommer de tio månaderna

på året när båten ligger på land.

Varför då? Jag har pröjsat 60% av mitt hus för ca 6,5 mille med kontanta medel. Och det går ju inte ånga de inbetalningarna nu iofs.

 

Absolut inte, Tror du de med sommarstugor vrider sig av ångest när de pröjsar dem på vintern också? Hela samhället är uppbyggt på att man kan låna för att köpa saker, Hus, bil, husbil, båt osv osv. Har ju riktigt svårt att tro att alla äger sina hus, lägenheter, sommarstugor, husbilar, husvagnar, båtar osv utan lån. Vad hade vi haft för marknad och utbud här om alla resonerar som man gjorde 1920??? och hur kul hade livet varit....

 

Jag anser mig med mina kapital, lön, sparade medel har gott utrymme för ett lån till "vårt sommarboende". 

 

Mvh /M

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev IngemarE:

Nej, hälften av boets värde går till bröstarvingar. Och värdet är efter att eventuella lån, skulder, latenta skatter o.s.v. räknats av. Blir det negativt går boet i konkurs och arvingarna ärver ingenting. Oavsett testamente.

 

Det du antyder skulle kunna bli fallet om man lånar till båten i sitt namn men skriver den som enskild egendom i sin respektives namn, och denne sedan går bort först. Men redan långt innan borde banken ha satt stopp för denna udda spekulativa lösning, då deras säkerhet för lånet inte ligger hos låntagaren.

 

Håller dock med om att banken har koll på sådant.

 

Edit: Det heter ju att man inte ärver skulder. Men bara för att vara tydlig är det alltså nettoskulden som menas, efter att boets värde är fastställt (tillgångar minus skulder). På samma sätt kan man inte ärva tillgångar "oavkortat" om det finns skulder i boet, då dödsboet först skal reglera dem innan skifte kan göras.

Allt detta är grundförutsättningar i det enkla fallet, sedan kan det bli mer komplicerat med avtal om enskild egendom, särkullbarn o.s.v.

Å andra sidan har man ju ingen glädje av båten när man har näsan i vädret i alla fall, så om den var bankens eller ens egen spelar ju mindre roll då 😀

Haha jag är 37 år och har inte riktigt tänkt att trilla av pinnen än. 

 

Men jag har säkrat upp för min familj (då jag har ett välbetalt jobb utan att skryta) skulle de få det svårare utan mig. 

 

Så har dubbla livförsäkringar (en privat, en via jobbet) Har Livförsäkring på min lön till frugan och barnen. Samt pensions livförsäkring. 

 

Så min fru och mina barn hade varit totalt skuldfria med några miljoner på kontot istället om jag plötsligt försvinner. 

 

Så av den anledningen är jag inte orolig. 

 

Mvh /M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara vad jag tycker inte att alla skall göra så.

Skulle vi sluta konsumera stannar Sverige.

Jag själv lever på att folk lånar och slösar.

Och har man ett hiskeligt övervärde i sitt hus och inga andra pengar så klart

att man skall låna så mycket man är fan till.

 

Det var någon som en gång sa att den som står i skuld inte är fri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mr_m:

Haha jag är 37 år och har inte riktigt tänkt att trilla av pinnen än. 

 

Men jag har säkrat upp för min familj (då jag har ett välbetalt jobb utan att skryta) skulle de få det svårare utan mig. 

 

Så har dubbla livförsäkringar (en privat, en via jobbet) Har Livförsäkring på min lön till frugan och barnen. Samt pensions livförsäkring. 

 

Så min fru och mina barn hade varit totalt skuldfria med några miljoner på kontot istället om jag plötsligt försvinner. 

 

Så av den anledningen är jag inte orolig. 

 

Mvh /M

Det här är väl lite skryt ändå.

Se bara till att du har flytväst på om frugan skulle knuffa dig i sjön.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Det här är väl lite skryt ändå.

Se bara till att du har flytväst på om frugan skulle knuffa dig i sjön.

Om folk drar in pekfinger hur andra ska agera, hur arv ser ut osv, anser jag mig ha rätten till att förklarar min situation i livet. Min fråga handlade om hur andra här inne löser det med att finansiera sin dröm. 
 

Inte råd om hur man bör agera utifrån sitt eget tyckande. Du får gärna tycka att man inte ska köpa saker dyrare än vad du har pengar till på kontot. Det är din rätt, men jag anser inte mig själv ha rätt till att lägga över mitt tyckande på min granne, kollega eller dyl om inte de frågar efter det. Vilket jag inte gjorde. Inget vidare konstruktivt i det svaret till frågan av tråden överhuvudtaget. 

 

Så för vidare diskussion så vill jag ha konstruktiva råd för hur man köper en båt för lånade pengar. Inte vad gemene man tycker är rätt. Du får gärna tro på gröna gubbar på mars för mig också. 

 

Ps: ja jag köpte en ultra high special delux flytväst till frugan på avbetalning så det är lugnt 😂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jo... Jag skriver som en kratta, utgår dessutom från min egen situation. 

 

Huset nyss värderat till 1.3

Fördelaktigt bolån på 0.2 till 1.73 % ränta och viss minimal amortering. 

 

Utöver detta amorteringsfritt lån till 1.73 %. 

Att leva loppan för som pensionär. 

 

Givetvis så är det bröstarvingar som ärver minst 50 % av dödsboets tillgångar i första hand. 

 

Tanken är att om 10 år, så säljer jag huset och betalar alla lån. 

Blir s a S  inte mycket till barnen av det jag själv slitit ihop under hela mitt verksamma arbetsliv. 

 

I samband med detta växlar jag ned. 

Gör mig av med båt, slutar jaga, kör inte bil eller snöskoter. Säljer av det mesta och drar mig tillbaks i en lägenhet. 

 

Men har nu utrymme att spendera pengar på en nyare segelbåt. Får mycket för pengarna i dessa tider. Dock inte segelbåt med bastu o annat lull-lull. 

 

Bilar kör jag lågbudget. En ny bil är i de flesta fall en mycket dålig investering, anser jag. 

 

Senaste åket gav jag inget för. Ska renoveras med nya slidelar för 5 000 kr. Besiktas och så får den rulla minst 3 år till.

SAAB Sportsedan T AGM, helt klart ett bekvämt och fint åkdon.

 

Ja, allt beror väl vad man tycker om att satsa på. 

 

Många goda råd jag fick, när jag bytte bank. 

Typ, ha det riktigt gott nu, som pensionär. 

 

BT

 

 

 

 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Jorgen01 said:

Det här är väl lite skryt ändå.

Se bara till att du har flytväst på om frugan skulle knuffa dig i sjön.

Vad är det för skryt med det? Han redogör ju bara för sin livssituation och att han säkrat upp hyfsat ekonomiskt kring sig. Däremot verkar inkomsten avhängig @Mr_ms jobb, så han får väl räkna med att inte bli av med det.
 

Helt offtopic, originalfrågan handlade om var man får bäst villkor och ränta. Svaret på den frågan är tveklöst huset, eftersom det normalt är privatpersoners säkraste tillgång i bankens ögon. Om det är smart eller inte att låna på huset för konsumtion är upp till var och en. Värt att tänka på är ju att mark och fastigheter typiskt sett alltid går upp i värde, med konsumtionsvaror som en båt är det precis tvärt om. Låna till investeringar = ofta smart, låna till konsumtion = ofta osmart.
 

Är man beroende av ett välbetalt jobb för att finansiera alla sina månadskostnader och inte har en plan B för vad som händer om att går åt helvete och en eller båda i familjen blir av med jobbet, ja, då ska man nog tänka en gång till. Som det ser ut nu skulle ju Corona kunna orsaka en sån situation i världen, men vi får väl hoppas att det inte blir så.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte heller att man ska låna till en fritidsbåt, men...

 

Det bästa måste ju vara att låna på huset trots allt.

Sedan säkra upp med livförsäkringar - som du hittills gjort - så att båten kan värderas väldigt lågt om det värsta skulle hända dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minutes ago, Mr_m said:

Så för vidare diskussion så vill jag ha konstruktiva råd för hur man köper en båt för lånade pengar. Inte vad gemene man tycker är rätt. Du får gärna tro på gröna gubbar på mars för mig också. 

 

Förstår inte riktigt vad det är för ”hur” här. Antingen lånar du och köper, eller så lånar du inte. Om du ska låna och inte gillar att ge bort pengar i onödan så tar du det lån som har lägst ränta. Det är högst sannolikt huset.

 

45 minutes ago, Mr_m said:

 

Ps: ja jag köpte en ultra high special delux flytväst till frugan på avbetalning så det är lugnt 😂


Antar/hoppas att det var skämt. Köpa saker på avbetalning är en vanlig resa mot ekonomisk fattigdom oavsett hur mycket man tjänar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man låna är huslån oslagbart för den som har möjlighet, och inte meckigt. Kan ju bli en extra kostnad för pantbrev, men den lär man tjäna in många gånger om på räntan.

Men... det finns en stor fälla här. Huslån ger möjlighet till långa amorteringstider eller tom amorteringsfritt. Utnyttjar man det kan båten bli hur dyr som helst. Tänker man sig för med restvärde etc är det bästa lösningen på lån

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
59 minuter sedan skrev Mr_m:

Ps: ja jag köpte en ultra high special delux flytväst till frugan på avbetalning så det är lugnt 😂

????

Kan man betala direkt så är det alltid billigare totalt sett än att köpa på avbetalning. Avbetalning innebär ju att skuldränta tillkommer, och även om det heter "räntefritt" så är det ändå en kostnad (som smusslats undan någon annanstans).

Om det inte var ett skämt (som @Brunnsviken redan funderat på) blir även jag nu lite orolig för hur du tänker ekonomiskt.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Hybro:

Jo, jo... Jag skriver som en kratta, utgår dessutom från min egen situation. 

 

Huset nyss värderat till 1.3

Fördelaktigt bolån på 0.2 till 1.73 % ränta och viss minimal amortering. 

 

Utöver detta amorteringsfritt lån till 1.73 %. 

Att leva loppan för som pensionär. 

 

Givetvis så är det bröstarvingar som ärver minst 50 % av dödsboets tillgångar i första hand. 

 

Tanken är att om 10 år, så säljer jag huset och betalar alla lån. 

Blir s a S  inte mycket till barnen av det jag själv slitit ihop under hela mitt verksamma arbetsliv. 

 

I samband med detta växlar jag ned. 

Gör mig av med båt, slutar jaga, kör inte bil eller snöskoter. Säljer av det mesta och drar mig tillbaks i en lägenhet. 

 

Men har nu utrymme att spendera pengar på en nyare segelbåt. Får mycket för pengarna i dessa tider. Dock inte segelbåt med bastu o annat lull-lull. 

 

Bilar kör jag lågbudget. En ny bil är i de flesta fall en mycket dålig investering, anser jag. 

 

Senaste åket gav jag inget för. Ska renoveras med nya slidelar för 5 000 kr. Besiktas och så får den rulla minst 3 år till.

SAAB Sportsedan T AGM, helt klart ett bekvämt och fint åkdon.

 

Ja, allt beror väl vad man tycker om att satsa på. 

 

Många goda råd jag fick, när jag bytte bank. 

Typ, ha det riktigt gott nu, som pensionär. 

 

BT

 

 

 

 

Det glädjer mig att höra Hybro. Skönt att höra att en del njuter av livet som det bör göras. 

 

Har man torrt på fötterna när men ger sig in i en affär osv så kan man med lugn ägna sig åt sitt intresse. 

 

Önskar dig en fin båtsommar och pension 😄👍🏻

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Brunnsviken:

 

Förstår inte riktigt vad det är för ”hur” här. Antingen lånar du och köper, eller så lånar du inte. Om du ska låna och inte gillar att ge bort pengar i onödan så tar du det lån som har lägst ränta. Det är högst sannolikt huset.

 


Antar/hoppas att det var skämt. Köpa saker på avbetalning är en vanlig resa mot ekonomisk fattigdom oavsett hur mycket man tjänar.

Min tanke var väl snare att få tips på aktörer inom kredit världen  man kanske inte har koll på. Men visst bolån är förmodligen det som ger mest bang för slantarna. 

 

 

Haha eller ironi om man så vill, vet inte många flytvästar som har det namnet 😄👍🏻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev IngemarE:

????

Kan man betala direkt så är det alltid billigare totalt sett än att köpa på avbetalning. Avbetalning innebär ju att skuldränta tillkommer, och även om det heter "räntefritt" så är det ändå en kostnad (som smusslats undan någon annanstans).

Om det inte var ett skämt (som @Brunnsviken redan funderat på) blir även jag nu lite orolig för hur du tänker ekonomiskt.

Hej. 

 

Så är det ju, tanken som sagt va att få tips från andra båtägare hur de gått tillväga. Har svårt att tro att alla pyntar 100% av eget kapital av de båtar som ligger i våra svenska hamnar eller husbil/husvagnar som står uppställda på campingarna lika med alla fritidshus i vårt land. 

 

Måste ju finnas hyfsat fördelaktiga lån för fritids produkter, ser ju många handlare som erbjuder från 1,5%. Dock tycker jag handlarna i dessa tider tar alldeles för mycket betalt om man jämför samma modell emot förra årets priser. 

 

Nej givetvis va det ironi/skämt. 😄👍🏻

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Fattiglapp_:

Skall man låna är huslån oslagbart för den som har möjlighet, och inte meckigt. Kan ju bli en extra kostnad för pantbrev, men den lär man tjäna in många gånger om på räntan.

Men... det finns en stor fälla här. Huslån ger möjlighet till långa amorteringstider eller tom amorteringsfritt. Utnyttjar man det kan båten bli hur dyr som helst. Tänker man sig för med restvärde etc är det bästa lösningen på lån

Ja det måste vara så. Dock byggde vi nytt för 2 år sedan och pantbreven är ju bara på det vi lånade då minus det vi amorterat hittills. Därav blir det ju lite stoj med möte hos bank osv. Men är nog värt det. Vi har lagt budgeten på max 800 000kr av den anledning till att gå in med ca 50% som vi anser oss ha råd att "förlora" alltså 400 000kr. Så att lånet ska kunna lösas snabbt om något oväntat händer och man måste ta en smäll på kanske 150 000kr snabbt för att få tillbaka sitt investerade belopp.

 

Dock stör det ögat när man går in under fliken Lån på appen. Men man får även tänka på att man faktiskt berikar både sitt eget och familjens liv. Man ger barnen en fantastisk upplevelse osv. Vi anser att det är värt att hellre lägga den summan på båten än att man har det flashigaste på gatan för att grannarna ska avundas, men istället vistas med barnen på en nybyggd trall med bubbelpool. När barnen kan bada i havet och fiska krabbor med snöre och klädnypa istället 👍🏻

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
40 minuter sedan skrev Mr_m:

Men man får även tänka på att man faktiskt berikar både sitt eget och familjens liv. Man ger barnen en fantastisk upplevelse osv.

En tanke i sammanhanget.

 

Barnen har det lika bra ombord på en liten billig 80-talsbåt tillsammans med sina föräldrar som på en nyare och större båt för 800 000:- kronor. Det är nog din fru och du som ev. "behöver" en större båt och det är okej, men barnen behöver bara sina föräldrar oavsett båtstorlek.

 

Det kan nog vara bra att fundera på att lägga mindre pengar på båten och mera tid med barnen. En vacker dag är det för sent att göra det man inte gjort när tiden var den rätta.

Tillägg: Det verkar ju som att du väljer bort en del flash, så du har nog snappat detta redan.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

????

Kan man betala direkt så är det alltid billigare totalt sett än att köpa på avbetalning. Avbetalning innebär ju att skuldränta tillkommer, och även om det heter "räntefritt" så är det ändå en kostnad (som smusslats undan någon annanstans).

Om det inte var ett skämt (som @Brunnsviken redan funderat på) blir även jag nu lite orolig för hur du tänker ekonomiskt.

Sorry TS, nu blir det OT:)

Sån har alltid min inställning varit, och är fortfarande, men det stör mig något enormt att under de senste 20 åren har det varit fel strategi.  Hävstång är ett fint ord och med de enorma värdestegringarna vi sett på hus under samma period har den som lånat så mycket den orkat gått vinnande ur detta. Och eftersom '"alla" gjort det så har samhället tagit risken istället för individen.  Detta blir tydligt nu när amorteringslättnader introduceras, för självklart ska ingen behöva kalkylera med att bli av med jobbet eller bli sjukskriven en lång period. Det var ju ingen som kunde förutspå att oväntade saker kan inträffa. Kvar bakom är vi som köpte billiga hus med låg belåning och kunde  känna oss "fria". Men nu står den högbelånade med 3msek på banken att lägga in i ett nytt hus. Ja, det låter ju lite som @Mr_m men det var bara ett exempel och absolut ingen pik!:)

 

Den senaste tiden har man kunnat bevittna ett ökande pris på båtar, så snart lönar det sig även att låna till den dyra båten.  Kanske en forbina 9000 för 750k som var senaste exemplet på hysterin (ny kostade den 500k).

 

Viss nivå av syrlighet i det jag skriver,  jag är bara sur för att jag inte hittar rätt båt:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mr_m:

Haha jag är 37 år och har inte riktigt tänkt att trilla av pinnen än. 

 

Men jag har säkrat upp för min familj (då jag har ett välbetalt jobb utan att skryta) skulle de få det svårare utan mig. 

 

Så har dubbla livförsäkringar (en privat, en via jobbet) Har Livförsäkring på min lön till frugan och barnen. Samt pensions livförsäkring. 

 

Så min fru och mina barn hade varit totalt skuldfria med några miljoner på kontot istället om jag plötsligt försvinner. 

 

Så av den anledningen är jag inte orolig. 

 

Mvh /M

Väldigt intressant att höra hur andra resonnerar.  Den här typen av öppenhet är inte så vanlig här men den ger verkligen ett intressant perspektiv på hur folk resonnerar olika. Kudos till dig både för öppenheten och välskött ekonomi:)!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående tanken att inte belåna huset för att köpa båt.

 

Har man nyss köpt hus och har utrymme för ytterligare belåning har man troligtvis gått in med en del kontant (som i TS fall).

 

Alternativ 1. För att slippa utgifter för räntor lägger man en högre kontantinsats när huset köps. Sparpengarna ligger i huset. För att kunna köpa båt behöver man frigöra sitt sparade kapital genom att ta ut ytterligare lån på huset.

 

Alternativ 2. Man lånar mer från början och behåller sina sparpengar på bankkontot. Nu kan man köpa båt utan att behöva låna på huset.

 

Lånar man egentligen till en båt från början i alternativ 2 genom att inte lägga sina sparade slantar i huset? Då har man betalt ränta på sitt båtlån utan att man ens haft någon båt.

 

I slutändan sitter man på lika mycket huslån.

 

Lite draget till sin spets, men ändå en tanke.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Olleman82:

Sorry TS, nu blir det OT:)

Sån har alltid min inställning varit, och är fortfarande, men det stör mig något enormt att under de senste 20 åren har det varit fel strategi.  Hävstång är ett fint ord och med de enorma värdestegringarna vi sett på hus under samma period har den som lånat så mycket den orkat gått vinnande ur detta. Och eftersom '"alla" gjort det så har samhället tagit risken istället för individen.  Detta blir tydligt nu när amorteringslättnader introduceras, för självklart ska ingen behöva kalkylera med att bli av med jobbet eller bli sjukskriven en lång period. Det var ju ingen som kunde förutspå att oväntade saker kan inträffa. Kvar bakom är vi som köpte billiga hus med låg belåning och kunde  känna oss "fria". Men nu står den högbelånade med 3msek på banken att lägga in i ett nytt hus. Ja, det låter ju lite som @Mr_m men det var bara ett exempel och absolut ingen pik!:)

 

Den senaste tiden har man kunnat bevittna ett ökande pris på båtar, så snart lönar det sig även att låna till den dyra båten.  Kanske en forbina 9000 för 750k som var senaste exemplet på hysterin (ny kostade den 500k).

 

Viss nivå av syrlighet i det jag skriver,  jag är bara sur för att jag inte hittar rätt båt:)

Hej. det är lugnt, men att jag skulle vara den som lånat mig i på bostadsmarknaden där har du så mycket fel du bara kan ha. här följer en kortfattad historia om mitt liv. Öppen och ärlig. 

 

 

Jag började min bana på absoluta botten av samhället om man får kalla det så. Min familj gick väldigt tidigt (början av 80-tal igenom en större tragedi) där min far dog i en arbetsolycka, inga skyddsnät eller försäkringar som livförsäkringar osv fanns. Min mor 24 år gammal med tre barn fick sälja rubbet och cykla 3 mil varje dag för att ge oss mat på bordet. Jag fick se mina kompisar få både det ena och det andra jag själv bara kunde drömma om. Jag fick begagnade trasiga fotbollsskor och övrig utrustning för att ens kunna vara med. Istället för höst träning fick jag hugga ved för att kunna ha varmvatten och värme som 8 åring. Lärde mig tända pannan som 7 åring då mamma var på jobbet när vi vaknade. 

 

Min tävlingsinstinkt blev så stark att jag tog mig upp på elit nivå i både fotboll och hockey (14 år gick jag in i juniorlaget) yngst någonsin på orten för att vara med och kliva in i Elit som 17 åring. 

 

Jag hade redan som liten en stor dröm om att få äga en båt. Jag travade iväg till närmsta bonde och gjorde upp ett muntligt kontrakt om 50kr per tillfälle för att kasta ut all koskit från ladugården. 3 år senare hade jag lyckats få ihop 28 000kr (med gräsklippning och trädgårdsarbete i husen i socken) Jag köpte min båt en uttern 4502 med en mercury 40hk motor. åren gick och jag fick dipens på fabriken som 13 åring och jag stod och packade wellpapp till kl 22:00 på kvällarna i travar. När jag gick ut gymnasiet hade jag investerat hälften i fonder som växt ca 120% och resterande på kontot. Jag lyckades köpa en splitt ny båt, med försäljningen av uttern. Det blev en Ryds med en 50hk suzuki bak. 

 

Under dessa år lyckades jag fixa bra betyg samtidigt som jag jobbade efter träningarna. Jag blev antagen som lärling som resande kraftmontör med hela 12 000kr i grund lön där man jobbade ca 12h om dagen och sov på en luftmadrass i nästan 5 år i lunch baracken då jag inte hade råd med en husvagn. 

 

Resterande väg till idag är för lång för att dra här, men hårt jobb och möten med människor och en gnutta tur har det blivit. Men idag lever jag "min" dröm där jag reser i hela världen och jobbar med det jag brinner för. Jag och min fru fick köpa det billigaste huset i trakterna från 30- talet där jag under ca 8 år, kvällar, nätter, mornar innan jobbet slet röven av mig för att kunna sälja med en bra vinst och förverkliga dröm nr 2 ett nytt hus (kan tilläggas att jag handgrävde upp hela huset för att kunna dränera det) Då vi inte hade råd med en grävmaskin eller hyra en. 

 

Min väg till idag har inte varit spikrak med föräldrar som kan gå in och täcka upp med ekonomisk hjälp osv. Varenda krona jag idag har har jag jobbat mig till. Jag har mer än jag behöver i mina mått sett därför köper jag julklappar till mindre lyckligt lottade familjer på julen, jag skänker pengar till familjer i afrika och div övriga saker för just barn. Jag anser mig därför kunna unna mig att låna till min och min familjs sommar nöje med gott samvete. 

 

Nu fick nu en ocensurerad snabb inblick i mitt privata bagage och lite om att man aldrig ska döma någon pga materiella ting. 

 

Jag är otroligt tacksam för att jag fått göra min resa då jag lärt mig så otroligt mycket påvägen och träffat så sjukt mycket roliga människor oavsett bakgrund. 

 

Jag önskar alla försöker nå sina drömmar oavsett om man skulle behöva låna en slant eller två. Vi lever bara en gång och pengarna har inget värde förens du använder dem, som min mamma alltid sagt till mig. 😄👍🏻

 

Trevlig kväll /M 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Olleman82:

Väldigt intressant att höra hur andra resonnerar.  Den här typen av öppenhet är inte så vanlig här men den ger verkligen ett intressant perspektiv på hur folk resonnerar olika. Kudos till dig både för öppenheten och välskött ekonomi:)!

Tack Olleman. Jag kan kan rakryggad stå i en gästhamn och berätta till vem som helst att JA jag har lånat till hälften av min båt. Det är sådan jag är. Jag skäms inte eller känner mig som en sämre människa för det.

 

Skönt att få höra att inte alla är drabbade av jante i Svea rike. Tack Olleman. 

 

/M 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Mackey:

En tanke i sammanhanget.

 

Barnen har det lika bra ombord på en liten billig 80-talsbåt tillsammans med sina föräldrar som på en nyare och större båt för 800 000:- kronor. Det är nog din fru och du som ev. "behöver" en större båt och det är okej, men barnen behöver bara sina föräldrar oavsett båtstorlek.

 

Det kan nog vara bra att fundera på att lägga mindre pengar på båten och mera tid med barnen. En vacker dag är det för sent att göra det man inte gjort när tiden var den rätta.

Tillägg: Det verkar ju som att du väljer bort en del flash, så du har nog snappat detta redan.

Intressant resonemang. Så för att jag skulle låna lite slantar och köpa en dyrare båt så skulle jag lägga mindre tid med mina barn? 

 

Jag resonerar att med mindre bekymmer med en nyare båt kan ja lägga MER tid med mina barn. 
 

Jag tror iofs att jag går emot normen av svenska män här. Jag är den som alltid har med mina barn på precis allt, jag väljer bort resturang besök och krog besök för att istället åka och fiska med mina barn, jag lär dem åka skridskor och skidor, hur man bygger kojor och lådbilar. Jag bygger bmx banor i min trädgård och linbanor bland träden. Jag väljer mina barn framför allt annat i världen. Och tänker vara deras bästa kompis genom hela deras liv. Så att jag dra in orden lägg mer tid på barnen, bevisar att du har fördomar och helt fel ang vem jag är. 

 

Men jag är inte sämre än att jag kan önska dig en fantastiskt kväll ändå 😄👍🏻 

 

Ps: nu ska jag ut och lira fotboll med kidsen och sen bastu med dem 🤘🏻🤘🏻🤘🏻

Redigerad av Mr_m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Mr_m:

Hej. det är lugnt, men att jag skulle vara den som lånat mig i på bostadsmarknaden där har du så mycket fel du bara kan ha. här följer en kortfattad historia om mitt liv. Öppen och ärlig. 

 

 

Jag började min bana på absoluta botten av samhället om man får kalla det så. Min familj gick väldigt tidigt (början av 80-tal igenom en större tragedi) där min far dog i en arbetsolycka, inga skyddsnät eller försäkringar som livförsäkringar osv fanns. Min mor 24 år gammal med tre barn fick sälja rubbet och cykla 3 mil varje dag för att ge oss mat på bordet. Jag fick se mina kompisar få både det ena och det andra jag själv bara kunde drömma om. Jag fick begagnade trasiga fotbollsskor och övrig utrustning för att ens kunna vara med. Istället för höst träning fick jag hugga ved för att kunna ha varmvatten och värme som 8 åring. Lärde mig tända pannan som 7 åring då mamma var på jobbet när vi vaknade. 

 

Min tävlingsinstinkt blev så stark att jag tog mig upp på elit nivå i både fotboll och hockey (14 år gick jag in i juniorlaget) yngst någonsin på orten för att vara med och kliva in i Elit som 17 åring. 

 

Jag hade redan som liten en stor dröm om att få äga en båt. Jag travade iväg till närmsta bonde och gjorde upp ett muntligt kontrakt om 50kr per tillfälle för att kasta ut all koskit från ladugården. 3 år senare hade jag lyckats få ihop 28 000kr (med gräsklippning och trädgårdsarbete i husen i socken) Jag köpte min båt en uttern 4502 med en mercury 40hk motor. åren gick och jag fick dipens på fabriken som 13 åring och jag stod och packade wellpapp till kl 22:00 på kvällarna i travar. När jag gick ut gymnasiet hade jag investerat hälften i fonder som växt ca 120% och resterande på kontot. Jag lyckades köpa en splitt ny båt, med försäljningen av uttern. Det blev en Ryds med en 50hk suzuki bak. 

 

Under dessa år lyckades jag fixa bra betyg samtidigt som jag jobbade efter träningarna. Jag blev antagen som lärling som resande kraftmontör med hela 12 000kr i grund lön där man jobbade ca 12h om dagen och sov på en luftmadrass i nästan 5 år i lunch baracken då jag inte hade råd med en husvagn. 

 

Resterande väg till idag är för lång för att dra här, men hårt jobb och möten med människor och en gnutta tur har det blivit. Men idag lever jag "min" dröm där jag reser i hela världen och jobbar med det jag brinner för. Jag och min fru fick köpa det billigaste huset i trakterna från 30- talet där jag under ca 8 år, kvällar, nätter, mornar innan jobbet slet röven av mig för att kunna sälja med en bra vinst och förverkliga dröm nr 2 ett nytt hus (kan tilläggas att jag handgrävde upp hela huset för att kunna dränera det) Då vi inte hade råd med en grävmaskin eller hyra en. 

 

Min väg till idag har inte varit spikrak med föräldrar som kan gå in och täcka upp med ekonomisk hjälp osv. Varenda krona jag idag har har jag jobbat mig till. Jag har mer än jag behöver i mina mått sett därför köper jag julklappar till mindre lyckligt lottade familjer på julen, jag skänker pengar till familjer i afrika och div övriga saker för just barn. Jag anser mig därför kunna unna mig att låna till min och min familjs sommar nöje med gott samvete. 

 

Nu fick nu en ocensurerad snabb inblick i mitt privata bagage och lite om att man aldrig ska döma någon pga materiella ting. 

 

Jag är otroligt tacksam för att jag fått göra min resa då jag lärt mig så otroligt mycket påvägen och träffat så sjukt mycket roliga människor oavsett bakgrund. 

 

Jag önskar alla försöker nå sina drömmar oavsett om man skulle behöva låna en slant eller två. Vi lever bara en gång och pengarna har inget värde förens du använder dem, som min mamma alltid sagt till mig. 😄👍🏻

 

Trevlig kväll /M 

Solskenshistoria, tack för att du delade med dig!

 

Så vad blir det nu då, det var Grandezza 31 som stod på önskelistan va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...